معاون محيط طبيعي اداره كل محیط‌زیست استان یزد ضمن گراميداشت روز زمین پاک، گفت: هر يزدي روزانه حدود 600 گرم زباله توليد مي‌كند كه این رقم نسبت به استاندارد دنیا، زياد و نگران‌كننده است.
کد خبر: ۵۹۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱ 22 April 2018

«حسن اکبری»  متوسط تولید زباله در دنیا به ازای هر نفر را 400 گرم خواند و گفت: توليد حدود 600 گرم زباله در روز از سوي مردم يزد بسيار بالا و نگران‌کننده است. 

وي افزود: بیشتر این زباله‌های تولیدي قابل تفكيك شدن نیستند و بعد از آلودگی از يكديگر جدا می‌شوند لذا تولید بیش از حد این زباله‌ها یک معضل است كه باید قوانین مربوطه در این زمینه جدی‌تر اعمال شوند. 

اكبري در رابطه با اهمیت گراميداشت روز زمین پاک، بیان کرد: این روز می‌تواند بهانه‌ای برای نمادین کردن فرهنگ تولید کمتر زباله و اهتمام به تفکیک آن باشد چرا که طبیعت یک ظرفیت مشخصي براي نگهداری و بازیافت زباله دارد و تولید بیش از حد زباله مي‌تواند منجر به آلودگي و نابودي طبعيت شود.

این مسئول با تاكيد بر اين كه هيچ اقدامي در رابطه با حفظ طبیعت و مقابله با تولید بیش از حد زباله موثرتر از فرهنگ‌سازی نيست، در اين باره خاطرنشان كرد: قطعاً مدیریت همه افراد جامعه در اين رابطه غیرممکن است و هركسي باید خود را مدیریت کند كه البته این مدیریت در مورد تولیدکنندگان عمده زباله مانند كارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر بخش‌هاي مرتبط اهمیت بیشتری دارد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه استانداری نیز با  ارسال دعوت‌نامه‌ای در زمینه فرهنگ‌سازی، همکاری سایر بخش‌ها و ارگان‌ها در زمینه حفظ محیط زیست را خواستار شده است، ضمن اين كه در عین حال همکاری دهیارها و شوراها و مدارس نیز در این زمینه می‌تواند بسیار موثر واقع شود. 

اکبری در مورد تاریخچه روز جهانی زمین پاک نيز بیان کرد: این روز یک فعالیت نمادین در راستای حفظ سیاره‌ای است که همه انسان‌ها روی آن زندگی می کنند و به آن نیاز دارند. 

وی ادامه داد: این روز حدود 45 سال پیش توسط یک مبلغ دینی به سازمان یونسکو پیشنهاد و تایید شد تا هر ساله بر مبنای یک شعار جهانی، اهداف اصلی در زمینه محیط زیست، فرهنگ سازی و آگاهی داده شود. 

این مسئول شعار جهانی زمین پاک در سال جاری را پایان آلودگی پلاستیک دانست و افزود: شعار ملی این روز «نه به کیسه‌های پلاستیکی» است که نشان دهنده افزایش زباله‌های پلاستیکی در سطح جهان به خصوص تفرجگاه‌ها، جاده‌ها و اماکن طبیعی است که نیازمند فرهنگ‌سازی دارد.

وي در مورد برنامه‌هاي استان در اين روز نيز گفت: به همين مناسبت رایزنی‌هایی با اداره راهنمایی و رانندگی يزد صورت گرفت تا با جديت بيشتري نسبت به انداختن زباله از خودرو به بیرون برخورد شود.

اكبري پاک‌سازی منطقه شیرکوه و چشمه غربالبیز از سوي انجمن‌های زیست محیطی و اعضای اداره محیط‌زیست استان و رايگان بودن بازدید از تمام موزه‌های استان در هفته جاري را  از دیگر برنامه‌های روز زمين پاك در استان ذكر كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار