همه درد ترامپ در مورد برجام، بحث موشک‌های ایران است. در طول چهار ماه گذشته هر چه اروپایی‌ها وساطت کردند که ایران کوچکترین تضمینی برای ادامه مذاکرات در مورد موشک‌هایش دهد، راه به جایی نبرد، چرا که اینجا دیگر خط قرمز نبود، خطی ممتد از خون بود که برای رسیدن به آن خون‌های زیادی داده شده بود.
کد خبر: ۶۰۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶ 09 May 2018
برجام از روز امضا تاکنون هیچ موقع از از سر زبان محافل سیاسی و رسانه ای کنار نرفت و همواره در محافل  خارجی و جدل های سیاسی داخلی حضور چشمگیر داشت . در محافل خارجی و زمان دار و دسته اوباما در آمریکا از آن به عنوان یک موفقیت دیپلماسی برای آمریکا و همپیمانان یاد می شد این در حالی بود که تندرویان آمریکایی از آن به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا یاد می کردند که البته بی راه هم نمی گفتند چرا که اولین بار بود آمریکا اینگونه با یک کشور در حال توسعه مذاکره ای با این شیوه انجام می دهد و البته ناچار به دادن امتیاز می شود. از طرف دیگر هم در داخل ایران به موضوعی پر چالش در بین مخالفان و موافقان تبدیل شده بود . دارو دسته حسن روحانی که از ابتدا با جمله معروف "لزوم مذاکره مستقیم با کدخدا" برجام را راه انداختند با حملات تند گروهی دیگر مواجه شدند که این حرکت حسن روحانی را از موضع ضعف و ترس عنوان می کردند و معتقد بودند مذاکره با آمریکا هیچ فایده ای ندارد و البته متاسفانه در این بین گاها تهمت های بسیاری هم نثار یکدیگر نمودند. اما این توافق هر چه که بود و هر گونه که تاکنون در مرحله اجرا به فعلیت رسید مدتی است تحت تاثیر تهدیدات ترامپ ، رئیس جمهور  آمریکا قرار دارد تا نهایتا دیشب وی خروج آمریکا از آن را رسما اعلام کرد. مواضع و نکته نظرات متعددی پیرامون این تصمیم ترامپ گفته شد و می شود . در این بین تحلیلی در یکی از کانال های پیام رسان خارجی(تلگرام) که بیشتر اخبار آن مربوط به جنگ های خاور میانه خصوصا سوریه است منتشر شده است با تیتر "جنگ غرب بر سر شرق / خروج ترامپ از برجام و آینده منطقه"
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیریت این کانال خبری که اتفاقا در مورد پوشش اخبار سوریه بسیار فعال و به روز می باشد در تحلیلی به موضوع خروج ترامپ از برجام پرداخته است.

در این یادداشت آمده است :همه درد ترامپ در مورد برجام، بحث موشک‌های ایران است. در طول چهار ماه گذشته هر چه اروپایی‌ها وساطت کردند که ایران کوچکترین تضمینی برای ادامه مذاکرات در مورد موشک‌هایش دهد، راه به جایی نبرد، چرا که اینجا دیگر خط قرمز نبود، خطی ممتد از خون بود که برای رسیدن به آن خون‌های زیادی داده شده بود. ترامپ در طول چهار ماه گذشته فکر می‌کرد با تهدید می‌تواند امتیاز موشکی از ایران بگیرد. آنچه در سخنان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم آمد، هیچ اشاره‌ای به مسائل جانبی مانند خروج ایران از منطقه، مساله موشک‌ها و ... نداشت. این بدان معنی است که در حالی که امریکا از برجام خارج شده، اروپایی‌ها که هیچ خطری را از جانب موشک‌های ایرانی، به دلیل برد، احساس نمی‌کنند، نیازی هم به مذاکره با ایران در مورد آن ندارند. 
 
تحلیلی بر خروج از برجام / جنگ غرب بر سر شرق / خروج ترامپ از برجام و آینده منطقه
 

اروپایی‌ها در طول سال‌های گذشته برای به نتیجه رسیدن برجام خیلی وقت گذاشته، تلاش و هزینه کردند. خانم موگرینی واقعا عصبانی بود، این عصبانیت البته باعث نشد تا او نتواند مواضع قاره سبز را اعلام کند. به باور من، خروج ترامپِ امریکا از برجام، در واقع شروع جنگ سرد میان دو سوی آتلانتیک است و این همان مساله‌ای است که نئولیبرال‌های امریکایی برای سال‌های متمادی از وقوع آن وحشت داشتند. در واقع، امروز غرب بر سر شرق یک جنگ دامنه‌دار را شروع کرده‌اند، غربی‌ها برای منافع اقتصادی و حتی نظامی تلاش دارند که روش‌های جدیدی را امتحان کنند. خروج ترامپ از برجام و پیش از آن توافق اقلیمی پاریس، به اروپایی‌ها ثابت کرد که امریکا قابل کنترل نیست و با امریکای ترامپ بهتر است حتی وارد درگیری با روسیه و چین هم نشوند، چرا که ترامپ به هیچ عنوان قابل مذاکره و اهل تعامل و گفت‌وگو برای رسیدن به یک نقطه مشترک نیست.

خروج امریکای ترامپ از توافق هسته‌ای، در واقع زدن یک میخ اضافه به تابوت ناتو بود، تابوتی که نئولیبرال‌های امریکایی در طول دهه‌های گذشته آن را روزبه‌روز بزرگ‌تر کرده و می‌خواستند از رهگذر آن جهان را فتح کنند. در حالی که امریکا به لحاظ قدرت سخت‌افزاری برای یک جنگ دامنه‌دار  آمادگی دارد، اما این اروپا است که می‌تواند نیروی لازم را برای هر جنگِ غربی دیگر (شما بخوانید صلیبی) فراهم کند، اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ بدون شک حاضر نیستند هیزم آتش‌بازی امریکایی‌ها شوند. به‌ باور من، اصطلاحاتی که ترامپ در سخنرانی خود به کار برد، اصطلاحات یک فرد پیروز نبود، روان‌شناسی کلمات به من می‌گوید او نه از موضع قدرت، بلکه از موضع یک فرد شکست‌خورده صحبت می‌کرد، خدا می‌داند که دستگاه سیاسی و نظامی او در طول چهار ماه گذشته چه فشارهای وحشتناکی را بر ایران برای پذیرش خواسته‌هایش وارد کرده بود، اما او اولین بار بود که در طول 15 ماه حکومتش به خواسته‌اش نرسید، بنابراین بی‌ادب، بی‌نزاکت و در حد و اندازه یک گاوچران (البته اگر به گاوچران‌ها بی‌احترامی نکرده باشم) امریکایی ظاهر شد. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شاید اولین و از معدود افرادی در جهان باشد که از مواضع رئیس‌جمهور امریکا حمایت کرده باشد، این اعلام حمایت نیز از روی ناچاری است، چرا که نتانیاهو انتظار داشت که ایران پس از نشستن پشت میز هسته‌ای، پشت میز موشکی هم بنشیند و سپس با دادن چند امتیاز دیگر مانند ترک سوریه، عراق، لبنان و یمن همه منطقه را به آدمکش‌های رسانه‌دار تحویل دهد. اما این اتفاق روی نداد و نتانیاهو خودش می‌داند که خروج ترامپ از برجام، یعنی نهایی شدن حمله تلافی‌جویانه ایران. همین چند هفته پیش بود که ترامپ گفت که می‌خواهد از سوریه خارج شود، به‌نظر شما چرا ترامپ چنین حرفی زد؟ او چرا وارد چنین معادله‌ای شد؟ آیا او نمی‌دانست با ترک سوریه آن را دودستی به ایران تقدیم می‌کند؟ ترامپ فکر می‌کرد تا پیش از زمان اعلام موضعش در مورد توافق هسته‌ای، ایران به دلیل فشارهای اقتصادی کوتاه خواهد آمد و سوریه را ترک می‌کند و سوریه می‌شود جولانگاه کفتارهای مردارخوار. اما این پیش‌بینی ترامپ نیز به حقیقت نپیوست. 

اگر در خاطرتان باشد چندی پیش در مورد مواضع ایران در برجام گفته بودم که احتمالا ایران و اروپا با هم ادامه خواهند داد، ایران سکوت خواهد کرد که آیا اروپا همراهی می‌کند یا نه، اگر کرد که هیچ و اگر نکرد، بدون آنکه از توافق خارج شود و مانند ترامپ جهان را خبردار کند، با خبرهایش جهان را شگفت‌زده خواهد کرد. اعلام موضع حسن روحانی، یک تصمیم عاقلانه نظام بود. البته ای کاش آنچه شیخ حسن شب گذشته در مورد امریکا گفت، پیش از این هم گفته بود. به امریکایی‌جماعت نمی‌شود اعتماد کرد، چرا که شعارش این است: «یا دوست هستی یا دشمن».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار