کد خبر: ۵۶۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 11 February 2018

تابناک / رئیس جمهور گفت: ما بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را برای نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم.

رئیس جمهور گفت: ما امروز برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همه اصولگرایان ، اصلاح طلبان ، اعتدال گرایان و به همه کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند ، نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید تلاش مضاعف انجام دهند که دهه فجر سال آینده دهه افتتاح هزاران پروژه مهم در سراسر کشور باشد، گفت: اینکه در همین روزها شاهد بودیم در یک روز و در یک استان پروژه هایی توسط دولت و بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان افتتاح شد به معنای آن است که ملت ایران بیش از گذشته برای آبادانی و عظمت کشور امید دارد.

رئیس جمهور اضهار کرد: انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند برخی ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را مجددا به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم .

وی اضافه کرد: تمام اقوام، مذاهب، ادیان و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. بزرگ‌ترین ثمره انقلاب اسلامی و میراث امام قانون اساسی ماست. این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد باید بدانیم.

روحانی با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت در یکسال گذشته و در عین حال وجود مشکلات و کاستی‌ها، گفت: برگزاری انتخابات شکوهمند 29 اردیبهشت اولین دستاورد سال بود و همه مردم، پای صندوق آراء آمدند و به دنیا نشان دادند که مردم به کشور، انقلاب، نظام‌ و آینده سرنوشت‌ خود عشق می‌ورزند. 73 درصد مردم واجد شرایط در انتخابات شرکت و حماسه بزرگی را خلق کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را برای نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم. کمک ما به مردم عراق و سوریه به ثمر نشست و ملتهای منطقه از شر تروریسم نجات یافتند.

وی با اشاره به اینکه ما نگذاشتیم توطئه‌گران در منطقه ما دنبال تجزیه کشورهای دوستمان باشند، بیان کرد: آنها، می‌خواستند عراق را دو شقه کنند و وحدت این کشور را از بین ببرند، اما هوشیاری ملت عراق و کمک کشورهای منطقه، وحدت ملی کشورهای دوست ما را تضمین کرد.

روحانی ادامه داد: آنها می خواستند در لبنان ناآرامی‌های طولانی ایجاد و این کشور را به میدان جنگ و مبارزه تبدیل کنند، اما هوشیاری و حمایت مردم این کشور توطئه آمریکا را خنثی کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: راه حل منطقه، راه حل سیاسی است و باید با همکاری و تعامل کشورهای دیگر بتوانیم این انقلاب، ثبات و امنیت را در سراسر کشور مستقر کنیم. ما در مذاکرات چندجانبه‌ برای صلح و ثبات منطقه موفقیت‌های فراوانی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی کشور ما مداخله کنند اما مردم ما به آنها جواب رد دادند و با وحدت، اتحاد و ایستادگی خود توطئه آنها را خنثی کردند.

رئیس جمهور افزود: آنها به شورای امنیت رفتند و می‌خواستند علیه ملت ایران توطئه کنند اما اعضای شورا به آمریکا پاسخ منفی دادند. علاوه بر این در برجام آمریکایی‌ها چند بار برای از بین بردن این توافق مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کردند اما تا امروز ناموفق بودند.

روحانی ادامه داد: ملت ما به عهدش تا روزی پایبند است که طرف مقابل هم پایبند باشد. اگر آنها از این پیمان خارج شوند، به ضررشان خواهد بود چرا که ملت ما ملتی است که راه پیروزی خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می خواستند نسبت به قدس و مردم منطقه توطئه کنند و شهر بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کنند، گفت: نه تنها سران کشورهای اسلامی بلمه همه کشورها با این توطئه امریکایی در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از همه سال‌های دیگر سرمایه خارجی جذب کردیم، افزود: اینکه توانستیم 32 میلیارد سرمایه خارجی را جذب کنیم به معنای اعتبار و رشد ایران است. برای یک طرح اجرایی 5 میلیارد یورو جذب شد.

وی گفت: امسال برای اولین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. می‌دانید در آغاز دولت یازدهم تولید گاز ما از منطقه پارس جنوبی 285 میلیون مترمکعب در روز بوده است و باز مطلع باشید که امروز در همین میدان مشترک 553 میلیون مترمکعب ما تولید داریم. تولید ما در پارس جنوبی در ظرف چهار سال به حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز بر قطر پیشی گرفتیم و این موفقیت ملت ایران در یک میدان مشترکی است که اگر ما برنداریم، همسایه‌مان برمی‌دارد و میدان، میدان مشترک است. در زمینه نفت و در میدان مشترک غرب کارون با عراق، در چند سال پیش و در آغاز دولت یازدهم روزانه 70 هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم، امروز به جای 70 هزار بشکه 350 هزار بشکه در روز استخراج می‌کنیم. این به معنای حراست از سرمایه کشور است. عزت و عظمت ایرانی در این مقولات است که به اثبات می‌رسد، همانطور که در علم و فرهنگ ما پیشی گرفتیم، همانطور که ما در بهداشت و درمان در بهترین شرایط منطقه‌ای هستیم.

رئیس جمهور افزود: همانطور که مخارج مردم در زمینه بهداشت و درمان را از 37 درصد به 6 درصد کاهش دادیم، همانطور که در زمینه‌های مختلف صنعتی ما امروز شاهد پیشرفت هستیم.

وی با اشاره به افتتاح چند روز پیش خود از یک کارخانه فولاد گفت: من در آنجا اعلام کردم که ایران در تولید آهن اسفنجی، اول در سطح جهان است و این به معنای افتخار برای ملت ایران است. امروز ظرفیت تولید ما در فولاد 32 میلیون تن است که یک قدرت بزرگ در فولاد هستیم، ما یک قدرت بزرگ در پتروشیمی هستیم. امسال 6 طرح بزرگ پتروشیمی را افتتاح کردیم. در پارس جنوبی و در یک سال گذشته 5 فاز مهم را افتتاح کردیم، این به معنای حرکت بزرگ اقتصادی کشور در مسیر توسعه است.

وی ادامه داد: ایران امروز هجدهمین اقتصاد در سطح جهانی است. ما در بسیاری از محصولات به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و در برخی محصولات استراتژیک به خودکفایی رسیدیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما حتی گندم صادر می‌کنیم، ما در گازوئیل به خودکفایی رسیده و حتی صادر می‌کنیم و ان‌شاءالله سال آینده در بنزین هم به خودکفایی خواهیم رسید. تولید شکر ما یک میلیون و 130 هزار تن بوده است، الان به یک میلیون و 900 هزار تن رسیدیم، این به معنای آن است که به خودکفایی در این زمینه بسیار نزدیک شده‌ایم. ما در صادرات غیرنفتی سال گذشته بر همه سال‌ها پیشی گرفتیم، امسال گرچه واردات ما کمی بیشتر از صادرات است، اما امسال نسبت به سال گذشته صادرات غیرنفتی خواهیم داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در فضای مجازی و زیربناهای اینترنت جزو پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه هستیم، تاکید کرد: 200 هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل‌های نسل سوم و چهارم ایجاد کردیم. سال آینده این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه 2000 شرکت دانش‌بنیان در سال یک سال گذشته به تولید رسیده و سال آینده این روند ادامه می‌یابد، گفت: 5 استان کشور به ریل وصل شده یا در ماه‌های آینده وصل خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ارومیه، کرمانشاه، خواف و رشت در آینده نزدیک به ریل وصل خواهد شد، اظهار کرد: 1000 واگن باری و 467 کیلومتر ریل به ناوگان ما اضافه شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حقمان را در بازار نفت پس گرفتیم و مهار تورم را ادامه دادیم، افزود: در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، 17 میلیون دانش‌آموز و دانشجو داریم. در طول 39 سال پیشرفتمان قابل ملاحظه بوده است. در استقلال و طرد قدرت‌های بیگانه موفق بودیم.

روحانی ادامه داد: هیچ قدرتی نمی‌تواند در سرنوشت ایران عزیز ما تاثیرگذار باشد. امروز نه در بخش سیاسی و نه در بخش فرهنگی و اقتصادی، دیگران در برنامه‌ریزی کشور مداخله ندارند و ما با استقلال روی پای خود ایستاده‌ایم. در حاکمیت ملی مردم پای صندوق آرا هستند. مردم ما با انتخابات و صندوق رای و با حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده و خواهد پیمود.

رئیس جمهور افزود: ما در طول 39 سال به خوبی از کشورمان دفاع کرده‌ایم، در یک روز 19 هزار متجاوز را در خرمشهر اسیر گرفتیم، در یک روز در والفجر8 توانستیم موفقیت‌های بزرگی را به دست آوریم و از کارون عبور کنیم. در یک روز توانستیم با 140 فروند هواپیما مراکز دشمن را در عراق بمباران کنیم و ظرف کمتر از دو ماه از 22 بهمن سال 64 تا 15 فروردین 65، 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم.

روحانی با تأکید بر اینکه ما ملت بزرگ، سربلند و مقاومی هستیم، گفت: ارتش، سپاه، بسیج، مردم، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی ما همان‌ها هستند که امروز هم از مرز و سرزمین ما دفاع می‌کنند، ببینید در اطراف ما هر کجا تروریست‌ها وارد شدند و کشتار کردند، اما تروریست ها در قدم‌های اول مرزی با نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه مواجه و یا اسیر و کشته شدند، این به معنای پیشرفت دفاعی کشور است.

روحانی بیان کرد: امروز ناوچه و هلی‌کوپتر و تانک و موشک و رادار را خودمان می‌سازیم. ماهواره و ماهواره‌بر را خودمان می‌سازیم. در جهان اعلام کردیم ما توانمند و قدرتمندیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری و بیان واقعیت با شفافیت با مردم صحبت نکردیم، گفت: در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی باید عقب‌ماندگی و کاستی مواجه هستیم که باید جبران کنیم. یکی از اهداف بلند دولت دوازدهم ایستادگی در برابر فشارهای خارجی و داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم، افزود: کلانشهرهای ما از لحاظ هوا آلوده است. اینکه در روز 5.5 میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را صرف می‌کنیم قابل قبول نیست. به راحتی می‌توانیم با برنامه‌ریزی ظرف چند سال 1 میلیون بشکه در مصرف صرفه‌جویی کنیم.

روحانی ادامه داد: نوسازی ناوگان از تصمیمات مهم این دولت است. در سال گذشته 12 هزار هکتار شنزار مالچ‌پاشی شد و سال آینده وسیع‌تر خواهد شد. کانال 47 کیلومتری را از کارون به دشتی رساندیم که منشاء گرد و خاک است. برای نهال‌کاری، بوته‌کاری و مرطوب کردن.

رئیس جمهور با بیان اینکه با آلودگی و ریزگرد باید مقابله کنیم، گفت: دولت و ملت و نیروهای مسلح دست به دست هم می‌دهیم و با این بلایا مقابله می‌کنیم. سلامت را به کشورمان برمی‌گردانیم. مردم را در رفاه قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما در برابر زلزله نباید تسلیم شویم، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی درست برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها داشته باشیم و بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم.

روحانی بیان کرد: در زمینه مسکن بویژه بافت فرسوده قدم‌های مهمی در سال 97 برخواهیم داشت. در محله بافت فرسوده، خانه را می‌سازیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. برای خانه‌اولی‌ها خانه می‌سازیم با سود بانکی 6 درصد که در تاریخ در سال‌ها و دهه‌های گذشته نظیر آن را نمی‌یابید.

وی بیان کرد: ما در موضوع آب مشکل داریم. در خشکسالی شدید هستیم. باید سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور تحرک ببخشیم. از وزارت جهاد کشاورزی و همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم که در سال 96 ، 140 هزار هکتار زمین کشاورزی را مجهز به آبیاری قطره‌ای و سامانه نوین کردیم. برنامه‌مان برای سال آینده 250 هزار هکتار است.

رئیس جمهور بیان کرد: در خوزستان و ایلام طرح احیای 550 هزار هکتار داریم. تقاضا می‌کنم واقعیت‌های کشور برای مردم و دنیا به خوبی منعکس شود.

وی ادامه داد: آنجایی که آنفلوآنزای مرغی می‌آید و ما 25 میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم نابود کردیم. نگویند تخم مرغ طلایی شده. به مردم دروغ نگویید. واقعیت‌ها را به مردم بگویید. سلامت مردم برای ما مهم بود.

روحانی تاکید کرد: رسانه‌های ما اخلاق خوش اسلامی را پیش بگیرند و به ملت ما امید بدهند سال آینده سال نشاط است. در ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، سینماها و خیابان‌ها باید نشاط وجود داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: ما باید دشمن را مإیوس کنیم. من خواهش می‌کنم از همه طیف‌های مختلف بیایید با هم باشیم، با هم دوستی کنیم و کینه‌های 40 ساله را رها کنیم.

وی افزود: ما همه برادر و مسلمان هستیم، منافع مشترک داریم و باید مسائل کوچک را رها کنیم و با یکدیگر متحد شویم.

روحانی تصریح کرد: در بحث اشتغال که خواست مهم مردم است ما در سال قبل 700 هزار شغل ایجاد کردیم امیدواریم امسال تا پایان سال نیز بر این تعداد نیز افزوده شود اما در عین حال در بحث اشتغال‌زایی عقب هستیم به همین دلیل برای سال آینده طرحهایی را در دست اجرا داریم.

رئیس جمهور بیان کرد: جمعیت فعال ما حدود 40 درصد افراد جویای کار را شامل می‌شود بنابراین از وزیر کار خواهش می‌کنم همه طرح‌ها در زمینه اشتغال‌زایی را توضیح بدهد طرح‌هایی که در زمینه کارورزی مطرح است موجب معافیت مالیاتی واحد‌هایی می‌شود که برای آموزش از شغل اولی‌ها استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: ما بیمه شخص ثالث را نیز خودمان به عهده می‌گیریم تا با این طرح 300 هزار شغل برای سال آینده ایجاد شود ما در سال آینده آن‌هایی که در کارگاه‌های خودشان کارگران برای آموزش جذب کنند برای سال اول حدود 300 هزار تومان از بیمه را بر عهده می‌گیرند و به دنبال گسترش مهارت کارورزی در سطح کشور هستیم.

روحانی با اشاره به طرح مسکن بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه ما مدعی است 250 هزار شغل جدید از طریق بازآفرینی شهرها بوجود آمده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: در زمینه صنعت در سال جاری 600 هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم و تقریبا 4 هزار و 600 واحد را به بهره‌برداری رسانده‌ایم، هزار و دویست واحد صنعتی را که راکد مانده بود دوباره احیا کردیم این به معنای اشتغال برای نسل جوان ما است.

وی افزود: جوانان عزیز و مردم ایران انقلاب را حفظ کنید برای حفظ نظاممان و کشورمان راهی به جز مشارکت مردم وجود ندارد اگر انقلاب ما امروز پس از 39 سال باقی مانده به خاطر انتخابات‌ها است. راه انتخاب مردم را سهل کنید. از همه نهاد ها و ارگان ها می‌خواهم راه انتخابات برای مردم را آسان کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: به مردم باید اعتماد کنیم و راه قانونی را تسهیل کنیم. احراز صلاحیت و شایستگی را آسان کنیم و در این امر مردم را مشارکت دهیم اگر کمبود قانون داریم آن را اصلاح کنیم و بگذاریم همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی افزود: انتخاب مردم، اساس حراست از نظام است و باید قواعد تعامل را از یاد نبریم. انتخابات به پایان رسیده است باید همه احزاب و گروه‌های مختلف به منتخب مردم احترام بگذارند.

روحانی با بیان اینکه وقتی فردی انتخاب می‌شود منتخب مردم است، اضافه کرد: رأی مردم است که منتخب مردم را می‌سازد باید رقابت را کنار بگذاریم و قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم همه در کنار هم باشیم.

رئیس جمهور افزود: مردم را باید راحت بگذاریم و در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم چرا که این حریم از آن خود مردم است و برای یک بار هم که شده فرمان 8 ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم و بر طبق آن عمل کنیم و سعی کنیم آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم.

وی در پایان تأکید کرد: ثمره انقلاب و میراث امام قانون اساسی است باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت قانون اساسی استفاده کنیم. بسیاری از مسائلی که ما امروز با آن روبه‌رو هستیم ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است. این قانون معیار ماست و هر کس آن را قبول دارد انقلابی است. تمام قوا و نهادها باید به قانون اساسی عمل کنند.

روحانی با بیان اینکه اگر در جایی بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم، گفت: این اصل می‌گوید در برخی از موارد قانون‌گذار در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، باید به آرای مستقیم مردم مراجعه کند.

رئیس جمهور گفت: سه چیز برای ما اصل است، اسلام، ایران و ملت ایران و همه ما برای این سه اصل تلاش می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار