در سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر رشت؛
تابناک / سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز با بررسی لایحه اعطای امتیازات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و ردیف‌های درآمدی شهرداری رشت برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶ 21 February 2018

تابناک / سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز با بررسی لایحه اعطای امتیازات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و ردیف‌های درآمدی شهرداری رشت برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با تبریک پیشاپیش به مناسبت روز مهندس اظهار کرد: در جلسه امروز شورا بحث‌های ترافیکی منتهی به پیاده راه که در جلسه گذشته صحن شورا نیمه‌تمام باقی‌مانده بود بررسی می‌شود.

سید امیرحسین علوی افزود: لایحه انتشار اوراق خدمات شهری به‌منظور تأمین منابع مالی نقدی و دیون ناشی از پروژه‌های عمرانی و غرامت املاک ناشی از تملک نیز در جلسه امروز شورا بررسی می‌شود.

شهردار رشت با حضور در جلسه علنی شورای رشت پیرامون لایحه اعطای امتیازات مربوطه به صدور پروانه ساختمانی و ردیف‌های درآمدی در رشت اظهار کرد: این لایحه با قید دو فوریت به شورا ارسال‌شده است و طی آن قصد داریم خدمات سیار در اسفندماه را به فروش برسانیم.

مسعود نصرتی افزود: در این لایحه نسبت به اعطای امتیازات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و ردیف‌های درآمدی مربوط به ساخت‌وساز از قبیل تراکم، احداث بنا، جرائم کمیسیون ماده صد، بهای خدمات شهری اقدام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با بیان اینکه انتشار اوراق برای نخستین بار در رشت انجام می‌شود گفت: این مهم باید به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود.

فاطمه شیرزاد افزود: در این لایحه ارزش این اوراق برای عرضه عمومی به نرخ سال صدور منتشر و در زمان استفاده عوارض بر اساس تعرفه سال صدور محاسبه و مشمول جایزه خوش‌حسابی (پرداخت نقدی) مصوب شورای اسلامی شهر رشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این لایحه نرخ اوراق مربوطه شامل کلیه خدمات شهرداری بر اساس تعرفه مصوب سال فروش به‌استثناء جرائم کمیسیون ماده صد و فروش اموال است.

در این جلسه اعضای شورا با فروش اوراق به مبلغ سه هزار میلیارد ریال برای هرسال موافقت کردند.

با لایحه انتشار اوراق خدمات شهری به‌منظور تأمین منابع مالی نقدی و دیون ناشی از پروژه‌های عمرانی و غرامت املاک ناشی از تملک موافقت شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لایحه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با تسهیلات کم‌بهره اظهار کرد: برای این کار چند شیوه در نظر گرفته‌شده است که از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلات با کارمزد ۲ الی ۴ درصد اشاره کرد.

علوی افزود: درروش دیگر یکی از بانک‌های عامل وام را با کارمزد ۱۴ درصدی در اختیار شهرداری قرار می‌دهد و شهرداری مابه‌التفاوت را پرداخت کرده و راننده متقاضی تسهیلات را با کارمزد ۴ درصدی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶ برای اعطای تسهیلات به رانندگان به‌منظور نوسازی ناوگان ردیف بودجه تعیین شد تصریح کرد: در بودجه سال ۹۶ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان برای نوسازی در نظر گرفته‌شده است.

علوی با ابراز نگرانی از افزایش قیمت دلار تصریح کرد: با افزایش دلار قیمت خودروها روزبه‌روز در حال افزایش است و هراندازه در تصمیم‌گیری برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به‌منظور نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی تعلل شود یقیناً در زمان خرید خودرو نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود و این تأخیر به صلاح نیست.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه شهرداری در حد تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل وارد مذاکره شود گفت: میزان تسهیلات با کارمزد ۱۴ درصدی که قرار است دریافت شود مبلغ هنگفتی می‌شود.

رضا رسولی افزود: باید به میزان کارمزدها و نحوه دریافت وام توجه شود.

در راستای بررسی لایحه پرداخت تسهیلات کم‌بهره به رانندگان، اعضای شورا به شهردار رشت اجازه دادند تا با بانک‌های عامل استان وارد مذاکره شود.

در جلسه امروز شورا لایحه ترافیکی رینگ هسته مرکزی رشت بررسی شد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه اعمال برخی از محدودیت‌های ترافیکی زحمت شهروندان را افزایش می‌دهد اظهار کرد: این طرح مجوزهای لازم را ندارد و با توجه به اینکه بدون اطلاع‌رسانی قرار است انجام شود یقیناً بار اجتماعی فراوانی به همراه دارد و برای شهروندان و گردشگران مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

فاطمه شیرزاد افزود: تبعات برخی از طرح‌های ترافیکی که در رشت باعجله انجام‌شده است در شهر قابل‌مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری نرده‌های بی آر تی در رشت یکی از این موارد است گفت: نمی‌خواهیم دوباره باعجله کاری مشکلاتی به شهر تحمیل شود و یقیناً اجرای این طرح بازهم تبعاتی به همراه دارد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز با بیان اینکه اجرای این طرح اقدام خوبی است گفت: اجرای این طرح بار ترافیکی رشت را روان می‌کند.

حامد عبداللهی افزود: یقیناً اجرای این طرح با استقبال رانندگان مواجه می‌شود.

رئیس راهنمایی و رانندگی گیلان با اشاره به اینکه طرح مذکور دو مرحله در شورای ترافیک استان مطرح‌شده است گفت: هر کاری تبعاتی دارد و یقیناً این طرح نیز چنین مواردی را تجربه می‌کند.

محمدرضا محمدی افزود: برای کمک به رفع مشکلات ترافیکی رشت باید تبعات آن را نیز بپذیریم و این کار ۵۳ درصد تأخیر ترافیکی در شهر را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح درگیری مابین رانندگان را نیز کاهش می‌دهد گفت: یقیناً با اجرای آن افرادی به ما مراجعه می‌کنند و به‌طورکلی این طرح بسیار بزرگ است.

محمدی افزود: ما ناگزیر هستیم که درباره پیاده راه نیز تصمیم‌گیری کنیم.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه برخی از مشکلات ترافیکی شهر قدمت ۳۰ ساله دارد اظهار کرد: زمانی که خیابان تختی یک‌طرفه شد با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شد اما در شرایط فعلی شاهد ارزش بالایی املاک آن مسیر هستیم.

جلال‌الدین محمد شکریه افزود: اجرای این طرح ترافیک سطح رشت را روان‌سازی می‌کند.

عضو دیگر شورای اسلامی رشت نیز با اشاره به اینکه در شهر رشت به مبانی ترافیک شهری که احترام به شهروندان، محیط‌زیست بی‌توجهی می‌شود گفت: با این مبحث فضای گردش اتوبوس محدود می‌شود.

رضا رسولی افزود: در این طرح جذابیت اتوبوس برای شهروندان و گردشگران وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اعتراض به این طرح گفت: یک‌طرفه کردن مسیرها و افزایش اتوبوس ممکن است مشکلات ترافیکی را تا حدودی برطرف کند اما به آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌افزاید.

فاطمه شیرزاد افزود: در این زمان از سال که شاهد افزایش حضور گردشگران در شهر هستیم اعمال محدودیت‌های ترافیکی یقیناً مشکلات را افزایش می‌دهد و بررسی و اجرای آن باید به زمان دیگری موکول شود.

وی با بیان اینکه شهردار رشت باید تبعات اجتماعی این طرح را بپذیرد تصریح کرد: زمانی که تختی یک‌طرفه شد خیابان آیت‌الله احسان‌بخش ایجاد شد و حجم آن را کاهش داد.

وی افزود: اجرای این طرح در شورای ترافیک استان تائید نشده است و شهر رشت آزمایشگاه نیست که همه‌چیز در اینجا آزمون‌وخطا بشود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه اعضای شورا نباید درباره طرح‌ها قبل از تصویب مصاحبه کنند اظهار کرد: سخنگوی شورا باید این موارد را رعایت کند.

فرهام زاهد افزود: در بررسی تمامی طرح‌ها باید در ابتدا تصمیم‌گیری شود و سپس مصاحبه انجام شود.

شیرزاد در پاسخ به اظهارات زاهد گفت: هر زمان صلاح بدانم مباحث را از طریق رسانه به اطلاع شهروندان می‌رسانم.

 

شیرزاد: تبعات برخی از طرح‌های ترافیکی که در رشت با عجله انجام‌شده است در شهر قابل‌مشاهده است ؛ شهر رشت آزمایشگاه نیست و شهردار رشت باید تبعات اجتماعی این طرح را بپذیرد / دخالت فرهام زاهد در کار خانم سخنگو، بی پاسخ نماند!

 

وی با بیان اینکه ما نمایندگان و منتخبین مردم رشت هستیم تصریح کرد: مشکلات شهر بسیار فراوان است و در شب شهادت حضرت زهرا میادین شهر رشت چراغانی و نورانی بودند و متأسفانه این مهم با سکوت برخی از افراد همراه بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با دعوت اعضای شورا به حفظ احترام متقابل اظهار کرد: اگر اعضا بخواهند به‌صورت دوطرفه صحبت کنند جلسه را خاتمه می‌دهم.

سید امیرحسین علوی افزود: حساسیت اعضای شورا به‌عنوان منتخبین مردم قابل‌احترام است و باید در همه موارد بحث و تبادل‌نظر شود.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری ساده خط بی آر تی و احداث خط ویژه در این مباحث در اولویت است تصریح کرد: گاردهای مربوط به بی آر تی امروزه جان شهروندان را به خطر انداخته و در زمان اجرا نیز باعجله اجرا شد.

رسولی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خط ویژه در خیابان امام به‌صورت ناقص اجرا شد گفت: خط ویژه خیابان امام رشت عمداً به سمت ناکارآمدی پیش رفت.

وی افزود: باید به‌حق شهروندان بابت داشتن خط ویژه اتوبوس احترام بگذاریم.

عضو شورای رشت با اشاره به اینکه مخالف اجرای این طرح نیستم اظهار کرد: بنده معتقدم این طرح در قبل از سال جدید نباید اجرایی شود.

فاطمه شیرزاد افزود: هر طرح ترافیکی باید فرهنگ‌سازی و سپس اجرا شود و در غیر این صورت تبعات اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

طرح اصلاح ترافیکی رینگ هسته‌ای شهر مورد موافقت اکثریت اعضای شورا قرار گرفت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار