کد خبر: ۶۰۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷ 10 May 2018

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی آمادگی تام برای ازسر گیری تمامی ابعاد فعالیت هسته ای را داشته باشد. و بعد از نتایج مذاکرات وزارت خارجه طبق قانون اقدام متقابل اقدام متقابل خود را شکل دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، علی لاریجانی، رئیس مجلس جلسه علنی امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت گفت: شب گذشته همگان سخنان سخیف رئیس جمهور امریکا را مشاهده کردند.

وی اظهار داشت: بیش از یکسال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می کند، یک روز در حضور رهبران کشورهای جهان هم در سازمان ملل اعلام می کند ملت کره شمالی را نابود می کنم و رئیس جمهور کره شمالی را بارها به تمسخر می کشد و یک روز دیگر این حرفهای خود را فراموش کرده این شخص فرد محترمی است و مذاکره می کنیم.

وی بیان کرد: یک روز اتحادیه اروپا را درباره تعرفه های محصولات تهدید می کند و روز دیگر اعلام می کند در مورد همپیمانانش این موضوع را اجرا نمی کند، یک روز دیگر اعلام می کند که از سوریه خارج می شود و دو روز بعد مناطقی از این کشور را بمباران می کند.

لاریجانی بیان کرد: شب گذشته ترامپ اعلام می کند من حرفی را که می زنم اجرا می کنم، آقای ترامپ فکر می کند تاریخ کشورها و اذهان ملتها مطابق ذهن فراموشکار وی دچار نسیان می شود.

وی ادامه داد: این حوادث نشان می دهد ملت امریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده اند. آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است سرشکستگی آور نیست که حتی همپیمانان آنها نیز تلاش می کنند وی را از اقدامات احمقانه بازدارند و ترامپ را کنترل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای ترامپ ذوق زده است که در قبال اقدامات شرارت آمیز از برخی کشورهای کوته فکر منطقه اخاذی می کند آیا این شان افتخارآمیزی است که بخشی مانند دزدان سرگردنه و آلت دست مسئولان رذل منطقه همانند رژیم صهیونیستی شده اند و تمام هم و غم خود را مصروف آن می کنند که آنچه رئیس جمهور قبلی آمریکا انجام داده است را تخریب کنند و آن را غلط قلمداد کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ترامپ با خروج از توافق هسته ای بی اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است گفت: در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفتگو و حل و فصل مسایل سیاسی را دنبال می کند ملت ایران شاهد بوده اند که در مقابل خواست امریکا و تعهد کتبی او مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی سازی وارد گفتگو شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تایید سازمان ملل رسید.

وی اضافه کرد: امروز رئیس جمهور امریکا ادعا می کند که نگران توانمندی در سالهای آینده هستیم و با وقاحت می گوید ایران به سوی سلاح هسته ای می رود و دنیا را ناامن می کند، کسی این حرف را می زند که دهها هزار بمب و کلاهک هسته ای تولید کرده و مستمراً آن را به روز می کند و در جنگهای سالهای گذشته نوع خفیف آن را به کار برده است، با این اوصاف امنیت جهانی با رفتار شما به خطر می افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می پراکنید ان هم در موقعیتی که رهبر انقلاب آیت اله خامنه ای فتوا داده اند که سلاحهای کشتار جمعی تولید و نگهداریشان حرام است.

رئیس خانه ملت تاکید کرد: پس از اعلام خروج امریکا از توافق نامه ملاحظه کردیم رژیم صهیونیستی حمایت کرد که توقعی از آن غیر از این نمی رود، تقریباً همه کشورها من جمله اروپا و روسیه ان را رد کرده اند آقای ترامپ این واکنش ها اندازه عقلانیت شما را نشان می دهد.

وی گفت: آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده اند که با توجه به اعلام نظر اروپا و تماسهای آنان چند هفته ای فرصت برای حیات توافق نامه هسته ای قائل می شوند این اقدام نیز نشان می دهد ایران به دنبال رفتار عکس العملی و ماجراجویانه نیست البته باید به این واقعیت اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتارهای سالهای دور اروپا چندان به ادعای اولیه اروپا در پابرجا نگه داشتن توافق هسته ای نمی توان اطمینان داشت اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگری را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راههای حل و فصل سیاسی را طی کرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این مقطع صرفاً یک روزنه ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل و فصل بین المللی را دارد یا نه؟ یا آنها هم به دنبال چانه زنی های دیگر هستند که پاسخ ان را قبلاً من جمله وزیر خارجه داده است.

وی با بیان اینکه ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسایل برخوردار نیست گفت: زبان زور برای ترامپ کارسازتر است تا نتیجه خصلت های مغرورانه خود را دریافت کند اگر اروپا و کشورهای همانند روسیه و چین این خلاء بین المللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران با اقدامات هسته ای را ایشان را سر عقل می آورد و این را بدانند که در چنین شرایط ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در جایگاه هسته ای قرار گیرد.

وی گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی آمادگی تام برای ازسر گیری تمامی ابعاد فعالیت هسته ای را داشته باشد و بعد از نتایج مذاکرات وزارت خارجه طبق قانون اقدام متقابل اقدام متقابل خود را شکل دهد.

وی گفت: از طرف دیگر ضرورت دارد ملت ایران همه جریانات سیاسی و قوای مختلف در این مسیر همصدا باشند وفاق و همدلی و ید واحد بودن خود را به اینگونه اقدامات سبکسرانه نشان دهند شاید برخی اختلافات جزیی را سبکسرانه و برخی اقدامات رسانه ای ناپخته در کشور نیز این موجودات سطحی را در امریکا به وسوسه انداخته است. از گذشته درس بگیریم و نشان دهیم ملت ایران با همه اختلاف نظرها در مقابل دشمن حریص و طمعکار و بی اخلاق یکصدا و پشتیبان یکدیگر است و لازم است متناسب با شرایط سازوکارهای تصمیم گیری برای ایجاد فضایی ارام در کشور را فراهم کنیم که در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: توقعات در این مقطع باید متناسب با شرایط تعدیل شود، ما در 40 سال گذشته شرایط بسیار سخت تری از این وضع را پشت سر گذاشتیم و تحمل کردیم و مطمئن هستیم با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان کننده ای را به صهیونیست ها خواهیم داد.

رئیس مجلس از کمیسیون امنیت ملی خواست در این دو سه هفته مستمراً مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری نظارت و نتیجه را به مجلس ارایه کنند تا تصمیم گیری نهایی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار