عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: اروپایی‌ها همواره عملکرد دوگانه‌ای داشتند و از همین رو نمی‌توان در موضوع ادامه برجام بدون حضور آمریکا به آن‌ها اعتماد کرد.
کد خبر: ۶۰۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 17 May 2018

محمد صالح جوکار  با اشاره به تلاش آمریکا برای تحریم‌های نفتی ایران، گفت: نتیجه بهانه جویی‌های غرب در بحث هسته‌ای ایران، تحریم‌هایی بود که توسط آمریکایی‌ها و اروپاییان علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد که این تحریم‌ها شامل فروش نفت، بانک‌ها، اشخاص و همچنین تحریم بسیاری از شرکت‌ها بود.

وی افزود: وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران موضوع جدید و تجربه نشده‌ای نیست؛ چراکه قسمتی از این تحریم‌ها تا قبل از برجام نیز وجود داشت که بعد از برجام نیز بر این تحریم‌ها افزوده شد، چنانچه که قطعاً با این روندی که آمریکاییان در پیش‌گرفته‌اند، به نظر می‌رسد که در آینده جمهوری اسلامی ایران با مشکلاتی مواجه شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر نکته حائز اهمیت این است که ما در شرایط فعلی بایستی با فهم کامل و جامع‌الاطراف و همچنین درک موقعیت خود و موقعیت دشمنان حرکت کنیم تا این توطئه‌ها خنثی شود؛ چراکه از سالیان گذشته تا به امروز پایه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر نفت بنا شده است؛ لذا در این راستا ما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا منجر به تقویت اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از مؤلفه‌های این اقتصاد شود.

جوکار بابیان اینکه قطعاً کشورهایی مانند عربستان و کشورهای نفت‌خیز دنیا از تحریم نفت ایران سود می‌برند، اذعان کرد: در شرایط کنونی تحریم نفت ایران تأثیری چندانی ندارد؛ اما همچنان باید توجه داشت که به‌طرف اروپایی نمی‌توان به‌هیچ‌وجه اعتماد کرد؛ چراکه همواره به‌صورت دوپهلو عمل کرده‌اند.

معاون حقوقی و پارلمانی سپاه با اشاره به اینکه به اعتقاد بنده تأثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار نفت، احتمالاً کمتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد، بیان داشت: باید توجه داشت که تحریم صادرات نفت ایران، قیمت نفت را بالا می‎‌برد که در این صورت عربستان می‌تواند نفت بیشتری باقیمت بالاتری صادر کند.

وی در پایان تأکید کرد:  تیم مذاکره کننده و مجموعه دولت باید بداند که نمی‌توان در ادامه برجام بدون آمریکایی‌ها به طرف اروپایی اعتماد کرد؛ چرا آن طور که تجربه ثابت کرده اروپایی‌ها همواره در تبعیت از سیاست‌های آمریکا مسجم بوده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار