تابناک گیلان / در خروج از برجام، رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف مشاوره بسیاری افراد، از جمله وزیر دفاع خود جیم متیس و رئیس کمیته روابط خارجی سنا اد رویس، سه متحد بزرگ اروپایی واشنگتن و تقریباً دوسوم از آمریکایی‌ها که بر این باور بودند که آمریکا باید در برجام بماند عمل کرده است. در این تصمیم سه میلیاردر تأثیر گذار بوده‌اند.
کد خبر: ۶۰۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰ 10 May 2018

تابناک گیلان / در خروج از برجام، رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف مشاوره بسیاری افراد، از جمله وزیر دفاع خود جیم متیس و رئیس کمیته روابط خارجی سنا اد رویس، سه متحد بزرگ اروپایی واشنگتن و تقریباً دوسوم از آمریکایی‌ها که بر این باور بودند که آمریکا باید در برجام بماند عمل کرده است. در این تصمیم سه میلیاردر تأثیر گذار بوده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه «لوبلاگ» در مطلبی با اشاره به این موضوع بیان کرد: ترامپ در اقدام خود برای ملغی کردن آنچه اوباما به دست آورده، بسیار مصمم بود.

به گفته این نشریه و نویسنده آن «الی کلیفتون» در اعلام خروج ترامپ از برجام، هزینه‌های اصلی بر گردن دو تن از بزرگ‌ترین حامیان مالی وی یعنی «شلدون آدلسون» و «برنارد مارکوس» و همچنین یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی سخنرانی روز تحلیف وی یعنی «پل سینگر» بوده است. مارکوس و آدلسون که هر دو عضوی از هیأت‌مدیره بنیاد ائتلاف یهودیان وابسته به حزب لیکود هستند، تا همین‌جا هم بازگشت سود بسیار مطمئن و خوبی بر سرمایه‌گذاری خود داشته‌اند: تطابق کامل ایالات‌متحده با اسرائیل، انتقال سفارت اسرائیل به تل آویو در هفته آینده و شناسایی رسمی مناطق اشغال‌ شده به‌ عنوان سرزمین‌های اسرائیل.

آدلسون شخصاً بزرگ‌ترین حامی مالی ترامپ و حزب جمهوری‌خواه است. وی و همسرش «مریام» 35 میلیون دلار هزینه در خارج برای انتخاب ترامپ، 20 میلیون هزینه برای بنیاد رهبری کنگره (بنیادی وابسته به PAK برای اطمینان از حائز اکثریت بودن جمهور خواهان در کنگره) و 35 میلیون هزینه برای بنیاد رهبری سنا (مشابه قبلی اما برای سنا) تنها در انتخابات سال 2016 متحمل شدند.

سه میلیاردری که ترامپ را به سوی خروج از برجام هدایت کردند

به گفته «لوبلاگ»، ترامپ بلافاصله بعدازآن که به‌عنوان گزینه منتخب جمهوری‌خواهان برای انتخابات معرفی شد، به تکرار سخنان آدلسون برای انتقال سفارت و موضوع صلح اسرائیل و فلسطین پرداخت. این نشریه از جان بولتون و نیوت گینگریچ به‌عنوان دو تن از بزرگ‌ترین بهره‌مندان از سرمایه‌گذاری‌های آدلسون یاد کرده و به نقل از «پالیتیکو» می‌گوید: سخنرانی ماه اکتبر ترامپ در سازمان ملل ـ که در آن تهدید به خروج از برجام را کرده بودند ـ کاملاً توسط جان بولتون نوشته‌ شده بود.

همچنین نیوت گینگریچ در کمپین انتخاباتی سال 2012 خود که با شکست همراه شد، بیان کرده که ارزش محوری آدلسون اسرائیل است. اما آدلسون تنها کسی نیست که عمیقاً با ایران دشمنی داشته و رئیس‌جمهور گوش‌به‌فرمان اوست یا حداقل اهرم اقتصادی خوبی برای فشار به ترامپ دارد.

«برنارد مارکوس» دومین سرمایه‌گذار و حامی مالی بزرگ ترامپ 7 میلیون دلار به گروه حامی ترامپ در PAK، 500 هزار دلار به بنیاد رهبری کنگره و 2 میلیون دلار نیز به بنیاد رهبری سنا، طی رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 هدیه داده است. مارکوس در مصاحبه‌ای با فاکس بیزینس در 2015 از برجام و توافق هسته‌ای به‌عنوان معامله با شیطان نام برده و گفته بود از نظر او ایران شیطان است.

سه میلیاردری که ترامپ را به سوی خروج از برجام هدایت کردند

هم آدلسون و هم مارکوس هر دو سمپاتی و علاقه خاصی به بنیاد حمایت از دموکراسی دارند که یکی از فعال‌ترین لابی‌های اسرائیلی علیه برجام بوده است. تا پایان سال 2011 آدلسون به‌ تنهایی 1.5 میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده و اما مارکوس که بزرگ‌ترین حامی این گروه است، تا آن سال حدود 10.7 میلیون دلار به آن‌ها کمک مالی کرده است.

این بنیاد گفته که آدلسون دیگر جزو حامیان مالی آن‌ها نیست، ولی سخاوت مارکوس برای آن‌ها همچنان ادامه دارد. در سال 2015 که آخرین اطلاعات موجود است، وی 3.2 میلیون دلار دیگر به این بنیاد کمک کرده است.

اما حامیان مالی این بنیاد به این دو ختم نشده و میلیاردر دیگر «پل الیوت سینگر» تا پایان سال 2011 رقم 3.6 میلیون دلار به این گروه کمک مالی کرده که وی را در جایگاه دومین حامی مالی بزرگ آن‌ها قرار می‌دهد. کارمندان شرکت تجاری سینگر بانام «شرکت مدیریت الیوت» از بزرگ‌ترین حامیان کمپین 2014 تام کاتن، سیاستمدار تندروی جمهوری‌خواه علیه ایران بودند و خود سینگر مبلغ 1.6 میلیون و 6 میلیون دلار به دو جریان حامی این کمپین یاری رسانده است.

سه میلیاردری که ترامپ را به سوی خروج از برجام هدایت کردند

وی همچنین از تأثیرگذارترین حامیان مالی ترامپ در انتخابات بوده و حامی مالی اصلی سخنرانی روز سوگند ترامپ با رقم یک میلیون دلار بوده است.

صرف‌نظر از همه این‌ها، این سه مجموعاً مسئول 40 میلیون دلار پول سیاسی در راستای حمایت از ترامپ هستند و 44 درصد از کل حمایت مالی انفرادی از کمپین سال 2016 ترامپ و جمهوری‌خواهان را صورت داده‌اند که این بزرگ‌ترین حمایت مالی از یک کمپین انتخاباتی برای جمهوری‌خواهان در سنا و کنگره بوده است.

یا ترامپ و حزب جمهوری‌خواه به‌ شدت مدیون میلیاردرهای ضد ایران هستند که هیچ ابایی از هل دادن ایالات‌متحده به سمت یک جنگ دیگر در خاورمیانه ندارند یا در چنگال میلیاردرهای تندرویی اسیر هستند که آمریکا را از مسیر هرگونه تشنج‌زدایی با ایران بازمی‌دارند؛ هر دو این‌ها نیز می‌تواند درست باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار