تابناک / فاطمه قدیمی، مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به اقدامات انجام شده پس از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک اظهار کرد: گروهی دو سال و نیم برای این عنوان شبانه روز تلاش کردند.
کد خبر: ۵۹۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱ 22 April 2018

تابناک / فاطمه قدیمی، مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به اقدامات انجام شده پس از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک اظهار کرد: گروهی دو سال و نیم برای این عنوان شبانه روز تلاش کردند.

وی افزود: ایده شهر خلاق مدلی بود که توسعه پایدار شهری را فارغ از جغرافیای سیاسی پیش ببرد و با تاکید بر حفظ فرهنگ و ارتباطات اجتماعی هرکشور اتفاق افتاد.

 

فاطمه قدیمی: شهر رشت به عنوان تنها شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده است / گروهی دو سال و نیم برای این عنوان شبانه روز تلاش کردند / میزبانی رشت از شهرهای خلاق خوراک دنیا، مهمترین رویداد بین المللی گردشگری خوراک کشور در ۴۰ سال اخیر بوده است

 

قدیمی با اشاره به اینکه شهر خلاق در حال حاضر در راستای توسعه پایدار، به کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه می پردازد بیان کرد: ۱۸۰ شهر از ۷۲ کشور عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و نام شهر رشت به عنوان تنها شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت، شاخص های توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی را مبنای ارزیابی شهرها برای قرار گرفتن در رنکینگ جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: با نگاه شهر رشت برای استان گیلان و جمهوری اسلامی ایران، بحث توسعه روابط بین الملل یا پارادیپلماسی را پیگیری می کنیم.

قدیمی اهداف شبکه شهرهای خلاق خوراک را ترویج و تقویت خلاقیت، بیان خلاقانه در اقشار آسیب پذیر، دسترسی به حیات فرهنگی، تلفیق صنایع فرهنگی و... عنوان کرد.

وی ابراز داشت: رشت در مسیر استراتژی روابط بین الملل برای توسعه روابط خود در دو دسته ارتباطات فرهنگی و ارزش ها و افکار عمومی مبتنی بر دیپلماسی غذایی حرکت کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق گستره ارتباطات کشورها را با تاکید بر هویت فرهنگی و بومی تغییر می دهد گفت: در این مسیر پتانسیل محلی و گسترش روابط بین الملل نقش مهمی ایفا می کند.

رشت، یکی از دو شهر کشورهای مسلمان در شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اهمیت جذب گردشگری حلال و مسلمان گفت: سنگاپور رتبه اول جذب گردشگری حلال را دارد.

قدیمی با بیان اینکه دو شهر از کشورهای مسلمان شامل رشت و زحله لبنان عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو هستند گفت: شهر رشت یکی از این سه شهر مسلمان است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت اظهار داشت: زحله لبنان و رشت از ایران دو شهر اسلامی عضو شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو هستند و غازیان تپ ترکیه نیز نگاهی بینابین به این موضوع دارد.

فاطمه قدیمی درآمد گردشگری حلال دنیا را بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سهم ایران در این حوزه کمتر از ۱ درصد است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت توریسم اظهار کرد: یک شغل از ۱۱ شغل دنیا به صنعت گردشگری مربوط می شود.

۲۰۰ رستوران به رستوران های رشت اضافه شد

مدیر برنامه های یونسکو در شهرخلاق رشت با اشاره به آمارهای اعلام شده گفت: هرگردشگر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می کند.
قدیمی مطرح کرد: مطابق آمارها، گردشگران در چین، آمریکا، انگلیس و روسیه بیشترین خرج را دارند.

وی یکی از شاخص های مهم توسعه فرهنگی در کشورها را تعداد رستوران های آن کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار اعلامی صنف چلوکبابی و پزندگان، بعد از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ۲۰۰ رستوران به رستوران های رشت اضافه شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی شهر خلاق خوراک بر اساس چشم انداز ۵ ساله شهرداری رشت و شهر رشت تاکید کرد.

قدیمی با اشاره به آمارهای اعلام شده افزود: صنعت گردشگری می تواند نقش مهمی در جذب درآمد پایدار در کشور ایفا کند.

وی افزود: گردشگری ماجراجویانه مبتنی بر غذا روز به روز افزایش می یابد و ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی اعلام کردند که سالانه به بیش از ۳۳۰۰ مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می کنند و ۵۰ درصد از این مسافران تمایل دارند تجربه غذا را در شهرها داشته باشند.

جشنواره فرهنگی مشترک رشت و پارما در سال ۲۰۲۰

وی همچنین با اشاره به اینکه پنج شهر ایتالیا به عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت شده است عنوان داشت: دو شهر از این پنج شهر به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده اند و شهر پارما در سال ۲۰۱۵ هم زمان با رشت به یونسکو پیوست.

قدیمی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی مشترک بین رشت و پارما در سال ۲۰۲۰ عنوان کرد: استراتژی ایتالیا این است هرسال یک شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی معرفی می کند در سال ۲۰۲۰ شهر پارما به عنوان پایتخت فرهنگی ایتالیا معرفی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جشنواره های مشترکی با ارائه بسته های فرهنگی، ادامه داد: هفته گذشته نیز شهر اصفهان هفته فرهنگی خود را در پاریس جشن گرفت.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به مزیت های رشت برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری خوراک اذعان داشت: رشت شهری خلاق با جایگاه برتر جهانی در شناسایی پرورش ایده ها، خلاقیت ها و استعدادهای بومی، محلی است که تنها شهر خلاق خوراک جهان می باشد و این نشان را در سال گذشته دریافت کرده است.

وی رشت را الگویی موفق در توسعه پایدار با اتکا بر شکوفایی اقتصاد خلاق و فرهنگ خلاق مبتنی بر توسعه فرهنگ خوراک گیلانی و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: سواحل دریای کاسپین و... را از جمله مزیت های رشت برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری خوراک برشمرد.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اعلام اینکه طی دو سال ۱۸ تفاهم نامه در زمینه شهرخلاق به امضا رسیده است افزود: بر این اساس برنامه عملیاتی اجرایی این تفاهم نامه ها انجام شد.

میزبانی رشت از شهرهای خلاق یونسکو مهمترین رویداد بین المللی گردشگری کشور

وی اذعان داشت: رشد ۳۶ درصدی اقامت گردشگران در ایام نوروز منجر به این شد گردشگران از خوراک و غذاهای رستوران های رشت استفاده کنند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت میزبانی رشت از شهرهای خلاق خوراک دنیا را مهمترین رویداد بین المللی گردشگری خوراک کشور در ۴۰ سال اخیر عنوان کرد.

رشت داور ارزیابی شهر پاراتی برزیل بود

فاطمه قدیمی با اشاره به اینکه در سال های اخیر ارزیابی ها برای ثبت ۲ سال یکبار صورت می گیرد تصریح کرد: رشت در دوره گذشته داور ارزیابی شهر پاراتی برزیل برای ورود به شبکه بود.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت همچنین در این جلسه آمارهایی از درآمدهای گردشگری در ایران و جهان ارائه کرد و به مقایسه درآمد گردشگری برخی کشورها با درآمد حاصل از فروش نفت ایران پرداخت.

میزبانی از شهرهای خلاق خوراک شناسی در راستای حفظ برند است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سختی های مسیر ثبت رشت در شبکه شهرهای خلاق پرداخت و گفت: با حمایت های برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در دوره چهارم شورای اسلامی شهر رشت و شهرداران وقت در نهایت این برند ثبت شد. در آن زمان شهرداری رشت با سرپرست اداره می شد و بخشی از مکاتبات را با همراهی فرماندار وقت انجام دادیم. پروپوزال در استانداری گیلان ارائه شد و ۸۰ مدیر استانی در این موضوع همراه بودند. تاکنون نیز تمام اقدامات انجام شده در راستای یکی از محورهای ۱۱گانه برای ارزیابی ۴ ساله است.

فاطمه قدیمی در خصوص شاخص های یازده گانه ارزیابی خاطر نشان کرد: میزبانی از شهرهای عضو شبکه، تولید دایره المعارف، تولید فیلم و ... از جمله این موارد است و این میزبانی نیز در راستای همین موضوع به منظور حفظ برند شهر خلاق است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت همچنین در پاسخ به هزینه سفرهای شهر خلاق اظهار داشت: هزینه سفر برای ۱۲ نفر طی ۸ سفر حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که حدود یک چهلم بودجه روابط عمومی شهرداری است.

قدیمی همچنین به ارائه آماری از ذکر نام رشت و متون مربوط به شهر خلاق خوراک شناسی رشت در صفحات اینترنتی با زبان های مختلف پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار