کد خبر: ۶۰۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴ 13 May 2018

تابناک / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که چرخه نشر باید در خود شهر بچرخد، تأکید کرد: چاپ آثار بومی در استان گیلان می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی نیز شود.

به گزارش ایلنا،نشست هم اندیشی «نشر و شهر» با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت،به مناسبت روز گیلان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

این نشست با هدف تعامل فراگیر شهروندان خلاق با مدیریت شهری، تبیین توانمندی‌های مدیریت شهری در توسعه نشر و تحقق شعار شهروند آگاه برگزار شد.

فیروز فاضلی در این نشست با اشاره به این‌که امروزه تقابلی بین فرهنگ و تمدن‌ها به وجود آمده است، اظهار کرد: تکنولوژی تمدن را می‌سازد که پیشرفت تکنولوژی منجر به از بین رفتن فرهنگ و سنت‌های قدیمی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، توهم فرهیختگی را پدیده‌ای خطرناک دانست و یادآور شد: متأسفانه در استان گیلان، تقاضا در حوزه فرهنگ کاهش یافته و نباید در حوزه فرهنگ کم‌توقع باشیم.

فاضلی با بیان این‌که چرخه نشر باید در خود شهر بچرخد، تأکید کرد: نباید آثار رشت در سایر استان‌ها چاپ و منتشر شود و چاپ آثار بومی در استان گیلان می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی نیز شود.

این استاد دانشگاه گیلان با بیان این‌که اقدام فرهنگی با شعار میسر نمی‌شود و باید در زمینه فرهنگ، عملیاتی کار کنیم، پیشنهاد داد: مکانی در رشت مشخص شود و در آن کتب و آثار ناشران گیلانی و همچنین آثار تازه چاپ شده برای مخاطبان و عموم مردم تشریح و تبیین شود.

وی به یکپارچگی اقدامات فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی و پرهیز از موازی‌کاری تأکید کرد و گفت: ٢٦ نهاد فرهنگی، اقدامات فرهنگی را انجام می‌دهند و باید با مشارکت یکدیگر در راستای توسعه فرهنگ گام بردارند.

اعلام آمادگی شورا و شهرداری رشت برای حمایت از چاپ آثار فاخر ناشران

محمدحسن عاقل‌منش، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز، برگزاری این نشست را فرصت مناسبی برای معرفی گیلان و رشت در بزرگترین رخداد فرهنگی کشور دانست.

وی با اشاره به این‌که شهر رشت در گذشته به شهر اولین‌ها معروف بوده است، اظهار کرد: استان گیلان و رشت از گذشته تا کنون فرهیختگان زیادی را به کشور معرفی کرده است.

عاقل‌منش تصریح کرد: ١١٠ سال پیش، اولین روزنامه کشور در رشت چاپ شد و اولین مجله و ماهنامه نیز به نام بلدیه بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت: باید معضلات ناشران گیلانی را شناسایی و آسیب‌شناسی کنیم و با مشارکت سایر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات ناشران قدم برداریم.

عاقل‌منش با اشاره به اقدامات شورای شهر رشت در راستای حمایت از ناشران و نشر کتاب اذعان داشت: در دوران شورای اول، کنگره نهضت جنگل برگزار شد که ‌خروجی آن منجر به چاپ دو اثر ارزشمند شد.

وی مطرح کرد: در دوران شورای دوم و سوم نیز با بهره‌گیری از پژوهشگران بنام استان، چند کتاب چاپ شد و ادامه دارد.

عاقل منش با اعلام آمادگی کمیسیون فرهنگی شورا و مجموعه شهرداری رشت برای چاپ آثار فاخر ناشران گیلانی ابراز داشت: سال گذشته نیز با حمایت کمیسیون فرهنگی شورا، شهرداری رشت و مشارکت ناشران، ٤ کتاب در حوزه‌های نظیر گردشگری، برندسازی شهری و... چاپ شد.

حضور ١٢ ناشر گیلانی در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران

حسین ابراهیمیان، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: استان گیلان از استان‌های فعال در زمینه نشر است و حضور پررنگ ناشران گیلانی در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران این موضوع را اثبات می‌کند.

وی، وضعیت نشر در گیلان را مناسب و رو به رشد دانست و گفت: تا چهار سال قبل، حدود ٤٠٠ عنوان کتاب در سال در استان به چاپ می‌رسید و این آمار در سال گذشته به بیش از ٨٠٠ عنوان رسید.

ابراهیمیان، تعداد ناشران گیلانی را ١٣٠ ناشر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ٤٤ ناشر فعال هستند و در این میان ١٢ ناشر در قالب ١٦ غرفه در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور یافتند.

تأکید بر توجه به کودکان و نوجوانان در زمینه کتاب‌خوانی

حمید بلوری، رئیس تعاونی ناشران گیلان نیز در این نشست گفت: گیلان جایگاه خوبی در نشر کشور دارد و می‌تواند جایگاه بهتری نیز کسب کند.

وی به سرمایه‌گذاری کودکان در زمینه مطالعه و کتابخوانی تأکید و اظهار کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی بتوانند در حوزه کودک و نوجوان بیشتر کار کنند و بتوانیم کودکان و دانش‌آموزان را به کتاب متصل کنیم، در آینده نسل گسترده کتابخوانی خواهیم داشت.

رئیس تعاونی ناشران گیلان خاطرنشان کرد: توسعه بدون کتاب میسر نمی‌شود و جامعه‌ای که بخواهد رشد کند باید سرانه مطالعه آن افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار