کد خبر: ۵۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵ 03 July 2015
به گزارش تابناک گیلان،کاهش بارندگی در سال های اخیر باعث شده است تا کم آبی به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شود، سدها یا خشک شده اند یا به کمترین میزان ممکن، آب دارند.

حالا برای رسیدن به آب باید خیلی بیشتر از قبل زمین را کند و چشمه هایی که روزگاری مایه سرسبزی مسیر خود بودند حال برای خیس نگه داشتن کف خود هم مشکل دارند و در نهایت بی آبی به حدی جدی است که پیشنهاد کوچ اجباری میلیونی مطرح می شود!!

اما عجیب است که ما ایرانی ها هنوز هم مانند سالهای قبل آب مصرف می کنیم، مانند آن سالهایی که باران چندین روز می بارید ، مانند آن روزهایی که برف قطع نمی شد و روزی دو بار باید سقف منازل را پارو می کردیم.

عبدالمحمد رضائیان کارشناس مسایل اب در یادداشتی تصریح کرده است : گویا باور نداریم که اگر این وضع چندسال دیگر ادامه پیدا کند جنگ های آینده به خاطر آب خواهد بود، مردم ما هنوز با آب شرب به مدتی طولانی پیاده رو مقابل منزل یا جلو مغازه خود را تمیز می کنند، هنوز با آب شرب خودرو می شویند و دوش گرفتنشان یک ساعت طول می کشد.

اما عجیب تر از آن بی خیالی مسئولان ذیربط است که اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی دهند، آنها که به خوبی از فاجعه ای که پیش روی است مطلع می باشند نه از رسانه ملی و نه از مطبوعات برای دادن هشدار جدی به شهروندان استفاده نمی کنند وهمین امر نیز باعث شده است تا مردم نیز نسبت به این موضوع بی اهمیت باشند و درک درستی از آنچه که اتفاق افتاده است نداشته باشند.

در حالی که می شود به صورت نمادین گشتی برای دادن اخطار به شهروندانی که بی رحمانه آب را برای شستشوی پیاده روها و خودروهای خود به هدر می دهند ایجاد شود تا مردم موضوع را باور کنند، می شود فرهنگ سازی کرد و از مردم خواست آب را هدر ندهند، می شود در مدارس با دانش آموزان صحبت کرد و آنان را برای مصرف درست آموزش داد.

می شود در مدارس همیار آب ایجاد کرد تا کودکان مصرف درست آب را بیاموزند و از دیگران نیز بخواهند آب را درست مصرف نمایند.

از سوی دیگر فکری به حال پرت آب از طریق لوله های فرسوده انتقال آب در شبکه شهری نمود، باید فکری به حال استفاده آب در زمینهای کشاورزی کرد که هنوز هم به شیوه سنتی از آب استفاده می کنند.

در حالی که کشاورزان خود متوجه اثرات مخرب کم آبی شده اند ولی باز هم به شیوه گذشته اصرار دارند.

مردم باید باور کنند که شرایط با گذشته متفاوت است و اگر این روش نادرست استفاده از آب را همچنان ادامه دهند به زودی آبی برای مصرف نخواهیم داشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار