تابناک / ساحل‌ها در جای‌جای دنیا مکان‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغات هستند. اگر در ایران زندگی می‌کنید و از دوست‌داران سواحل اروپایی هستید بد نیست با ساحل چمخاله آشنا شوید. زیبا ترین ساحل توریستی شهر گیلان که در بین گردشگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین این ساحل بسیار زیبا شرایط مناسبی برای شنا دارد.
کد خبر: ۵۶۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ 13 February 2018

تابناک / ساحل‌ها در جای‌جای دنیا مکان‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغات هستند. اگر در ایران زندگی می‌کنید و از دوست‌داران سواحل اروپایی هستید بد نیست با ساحل چمخاله آشنا شوید. زیبا ترین ساحل توریستی شهر گیلان که در بین گردشگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین این ساحل بسیار زیبا شرایط مناسبی برای شنا دارد. 

اما قرار نیست در این مکان  تنها از دریا بهره ببرید. هر مسافر می تواند با كمی گشت و گذار، از طبیعت زیبای مزارع مختلف كه در كنار ساحل گستره شده‌اند گرفته تا نمای کوهستانی لذت ببرد.شاید زمانی كه در كنار ساحل به آرامی نشسته اید و گوش به امواج پرتلاطم دریا سپرده‌اید، بتوانید تصوری بهتر از چمخاله را در ذهن داشته باشید بهشتی که در آن  همزمان می‌توانید آرامش دریا را در کنار شانه‌های سترگ و ایستاده كوهستان ببینید.

معرفی

چاف و چمخاله از شهرهای استان گیلان ، در بخش مرکزی شهرستان لنگرود قرار دارند. گفته می‌شود  حدود ۲۷۷ سال پیش زمانی که نادر شاه افشار زمام حکومت را در دست داشت مردمانی از کرمانشاه برای دور بودن از جنگ به خطه‌ای خوش‌آب‌و هوا و باتلاقی‌ پناه بردند که کسی در آنجا‌ زندگی نمی‌کرد. این منطقه همان چمخاله‌ی امروز نام گرفت.

بعد از شهرستان انزلی، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان شهر چاف و چمخاله است که همیشه مورد استفاده و توجه گردشگران واقع شده است. اغلب مردم مهمان‌نواز و خونگرم این خطه به شغل کشاورزی و صیادی مشغول هستند که معروف‌ترین محصول کشاورزی آن‌ها برنج و هندوانه‌ است.

چمخاله

ساحل این شهر یکی از سواحل قدیمی و زیبای گیلان است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بود و متاسفانه پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد.

بهترین جاذبه‌های این شهر نیز  ساحل ماسه‌ای و رودخانه بزرگ چمخاله است. عمق این رودخانه در بعضی از نقاط به ۶ متر هم می‌سد.  در زمان های نه چندان دور  این رودخانه محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است. از دیگر مراکز سیاحتی چمخاله می توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد.

کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند تجربه‌ای مثال زدنی را برای گردشگران فراهم کند.

چمخاله

هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن پنج هتل و چندین اقامتگاه و مهمان‌پذیر می‌باشد که هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می‌باشد.

چمخاله

آدرس

 

۱۰ کیلومتری شهر لنگرود (۲۰ کیلومتری شرق لاهیجان، ۳۹ کیلومتری غرب رودسر)

دسترسی

فاصله‌ی پایتخت تا شهر چمخاله ۳۷۴ کیلومتر ( ۴ ساعت و ۵۴ دقیقه) است. از آنجایی كه این ساحل به پایتخت نزدیک است، تصور می‌رود كه هر روز تعداد مسافران در آنجا به ویژه  در ایام نوروز کم نباشد. 

اگر قصد سفر با با خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در ده کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید. اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

چمخاله

در صورت سفر با وسیله‌ی  حمل‌ونقل عمومی لازم است بدانید هرروز اتوبوس‌هایی از تهران به سمت لاهیجان حرکت می‌کنند. بعد از رسیدن به لاهیجان، می‌توانید با مینی‌بوس‌هایی که از خروجی شرق لاهیجان حرکت می‌کنند به چمخاله بروید. همچنین تاکسی‌های خطی هم در دسترس هستند. راه دیگر این است که از لاهیجان به لنگرود بروید و ازآنجا به چمخاله بروید.

 

و اما چاف...

 

خطه سر سبز چاف از شمال به روستای رادار کومه ( روستایی متصل به چمخاله ) از شرق به سواحل زیبای دریای خزر از غرب به روستای چاف بالا و از جنوب به روستای سر سبز تازه آباد متصل است .
سرزمین چاف از نظر موقعیت جغرافیایی و طبیعی دارای اهمیت ویژه ای است . تالاب طبیعی که این روستا از آن بهره مند است چهره طبیعی این روستا را دگر گون کرده است . در فصل زمستان شاهد پرواز زیبای مرغابی های وحشی و پرندهای مهاجر بنام چنگر و خوتکا که بین این تالاب و مناطق سیبری روسیه در حرکتند میباشیم و همچنین پرواز دسته جمعی پرنده های زیبای دیگر … و در بعضی موارد یخ بستن آب این دریاچه که راه رفتن روی آن لذ ت خود راه دارد و در بهارانواع نیلوفرهای آبی و نیزارهای مردابی و صدای انواع قورباقه ها یی که درآن تالاب زیست میکنند آهنگهای زیبایی هستند که طبیعت برای گوش شما که به این دیار میروید مینوازد و هدیه میدهد .

شبها نیز صدای جیر جیرک و امواج خروشان دریا و صدای روبا ه و جغد های شبانگاهی که همه اینها آهنگهایی است که در این دیار طبیعت برای شما مینوازد. ازشهر لنگرود ميتوان حداکثر تا 10 دقيقه خود را به سرزمین زيباي چاف رساند كه جاده اي آسفالته دارد واز ميان چندين روستاي ديگر بايد عبور كرد .

البته شب هنگام در حين عبور از جاده بايد مواظب روباه هاي عبوري باشي تا با آنها تصادف نكني وقتي كه نور چراغ اتومبيلتان به چشمان زيباي آنها برخورد ميكند ، ناگهان برقي از چشمان آنها ديده گان شما را بخود مجذوب ميكند. كه فكر ميكني كسي نوري بسمت شما گرفته است و …

منطقه چاف با حدود 200 سال قدمت منطقه سرسبزی است که در نزدیکی شهر لنگرود قرار دارد . این منطقه در کنار دریا واقع شده است . از این رو دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می باشد

در گذشته نوغان داری ( پرورش کرم ابریشم ) در بین اهالی مرسوم بوده است . اما متأسفانه در سالهای اخیر ، باغات توت به زمین های کشت هندوانه و گاها” به مخروبه تبدیل شده است . در حال حاضر نوغانداری کلا” از رونق افتاده است. کشت صیفی جات از جمله خیار و هندوانه تا حدودی باعث چرخش اقتصادی این بخش می باشد

لازم به ذکر است که کشت کنف نیز در گذشته در این منطقه رایج بود . اما کم کم از رونق افتاد و اکنون کمتر کسی حاضر است به کشت این محصول کشاورزی است .

در گذشته نگهداری حیوانات خانگی نقش مهمی در اقتصاد مردم چاف داشت . چافی ها علاوه بر کار کشاورزی حیواناتی از قبیل گاو ، مرغ ، اردک و حتی اسب را پرورش می دادند . ” کَل احمد ” از اسب گیران مشهور چاف در دوره گذشته به شمار می آید.

در گذشته زنان چافی پا به پای مردان کار می کردند . آنها نقش مهمی را در کشت برنج ایفا می نمودند . مراحلی از قبیل نشاء ، وجین و وجین دوباره منحصرا” توسط زنان صورت می گرفت . علاوه بر آنکه در مراحل دیگر با مردان فعالیت می نمودند .

خانه های بیشتر مردم چاف در کنار جاده اصلی واقع شده است . جاده اصلی عامل مهم ارتباط مردم می باشد . از این رو افراد در کنار آن به ساخت و ساز و فعالیت های تجاری ، اقتصادی و گاها” فرهنگی و اجتماعی روی آورده اند .

مزارع در اطراف خانه ها و گاها” در بیرون از منطقه چاف قرار دارند .

ازغذاهای محلی منطقه چاف می توان به موارد زیر اشاره نمود :

تورش واش ، پنیر بوروشته ، باقلی قاتوق ، ماهی مالابیج ، کل کباب ، واویچ کا و …

نانهای محلی : خلبه نون و لاسو نون که در گذشته توسط زنان پخته می شد .

از دسر ها ” انار پوته ” در بین مردم رایج بود .

آیین شب چله در گذشته وحتی امروزه نیز رایج است . میوه هایی مثل : انار ، خوج ، به ، آب کونوس ، هندوانه و … در این شب بر سر سفره چافی ها بود .

عید نوروز در قدیم در منطقه چاف بسیار باشکوه برگزار می شد . اغلب سفره هفت سین را در ” تازه درین ” ( اتاق پذیرائی ) می چیدند و علاوه بر مخلفات سفره هفت سین انواع شیرینی جات محلی و نان محلی بر سر سفره قرار داشت . خوردن آب البالو و آب انجیر در عید بین مردم مرسوم بوده است .

آیین ها و مراسم عزاداری در چاف عبارتند از : ماه محرم ، عید فطر ، مراسم سه ، هفت ، چهل و سالگرد یک فرد فوت شده و …

روستای چاف

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار