رئیس کمیسیون اروپا در گفت‌وگو با یک روزنامه هلندی ضمن حمایت از روابط میان اروپا و روسیه گفت: قدرت اروپا رو به افول است.
کد خبر: ۵۹۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 30 April 2018

به گزارش تابناک : «ژان کلود یونکر» رئیس‌کمیسیون اروپا اعلام کرد که اروپا و روسیه باید روابط را از سر بگیرند و به دوران پس از جنگ سرد باز گردند.

وی در این مورد به روزنامه هلندی Trouw گفت: «دوست من «ولادیمیر پوتین» که ما سال‌ها با هم دوست بوده‌ایم و این روز‌ها نیز این دوستی ادامه دارد، در سال ۲۰۱۴ از صحبت اوباما که گفته بود روسیه تنها یک قدرت منطقه‌ای است، بسیار اذیت شد.»

یونکر گفت: «ما باید یاد بگیریم که با روسیه در سطحی برابر مذاکره کنیم. ما باید ارتباط با روسیه را از سر بگیریم. روسیه یک نقش آفرین مهم است و هیچ مسئله امنیتی برای اروپا بدون روسیه مطرح نخواهد بود. من از این شیوه حرف زدن مانند دوران پس از جنگ سرد خوشم نمی‌آید.

یونکر همچنین هشدار داد که قدرت اروپا در جهان با رشد قدرت‌های دیگر در جهان رو به کاهش است و گفت: «ما اروپایی‌ها گاهی تصور می‌کنیم که رئیس جهان هستیم و فراموش می‌کنیم که بخش کوچک و ضعیفی از جهان هستیم. قدرت ما در جهان در حال از دست رفتن است. ما کند هستیم و قطعا سهم ما از ۲۵ درصد از درآمد خالص جهان به ۱۶ تا ۱۸ درصد کاهش می‌یابد.»

این موضع‌گیری یونکر در شرایطی است که تنش میان روسیه و اروپا به دلیل مسایل سوریه و مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوتابعیتی در انگلیس شدت گرفته است. پیش از این هم به دلیل اختلاف در زمینه مالکیت شبه جزیره کریمه در پی ناآرامی‌ها در شرق اوکراین، روابط میان مسکو و اروپا متشنج شده بود و اعمال چندین تحریم از جانب اروپا علیه شرکت‌ها و مقامات روسی بر وخامت این وضعیت افزوده بود.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار