آخرین تحولات خاورمیانه؛
‍ اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی، اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان، تشدید جنگ لفظی میان محمود عباس و نتانیاهو و تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به چهار نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۶۰۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 03 May 2018

اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی، اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان، تشدید جنگ لفظی میان محمود عباس و نتانیاهو و تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به چهار نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به چهار نشانه ای که احتمال جنگ در خاورمیانه را افزایش می‌دهد؛ اعلام کرد: اگر جنگی رخ دهد اسرائیل سرنوشتی مشابه آلمان در جنگ های اول و دوم جهانی خواهد داشت.

عبدالباری عطوان در مطلبی درباره افزایش بحران در خاورمیانه آورده است: چهار نشانه وجود دارد که احتمال جنگ ایران ـ اسرائیل را تقویت می کند و مهمترین آن قطع رابطه مغرب با تهران و اخراج سفیرش ناگهانی است.

وی با اشاره به نمایش مضحک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران از آن به عنوان مقدمه ای برای به راه انداختن جنگ ضد ایران خواه ضد پایگاه هایش در سوریه یا در عمق ایران و جمع کردن کشورهای عربی و اروپایی در کنار آمریکا یاد کرده و نوشته است: تحرکاتی در خاورمیانه در حال وقوع است که احتمال رویارویی نظامی بزرگ را تقویت می کند که از جمله آنها می توان به اظهارنظر یک مسئول آمریکایی به شبکه ان بی سی مبنی بر اینکه اسرائیل آماده رویارویی نظامی با ایران می شود و اینکه اسرائیل به دنبال حمایت واشنگتن است و احتمالا جنگ ایران و اسرائیل در سوریه باشد. ما که رسانه های آمریکایی به طور خاص و غربی را می شناسیم باید این موارد را جدی بگیریم.

عطوان می نویسد: دوم؛ اینکه مغرب روابط خود با ایران را قطع کرده و چه بسا این مقدمه ای برای اقدام دیگر کشورهای متحد واشنگتن برای گام های مشابه باشد، به ویژه که کشورهای حوزه خلیج فارس به محض اعلام آن از این موضع گیری استقبال کردند؛ هر چند سعدالدین العثمانی نخست وزیر مغرب آن را صرفا تصمیم مغربی دانسته، زمان اعلام آن مورد توجه است و نمی تواند از روند تحولات منطقه جدا باشد.

این تحلیلگر جهان عرب افزود: نشانه سوم این است که نجیب ساویرس میلیادر مصری نیمی از ثروت خود را تبدیل به طلا کرده است و گفته که طلا ملجا امن عامه مردم در زمان بحران هاست. آنچه ساویرس نگفته این است که تاجران و بازرگانان و سرمایه داران همانند پرندگان و حیواناتی که طوفان و زلزله های را قبل از وقوع آن احساس می کنند، هستند و معمولا احتمالات آنها درباره جنگ درست است. ساویرس همانند تاجران معمولی نیست و روابطش با سیاستمداران جهان عرب زیاد است، وگرنه چرا خبرگزاری مانند بلومبرگ مواضع وی را در این زمان انتقال داده است.

عطوان می نویسد: چهارمین نشانه، درخواست پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس است که اختلافات خود را کنار بگذارند و بر روی خطر ایران تمرکز کنند. محمد بن سلمان هم اعلام کرده که موضوع فلسطین در اولویت عربستان نیست و اولویت کنونی مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.

۴ نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه/اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان/تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»/اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی

وی در ادامه نوشت: احساس جاری در اروپا نگرانی از موفقیت نتانیاهو در کشاندن منطقه و آمریکا به سوی جنگ است و اینکه شراره خروج آمریکا از برجام باشد و این عدم همراهی با نمایش نتانیاهو را تفسیر می کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سکوت کرده است و درباره حملات اسرائیل به پایگاه نظامی حماه و ادعاهای نتانیاهو درباره برجام موضعی اتخاذ نکرده است. پرسش این است که واکنش به این اهانت های اسرائیل به روسیه و متحدانش چیست؟

این تحلیلگر عرب بیان کرد: نتانیاهو دروغگوی حرفه ای و قهار در جعل و اقدامات تحریک آمیز است. وی جنگی را برنده نشده و صلحی به دست نیاورده و اتهامات فساد به گردنش نزدیک شده است؛ اما دروغگوهایی مانند وی مورد قبول رئیس جمهور کنونی آمریکا و سیستم نظامی آن که با دیکته های اسرائیل وارد جنگ می شوند، است. ما خواستار جنگ به ویژه در منطقه ما که مردم آن فرصت نفس کشیدن نداشته اند، نیستیم؛ اما اگر رخ دهد چه بسا آخرین جنگها در حال حاضر باشد، زیرا اسرائیل این بار از آن سالم بیرون نمی آید، مشابه آنچه برای آلمان در جنگهای جهانی اول و دوم رخ داد.

عربستان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی

مرکز بین المللی پژوهش های صلح استکهلم در سوئد اعلام کرد، با افزایش هزینه های نظامی جهان در سال گذشته از زمان جنگ سرد، عربستان پس از آمریکا وچین، مقام سوم هزینه های نظامی در جهان را داراست.

شبکه قطری الجزیره روز چهارشنبه به نقل از مرکز پژوهش های صلح استکهلم اعلام کرد که عربستان سال گذشته 69.4 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده است.

این مرکز، هزینه های نظامی جهان را 1.73 تریلیون دلار در سال 2017 با افزایشی بالغ بر 1.1 درصد در مقایسه با سال گذشته ارزیابی کرد.

۴ نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه/اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان/تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»/اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی

آمریکا بدون تغییر سالانه همچنان در صدر فهرست بالاترین هزینه نظامی به ارزش 610 میلیارد دلار قرار دارد که این میزان بیش از یک سوم هزینه های نظامی جهان است.

بر اساس گزارش مرکز مذکور، چین در مقام دوم هزینه های جهان با 228 ملیارد دلار قرار دارد وسهم این کشور از هزینه های جهانی از سال 2008، 13 درصد افزایش یافته است.

عربستان با هزینه نظامی بالغ بر 69.4 میلیارد دلار در سال 2017، جایگزین روسیه شده و مقام سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان

چهار حزب جمهوری خواه خلق، نیک، سعادت و دموکرات ترکیه برای شکست دادن دولت و حزب حاکم کنونی متحد شدند.

سند ائتلاف و اتحاد این احزاب که همگی از منتقدان جدی دولت کنونی و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه محسوب می شوند، عصر امروز از سوی رهبران این تشکل های سیاسی در آنکارا امضا می شود.

توافق برای ائتلاف بین این احزاب پس از مذاکرات فشرده و مستمر که طی دو هفته اخیر جریان داشته، حاصل شده و بیانیه رسمی این ائتلاف فردا اعلام و منتشر می شود.

احزاب حاضر در این ائتلاف، که «ملت» و یا «دموکراسی» نام خواهد داشت، به صورت مشترک در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ـ که کمتر از دو ماه دیگر برگزار می شود ـ همکاری خواهند کرد.

بر اساس این ائتلاف، هر چهار حزب در انتخابات مجلس به صورت مشترک و ائتلافی حرکت و اقدام خواهند کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری نیز، هر یک از این چهار حزب نامزد خاص خود را خواهد داشت.

۴ نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه/اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان/تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»/اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی

این احزاب باید تا چهار روز دیگر سند امضا شده ائتلاف حزبی خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه کنند.

بر اساس سیاست های تعیین و اعلام شده توسط رهبران این چهار حزب، این ائتلاف در مقابل ائتلاف «جمهور» قرار خواهد گرفت که توسط حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی تشکیل شده است.

همچنین در ادامه ائتلاف حزبی قرار است، مصطفی دستیجی رهبر حزب اتحاد بزرگ ترکیه به ائتلاف جمهور دولت و حزب حاکم این کشور بپیوندد.

تصمیم دو هفته پیش رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در 24 ژوئن سال جاری میلادی (سوم تیرماه 1397) به تحرکات احزاب در ساماندهی تشکل و ائتلاف حزبی منجر شد.

تشدید جنگ لفظی میان محمود عباس و نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره افسانه هولوکاست اعلام کرد: به نظر می رسد، کسی که روزی منکر هولوکاست بوده، همواره به انکار آن خواهد پرداخت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: از جامعه جهانی می خواهم تا اظهارات یهودی ستیزانه عباس را محکوم کنند.

۴ نشانه جنگ قریب الوقوع در خاورمیانه/اتحاد چهار حزب ترکیه برای شکست دادن اردوغان/تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»/اعلام عربستان به عنوان رتبه سوم جهان از نظر هزینه های نظامی

گفتنی است، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود، آزار و اذیت یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم نه به دلیل مسائل دینی یا یهودی ستیزی، بلکه به دلیل فعالیت های آن ها در قرض دادن پول و مشکلات مرتبط با آن بوده است.

تکذیب ادعاهای مغرب علیه ایران از سوی «جبهه پولیساریو»

«جبهه پولیساریو»، اتهام دولت «مغرب» (مراکش) به این جبهه و ایران درباره کمک تهران به این سازمان را رد کرد و خواستار ارائه مدرک برای این اتهام شد.

جبهه پولیساریو روز چهارشنبه با رد ادعای «رباط»، اعلام کرد که «ادعای مغرب بی‌اساس و بی‌سند است و دولت مغرب اگر می‌تواند برای آن سند ارائه کند».

به گفته این جبهه «ارتش مردمی برای جنگ آزادسازی ملی صرفا بر کادر نیروی خود از صحرا[ی غربی] متکی بود و در طول مبارزه مسلحانه با اشغالگران مغربی از هیچ گروه نظامی خارجی -هر کس که باشد- کمک نگرفت»... «این جنجال، تکمیل حملات دیوانه‌واری است که رژیم مغرب آغاز کرده و حریم جبهه و توافق آتش‌بس در صحرای غربی را نقض کرده است...».

جبهه پولیساریو در بیانیه خود آورده است، «این ادعای جدید، صرفا گامی تحریک‌آمیز است که مغرب برای تقویت جایگاهش در چهارچوب تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی برداشت و هدفش تلاش برای حفظ خود از اثرات قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان است به ویژه درباره موعد شش ماهی که مثل شمشیر بالای گردن اشغالگران قرار گرفته تا مذاکرات مستقیم طرفین منازعه زیر نظر سازمان ملل مستقیم آغاز شود».

جبهه پولیساریو سازمانی در صحرای غربی بین مغرب و موریتانی است. در زمان استعمار اسپانیا بر این منطقه با آن مبارزه کرده و بعد از خروج اسپانیا در سال 1976، با تقسیم منطقه میان موریتانی و مغرب مخالفت کرد.

این جبهه با تشکیل جمهوری دموکراتیک عربی صحرا، خواستار حکومت بر صحرای غربی است؛ صحرایی که بیشتر آن تحت کنترل دولت مغرب است. اتحادیه آفریقا موجودیت جمهوری عربی صحرا را پذیرفته و همین امر برای سال ها سبب خروج مغرب از اتحادیه آفریقا شده بود.

روز سه‌شنبه (11 اردیبهشت) مغرب با انتشار اطلاعیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد و گفت: سفارت ایران در رباط را می‌بندد و سفیر خود از تهران را خارج می‌کند. مغرب مدعی شد که علت این اقدام، حمایت تهران از جبهه پولیساریو از طریق حزب‌الله لبنان است؛ امری که هم ایران و هم حزب‌الله آن را رد کردند.

عربستان، امارات و قطر بلافاصله از این اقدام مغرب علیه ایران حمایت کردند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مدعی شد که این اقدام قطر، نمونه‌ای از دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار