کد خبر: ۶۰۰۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 03 May 2018

تابناک / حتماشنیده ایم ،خوانده ایم یا رفته ایم ودیده ایم که مقام معلم دردنیا چقدرارزشمنداست این درحالیست که توصیه هایی که ماازائمه ودین مان داریم به مراتب بالاتراست درکشورلائیکی چون چین که فقطـ هفت درصدش دیندارندواین کشوربه لحاظ داشتن کمترین اعتقادات مذهبی در جهان حرف اول را می زند٬مقام معلم همپای مقام رهبرشان می باشد!

امادردین مامقام معلم ازسایرطبقات ممتازاست .علی (ع) ‌ می فرماین د: « به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی» .پرودگار در ان هنگام که نخستین آیه خودرا برقلب مبارک پیامبرمی تاباند «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم»حرف ازقلم به میان می اورد. خداونددرست بعدازخلقت ادم خودرامعلم معرفی می کند.خلقتی که چهل شبانه روزبطول انجامید اماآسمان وزمین باهمه عظمتش شش روز . اینهافقط اندکی ازبیان مقام شامخ معلم است واینهاراگفتم تابدانیم ومسئولین بدانندکه توصیه دین مادرمقام معلم چیست !
امادرهمین کشورکمترین حقوق مربوط به معلم است ! این در حالیست که وقتی به باشگاه ورزشیی مراجعه می کنیم ٬ هزینه جداگانه ای به عنوان حق الزحمه مربی دریافت می کنندزیرا او استاد است وشاگرد نیازمند تعلیم . مایه بسی تأسف است که آموزش وپرورش را به عنوان یک دستگاه مصرفی تعریف می کنند. قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت چه جوابی در این زمینه دارد؟ کمترازارزشهای او یاد می اوریم .سرآغازتحصیل مان را فراموش کرده ایم . اماحرف ازتعطیلات تابستانی او می زنیم! مقامی مجتهدمی شودوازنامشروع بودن حقوق معلم صحبت می کند !!! این در حالیست که بی شک یکی از مشروع ترین حقوق ها٬ حقوق معلم است .مگر اینکه پولی که در اختیار معلم قرار می گیرد نامشروع باشد!
هیچ وقت ازتفاوت فاحش حقوق بین معلمان با دستگاهی هایی همچون آب ،برق وگازسخن نگفتیم . حتما چون آنهابه ماروشنایی وگرمامی دهند؟ اصلا نورعلم که به دل ماتابیدن گرفت وگرمای معرفت دانشی که بروجودمابخشیدوهویت ماشکل گرفت مهم نیست؟ .حیفم آمددر مورد چگونگی جذب برخی دستگاه ها صحبت نکنم . هیات مدیره آب وفاضلاب استان گیلان تصمیم می گیردکه اگرنیرویی بخواهدحتمابایدازفرزندان کارمندابفاباشد(به این میگویندعدالت استخدامی که گویا درحکومت غیرایران زندگی می کنندکه هیات مدیره تصمیم داخلی می گیرد) آیا حق داریم از سازمان اداری و استخدامی کشور واکاوی کنیم که این چه عدالتی است ؟فرزندان فرهنگیان چگونه بایدمشغول به کار شوند؟برخی از فرزندان که متعلق به ژن های خوب هستندواز آن طریق جذب می شوند برخی هم این راه )بگذریم ازنحوه جذب بانکهاوادارات دیگرتابیش ازاین موجب آزاراین قشرمظلوم نشویم .زمانی متوجه این بی توجهی می گردیم که می بینیم دریک زلزله تمام ساختمانهای مافروریخته است٬ پزشکان مازیرمیزی می گیرند٬فساددرادرات ونهادهاشکل گرفته است در ایران با این همه ثروت، معیشت مردم به سختی می گذرد.تحصیل کرد ه های مافراررابرقرارترجیح می دهند.تمام زمین های کشاورزی مابه یغمارفته وتبدیل به ویلا برای مرفهان بی دردشده .،چای مادرآینده نزدیک به موزه خواهدرفت و … چرا ؟ چون معلمان مادغدغه معیشت دارند . بلافاصله پس ازفراغت ازمدرسه سرویس بچه های مردم می شوند. نجاری ،بنایی وکارگری می کنند نمی توانند تعالیم خوبی دهند چون گوینده این شعار هاکه معلمی عشق است ویا معلم همچون پروانه مرد واین شعار هم در همان زمان در نطفه خفه گشت ! وقتی معلم را در تنگنا می گذاریم ٬او به جای اینکه استعداد مبدعان ومخترعان را شناسایی کند ٬مبدع ومخترع کلاس های خصوصی می شود واینگونه شد که دیگر حقوق معلمی را فقط پول صبحانه خود به حساب می آورد و مدرسه را راهی برای انکه بتواند بر میزان شاگردان خصوصی خود اضافه کند.او فکر می کند چرا باید حقوقش از دیگر کار کنان دولت که همه تعلیم دیده او بوده اند کمتر باشد .
مقامات عزیز برای یافتن دلایل عدم توسعه یافتگی جای دوری نروید بلکه معضلات را در همین جا ریشه یابی کنید. بی تردیدجامعه ای توسعه خواهد یافت که معلمش منزلت اجتماعی داشته باشد. معلمان عاشق داشته باشد . در جامعه ای که معلمش جزء دهک های چهارم وپنچم محسوب می شود٬ چگونه باید انتظار داشت این خودروی آب وروغن قاطی کرده با سرعت ۱۲۰ حرکت کند؟ آیا درچنین جامعه ای شاهدرشدوتوسعه خواهیم بود؟آیا با این تعاریف به توصیه های انبیا وقرآن کریم توجه نموده ایم؟ برویم ببینم در کشورهای توسعه یافته همچون انگلیس،آلمان وژاپن جایگاه معلم کجاست ؟ درانگلیس به معلم نشان افتخار ودرآلمان بیشترین حقوق را می دهند ودرژاپن حقوقشان حدوحدودی ندارد وتعیین شده نیست .ما کجاییم و انها کجا ؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار