کد خبر: ۶۰۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷ 10 May 2018

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه در سخنانی گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران به این معناست که مجوز بوئینگ برای فروش میلیاردها دلار هواپیمای تجاری و مسافربری به ایران، لغو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مجوزهای فعلی برای فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران، با تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بی‌اعتبار خواهد بود. مجوزهای کنونی لغو خواهد شد.

شرکت بوئینگ نیز اعلام کرده است که درباره اقدامات بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهد کرد. این شرکت افزود: همان طور که این روند را پشت سر گذاشته‌ایم، به تبعیت از سیاست‌های دولت آمریکا ادامه خواهیم داد.

شرکت ایرباس هنوز نسبت به اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا واکنشی نشان نداده است. شرکت ایرباس نیز شامل مجوز دولت آمریکا برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران می‌شود چرا که قطعات ساخت آمریکا را استفاده می‌کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: تحریم‌ها موجب کاهش شدید فروش نفت ایران خواهد شد. ایران هم‌اکنون پنجمین تولید کننده بزرگ نفت جهان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در خصوص فروش نفت، 180 روز فرصت وجود دارد که کشورهای مختلف قراردادهای فعلی را لغو کرده و خرید نفت از ایران را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

منوچین اظهار داشت: تصور نمی‌کنم قیمت جهانی نفت با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود چرا که سایر کشورها تولید خود را افزایش خواهند داد. هدف دولت آمریکا این است که تحریم‌های سختی را اعمال کند تا ایران را مجبور به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای کند. این تحریم‌ها بر همه صنایع بزرگ و مهم ایران تأثیر خواهد داشت. آنها تحریم‌های بسیار مستحکمی خواهد بود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: تحریم‌های جدید به کشورهای مختلف اجازه می‌دهد تا همکاری‌های تجاری با ایران را طی 90 تا 180 روز قطع کنند، این فرصت بستگی به نوع کالاهایی دارد که هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: این تحریم‌ها همه صنایع بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تحریم‌ها بسیار بسیار قدرتمند هستند؛ مرتبه آخر تاثیر گذار بودند. به همین دلیل ایران پای میز مذاکره آمد.

منوچین همچنین گفت ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد اما به این موارد اشاره‌ای نکرد.

ترامپ در شرایطی از تصمیم خود برای خروج از برجام خبر داد که سران کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، همچنین سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه و وزارت خارجه روسیه از تصمیم ترامپ ابراز تأسف کرده و نسبت به تبعات آن هشدار داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار