کد خبر: ۵۷۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۸ 05 March 2018

تابناک / با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، صف‌های خرید ارز مقابل صرافی‌های توزیع‌کننده ارز دولتی، طولانی‌تر از روزهای قبل شده که یکی از دلایل اصلی تشکیل این صف‌ها محدودیت خریدوفروش ارز است، اما برخی که قصد سفر ندارند نیز اقدام به خریدوفروش دلار می‌کنند؛ و بانک مرکزی که با محدودیت منابع ارزی مواجه است، همچنان سرگردان برای کنترل بازار است.

به نقل از الف؛ پس از نوسانات شدید نرخ ارز که در چند ماه گذشته رخ داد و نرخ هر دلار آمریکا تا حدود 5 هزار تومان و هر یورو به بالای 6 هزار تومان رسید؛ بانک مرکزی برای کنترل اوضاع بازار ارز از دستگاه قضا کمک خواست و با ورود پلیس به بازار و برخورد با اخلالگران و دلالان باعث شد که نرخ دلار تا حدود 4450 تومان کاهش یافت که دراین‌بین تعداد زیادی از دلال‌های ارزی دستگیر و حساب‌های آن مسدود شد؛ در این وضعیت سازمان مالیاتی هم به کمک بانک مرکزی آمده و کار را برای دلال‌های ارزی بسیار سخت کرد.

از سوی دیگر دولت به بانک مرکزی دستور داد برای کنترل نرخ ارز اقدامات مناسب را انجام دهد و ساختمان شیشه‌ای میرداماد با اجرای بسته سه‌ضلعی تدابیر ویژه، نسبت به کنترل نوسان بازار ارز اقدام کرد و در گام نخست به مدت 2 هفته به بانک‌ها اجازه داد گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصدی بفروشند که روز پنجشنبه گذشته، مهلت دوهفته‌ای بانک‌ها برای فروش این گواهی سپرده به پایان رسید تا دوباره نرخ سود سپرده بانکی به 15 درصد بازگردد؛ یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ممنوع شدن ثبت سفارش با دلار بود که نشان می‌داد منابع ارزی بانک مرکزی محدود است، موضوعی که باعث شد این بانک نتواند مانع افزایش نرخ ارز شود.

با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، صف‌های خرید ارز مقابل صرافی‌های توزیع‌کننده ارز دولتی، طولانی‌تر از روزهای قبل شده است. یکی از دلایل اصلی تشکیل این صف‌ها در خیابان فردوسی عدم خریدوفروش دلار و یورو در سایر صرافی‌های این خیابان است و فضایی شبیه به سال های 90 و 91 که مردم صبح زود و آفتاب طلوع نکرده برای خرید دلای صف می کشیدند.

بنابراین گزارش، از حدود پس‌ازاینکه جریان در بازار ارز تغییر کرد و نرخ‌ها پایین آمد، عرضه ارز به‌ویژه دلار و سکه با محدودیت مواجه شد؛ در حال حاضر بیشتر صرافی‌ها از خریدوفروش ارز (دلار و یورو) خودداری و اظهار می‌کنند که این دو نوع ارز را ندارند. تنها چهار یا پنج صرافی، دلار و یورو می‌فروشند که در مقابل این صرافی‌ها، صف‌های طولانی شکل گرفت، البته این صرافی‌های انگشت‌شمار هم دلار را منوط به داشتن کارت ملی می‌فروشند و به هر فرد نیز بیش از ۱۰۰۰ دلار فروخته نمی‌شود و بیشتر صرافی‌ها از خریدوفروش ارز (دلار و یورو) خودداری و اظهار می‌کنند که این دو نوع ارز را ندارند؛ در میان ارزهای دیگر هم یورو، پوند و لیر هم با محدودیت عرضه روبرو هستند و وضعیتی مشابه با دلار دارند.

روز گذشته شنبه هم حوالی چهارراه استانبول، میدان و خیابان فردوسی که یکی از محل‌های اصلی خریدوفروش انواع ارز و سکه در پایتخت است، شرایط به خصوصی حاکم است که حداقل در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. پس از پایان مهلت بانک‌ها، از روز پنجشنبه شاهد ایجاد صف‌های طولانی خرید دلار در فردوسی و چهارراه استانبول بودیم که مردم برای خرید دلار در آستانه تعطیلات عید نوروز مقابل صرافی‌های صف‌کشیده‌اند.

این موضوع روز گذشته شنبه هم رخ داد و طول این صف‌ها زیادتر شد؛ هم‌اکنون صف‌های طویلی از خریداران ارز در مقابل صرافی بانک شهر، صرافی بانک ملت و دو صرافی در مقابل مرکز تجارت جهانی فردوسی ایجاد شده است و یکی از دلایل ایجاد این صف خرید دلار برای مسافرت در ایام نوروز 97 که سقف توزیع دلار بانکی همراه باکارت ملی ۱۰۰۰ دلار است.

فعالان بازار ارز می‌گویند: سود این وضعیت فقط به جیب صرافی‌های منتخب توزیع‌کننده ارز دولتی می‌رود چراکه کاسبی سایر صرافی‌ها کساد است. چند روز است که دلار قیمت مشخصی ندارد و هرکسی یک نرخ می‌گوید.

صراف دیگری با تبریک به رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: چند روز است که دلار قیمت مشخصی ندارد و هرکسی یک نرخ می‌گوید. با وضعیت ایجاد شده در بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود و کار برای بسیاری از صراف‌ها در شب عید کساد شده است.

یکی از خریداران گفت: می‌خواهم به دبی بروم و از ساعت ۷ صبح به فردوسی آمدم و اینجا در صف ایستادم تا اولین نفر باشم چرا که روز گذشته به من گفتند دلار نداریم. آن‌هایی که مسافرند امروز آمده‌اند تا دلار بخرند چون شایعه شده که دلار بانکی کم است.

مدیر یک صرافی دیگر هم در مورد تشکیل صف‌ها گفت: خیلی از این افراد از شهرستان آمده‌اند تا دلار بخرند که تعدادی از خریداران از سوی برخی افراد خاص برای خرید دلار و ایجاد تلاطم در بازار، از شب گذشته اتوبوسی به فردوسی آمده‌اند.

مدیر یکی از صرافی‌ها نیز گفت: به دلیل استقبال بالای مردم برای خرید دلار بانکی، در همان ساعت‌های اولیه ارزمان تمام شد.

یکی از متقاضیان خرید دلار دولتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارد گفت: برای مسافرت خارجی باید دلار بخرم ولی صرافی‌ها می‌گویند اگر دلار می‌خواهید باید 6 صبح اینجا باشید تا اسم بنویسید!

هرچند در هفته‌های اخیر باسیاست جدید بانک مرکزی، بازار آزاد ارز تقریباً متلاشی‌شده ولی بازهم سودهای کلانی از این بخش به جیب برخی دلال‌های ارزی می‌رود. اختلاف بالای دلار دولتی و آزاد موجب شده تا جمعیت زیادی ساعت‌ها در صف خرید دلار منتظر بمانند و سودی به جیب بزنند. بسیاری از این مردم که قصد خرید دلار دولتی دارند باید صبح زود خود را به صرافی‌ها برسانند تا بتوانند خریدشان را انجام دهند.

تمام مردمی که این روزها مقابل صرافی‌ها در صف هستند مسافر نیستند، بسیاری از آن‌ها دلار دولتی را می‌خرند و آن‌طرف خیابان 300 تومان بالاتر به نرخ آزاد می‌فروشند و سودشان را به جیب می‌زنند. تعدادی هم هستند که ترجیح می‌دهند فعلاً سپرده‌های خود را به دلار تبدیل کرده و نگه‌دارند! توجیه این افراد هم البته حفظ ارزش پولشان است.

در صرافی‌هایی که خریدوفروش ارز انجام می‌شود، دلار آمریکا ۴۴۵۴ تومان خریده و ۴۴۶۴ تومان فروخته می‌شد. همچنین یورو ۵۴۲۴ تومان خریده، ۵۴۳۹ تومان فروخته شد. پوند ۶۵۲۰ تومان خریداری و ۶۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. لیر ترکیه نیز ۱۲۷۰ تومان خریده و ۱۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

از سوی دیگر بازار سکه هم با محدودیت‌هایی در عرضه مواجه است؛ هرچند که این محدودیت نسبت به ارز کمتر است و میزان تقاضای آن‌هم نسبت به دلار بسیار پایین‌تر شده است. در بازار سکه نیز سکه تمام یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار تومان خریده و یک‌میلیون و ۵۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم‌سکه ۷۴۰ هزار تومان خریداری و ۷۶۰ هزار تومان فروخته و ربع‌سکه ۴۵۰ هزار تومان و ۴۷۵ هزار تومان خریده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
بهتره که حساب بانکی این افرادی که تو صف هستند چک بشه و از طریق اون، رد چند تا دانه درشت و دلال گردن کلفت پیدا بشه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار