کد خبر: ۶۰۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷ 10 May 2018

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز تأسف عمیق از تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر خروج از برجام تصریح کرد که لندن قویا به این توافق متعهد می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جانسون با انتشار پیامی در توییتر افزود که انگلیس با همکاری متحدان اروپایی خود (E3) و دیگر طرف‌های برجام تلاش می‌کند تا این توافق را زنده نگه دارد. وی در همین حال افزود که منتظر جزئیات برنامه آمریکا درباره برجام خواهد بود.

ترامپ سه‌شنبه‌شب خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

متعاقباً فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای تأکید کرد. همچنین سران انگلیس ، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده آمده است که این قطعنامه چارچوبی الزام‌آور و قانونی برای حل‌وفصل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود و ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که به اجرای کامل آن متعهد باشند و مسئولانه عمل کنند.

بیانیه یادشده همچنین از ایران می‌خواهد تا در مقابل تصمیم آمریکا خویشتن‌داری کند و به تعهداتش در برجام پایبند باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد: به دستور رئیس جمهور روحانی با تلاش دیپلماتیک بررسی خواهم کرد که آیا مشارکت کنندگان باقی مانده در برجام می توانند منافع ایران را تضمین کنند یا نه. نتیجه این بررسی پاسخ ایران را مشخص خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار