روزنامه شهروند نوشت: خشایار الوند، نویسنده سریال پایتخت، از همکاری با موسسه اوج می‌گوید.
کد خبر: ۵۸۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 07 April 2018

روزنامه شهروند نوشت: خشایار الوند، نویسنده سریال پایتخت، از همکاری با موسسه اوج می‌گوید.

اخیر حذف یکی دو سکانس از سریال پایتخت حاشیه‌های زیادی به وجود آورده است. بعد از این‌که محسن تنابنده و احمد مهرانفر به این سانسور آشکار اعتراض کردند، سیروس مقدم در گفت‌وگویی تمام قد از موسسه اوج حمایت کرد تا این حواشی سر زبان مردم و مخاطبان سریال بیفتد. درباره این مسائل با خشایار الوند که از فیلمنامه‌نویسان قدیمی و پرکار تلویزیون است و در پایتخت هم نویسنده سناریوی کار بوده است، گپی کوتاه زده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

خشایار الوند: از ما شعار گل درشت نخواستند!

شما در متن‌های‌تان از سوی موسسه اوج با مشکل مواجه شدید؟

نه؛ من که به شخصه هیچ مشکلی با اوج نداشتم...

کل کار چه؟ آیا موسسه اوج نظراتش را در کل کار به شما تحمیل نکرد؟

من درباره آن جلسه ابتدایی نمی‌توانم حرف بزنم، چون در آن جلسه حاضر نبودم، اما بعد از آن مشکلی با اوج نداشتیم...

مشکلی نداشتید یعنی چه؟

یعنی که به‌عنوان مثال رابطه ما با اوج این‌‌گونه نبود که چون آن موسسه پولی به پروژه آورده، پس ما مجبوریم خواسته‌های خودمان را کنار بگذاریم و هر آنچه آنها می‌خواهند بنویسیم.

پس ادعا می‌کنید که حتی موضوع ورود مضمونی چون داعش هم به سریال به خواست اوج نبوده است؟

 من نمی‌دانم در آن پیشنهادات ابتدایی چه گذشته و باید این را از تهیه‌کننده و محسن تنابنده بپرسید؛ که ظاهرا خود محسن در گفت‌وگویی گفته خودشان فیلمنامه را به اوج ارایه داده‌اند و به این معناست که اوج چنین چیزی را پیشنهاد نکرده است و فقط چون از داستان و موضوع خوشش آمده سرمایه‌گذاری در پایتخت را تقبل کرده است.

در نوشتن شخصیت‌ها و رخدادها دست‌تان باز بوده؟

من فقط در این حد به این پرسش پاسخ می‌دهم که هیچ فشاری روی ما نبود تا بخواهیم چیز خاصی یا حرف مشخصی را در بخش‌هایی از کار بگنجانیم. در نتیجه نهایی هم هر ناظر منصفی می‌تواند گواهی بدهد که در فیلمنامه سریال از شعارهای رو و به اصطلاح گل‌درشت و همچنین هر نوع نان به نرخ روز گفتن اثری نیست.

اما در روزهای اخیر اعتراضاتی را از محسن تنابنده و احمد مهرانفر دیدیم که به حجم سانسور موسسه اوج اعتراض کرده بودند...

خب این را باید از خود آنها بپرسید...

یعنی شما می‌خواهید بگویید سانسوری در آن حد و اندازه نبوده؟

خب به‌هرحال تغییرات در کار زیاد بوده، اما من نمی‌دانم کدام یک از تغییرات کار اوج بوده و کدام‌شان هم خواسته تلویزیون. در کل ما به‌عنوان کسانی که سال‌هاست با تلویزیون کار می‌کنیم به این ممیزی‌ها عادت کرده‌ایم و به نظرمان طبیعی به نظر می‌رسد.

وقتی می‌گویید به‌هرحال تغییرات زیاد بوده این توقع ایجاد می‌شود که به نمونه‌هایی اشاره کنید...

خب یکی همان سکانسی است که محسن و احمد به سانسورش اعتراض کرده‌اند.

موارد دیگر چه؟

ببینید تا آن جایی که یادم هست در کل روند کار همین جور بوده، البته طبیعی است که دیالوگ به دیالوگ و صحنه به صحنه یادم نباشد که بگویم فلان دیالوگ از فلان صحنه حذف شده مثلا، اما در کل همکاری دشواری با سرمایه‌گذار نداشتیم.

می‌توانید در مورد سکانسی که حذف شدنش حاشیه‌ساز شد، توضیح بدهید؟

یک سکانس جالبی بود که به کابوس‌های بعد از نجات یافتن از سقوط بالن پرداخته و سکانس خیلی خوبی شده بود که در شرایط بسیار سخت و با دشواری تمام در دریای طوفانی هم فیلمبرداری شده و سکانس بامزه‌ای بود. اصلا فکر می‌کنم دلیل اعتراض‌ها هم این بوده که خیلی به سختی گرفته شده بود و این سختی‌ها در یاد گروه مانده بود...

جز این دیگر چیزی یادتان نیست؟

نه دیگر. یک سکانس کوتاه دیگر هم بود که روی آب می‌گذشت و یادم هست که برگرداندند. جز این دیگر چندان سانسور تأثیرگذاری یادم نمانده...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار