کد خبر: ۵۹۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 24 April 2018

رئیس امور آب منطقه ای شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: حجم آب مخزن سد زیردان این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی ها و تبخیر سالانه به 69 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

فرشید میربلوچزهی اظهار داشت: سد زیردان در مجموع با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده است.
وی افزود: از مهرماه سال گذشته تاکنون بیش از پنج میلیون مترمکعب آب برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی، چاههای کلسکان و مسائل زیست محیطی رهاسازی شده است.
وی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته آمادگی خویش را برای رهاسازی آب سد زیردان به مسئولان و اهالی پایین دست و به ویژه فرمانداری چابهار اعلام کرده ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم و به ویژه شوراها و دهیاران روستاهای بخش پلان همکاری لازم را برای تقسیم عادلانه آب ندارند و در این باره با مشکل و چالش جدی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه عده ای از مردم با ساخت بیش از 40 تا 50 بندخاکی در کف و مسیر رودخانه در محدوده بخش پلان اجازه نمی دهند آب به مردم روستاهای پایین دست بخش دشتیاری برسد و این ظلم بزرگی برای مردم محروم و بی آب منطقه دشتیاری است.
وی افزود: چنانچه بندهای خاکی ساخته شده تخریب شود با حجم آب کمتر از 10 میلیون مترمکعب نیز می توان تمامی هوتگ ها و زمین های دیم منطقه پلان را آبگیری کرد و با افزودن مقداری بر حجم آب، آن را تا محدوده دشتیاری رساند.
وی با بیان اینکه عده ای از مردم معتقدند آب سد زیردان باید به تمام روستاهای پایین دست تا محدوده کلانی دشتیاری برسد، افزود: زمین های محدوده روستاهای کلانی ارتفاع زیادی دارند و اگر تمام آب ذخیره شده در پشت سد زیردان نیز رها شود، تا آنجا نخواهد رسید.
رئیس امور آب منطقه ای شهرستان چابهار تصریح کرد: رسوب فعلی سد زیردان 6 میلیون مترمکعب است و با رهاسازی آب سد زیردان برای استفاده آشامیدنی مردم روستایی هیچ مشکلی نداریم و هر وقت شوراهای اسلامی، دهیاران و مردم برای تقسیم عادلانه آب به توافق رسیدند آب رهاسازی می شود.
بخشدار پلان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد زیردان برای تامین آب بیش از 261 روستای حوزه پلان، دشتیاری و تلنگ احداث شده است.
عبدالعزیز میایی افزود: احداث سدها معمولا باید برای مصرف مردم پایین دست رهاسازی تا از برکات آن بهره مند شوند.
وی با انتقاد از عدم رهاسازی آب سد زیردان اظهار داشت: پیگیری های زیادی برای رهاسازی آب سد زیردان صورت گرفته است.
وی گفت: رودخانه کاجو تنها امید آبادانی و سرسبزی منطقه بزرگ دشتیاری وپلان و تلنگ است که آن هم با احداث سد زیردان بیشتر مناطق پایین دست آن بجای سرسبزی به کانون ریزگردها و گرد وغبار تبدیل شده اند و زندگی را برای مردم خیلی سخت کرده است.
وی خواستار تکمیل و افتتاح مجتمع آبرسانی 261 روستایی پلان، پیرسهراب و تلنگ شد و خاطرنشان کرد: هم اینک بیش از 90 درصد روستاهای پلان به صورت سیار آبرسانی می شوند.
نماینده شوراهای اسلامی بخش پلان در شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز گفت: بدلیل عدم بارندگی و خشکسالی های پی در پی چند سال اخیر وضعیت در منطقه دشتیاری بحرانی است.
شه بخش گرگیج افزود: متاسفانه 2 سد پیشین و شی کلگ ذخیره آب آنچنانی ندارند و ذخیره موجود سد زیردان نیز به یک سوم ظرفیت آن رسیده است.
وی بیان کرد: بدلیل عدم تکمیل زیرساخت خط انتقال آب از سد زیردان هنوز مشکل مجتمع ۲۶۱ روستایی پلان، پیرسهراب و تلنگ به بهره برداری نرسیده است.
وی ادامه داد: اکثر چاههای کشاورزی و آشامیدنی دشتیاری و پلان یا خشک شده اند و یا بدلیل پایین رفتن سطح ذخیره سفره های زیر زمینی آب آنها شور و تلخ شده و قابلیت استفاده ندارند.
وی افزود: مردم شهرستان چابهار به ویژه روستائیان برای تامین آب مورد نیاز متحمل هزینه های سنگینی می شوند بطوریکه هر تانکر آب 10 هزار لیتری را با بیش از 100 هزار تومان خریداری می کنند.
وی بیان کرد: فقط راه نجات از این فاجعه عظیم سوق دادن برنامه ها به سوی شیرین سازی آب دریا برای مصارف آشامیدن و کشاورزی است.
عضو شورای اسلامی بخش پلان تصریح کرد: خشکسالی های مداوم چند سال گذشته برای مردم تجربه شده که با این روند کم آبی و بی آبی که هر چند سال اتفاق می افتد دیگر رغبتی برای کشاورزی نخواهند داشت.
گرگیج گفت: از آنجایی که رودخانه های فصلی حداقل سالی یکبار طغیان می کنند و آب آنها از 2 مسیر نلیت و گرگروها به دریا می ریزد می توان با بستن بند نلیت و هدایت آب به زمین های کشاورزی دیمی و بستن بند بتونی در مسیر رودخانه باهو و هدایت آب گرگروها به رودخانه کاجو در حوزه بخش پلان و پایین دست بخش دشتیاری از جمله سندها، دلگان ها و کلانی علاوه بر مصارف آب زیست محیطی نسبت به تقویت سفره های زیر زمینی اقدام و از مهار آب های سطحی، کشاورزی و دامداری را در بیش از ۱۲۰ روستای شهرستان چابهار در حوزه آبریز این دو نقطه یاد شده احیا کرد.
وی ادامه داد: اجرای این برنامه نیاز به هزینه آنچنانی ندارد فقط عزم جدی مسئولان را می طلبد که متاسفانه علیرغم پیگیری های مکرر تاکنون این عزم را به صورت جدی در مسئولان ندیده ایم یا آنکه با ارائه طرح توجیهی درست نتوانسته اند مسئولان بالا دست خویش را اقناع و توجیه کنند.
وی خواستار رهسازی بیش از 30 میلیون مترمکعب آب سد زیردان شد و گفت: با رهاسازی اندکی آب از این سد مشکلی از بی آبی مردم حل نخواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار