کد خبر: ۵۵۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ 18 January 2018

تابناک / یکی از مناطق ییلاقی و زیبای کشورمان شهرستان طالقان است که در تقسیم بندی جغرافیایی از شهرستان های استان البرز است. همسایگان طالقان از سمت شمال الموت و مازندران و از جنوب فشگلدره و ساوجبلاغ هستند که این منطقه ی زیبا را دربرگرفته اند.

طالقان به واسطه جاذبه های طبیعی و گونه‌ های متنوع گیاهی و زیستگاه حیات وحش یکی از قطب های گردشگری و تفریح گاهی پر جاذبه است. همچنین علاوه بر جاذبه های طبیعی، بازمانده های تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و نیز دارای اماکن زیارتی است که علاقمندان زیادی دارد و به این نقطه سفر می کنند.

شهرستان طالقان

وجه تسمیه طالقان

طالقان در لغت نامه علامه دهخدا تالکان آمده و طالقان را معرب تالکان دانسته است. همچنین در این لغت نامه آمده است که تالکان و تلکان اسم دو ولایت است که یکی در خراسان و یکی دیگر در حومه قزوین است. تات و تال قومی ایرانی ساکن در محدوده دریای مازندران و بعضی نقاط کوهستانی دیگر است و پسوند «گان» در زبان پارسی به معنی جا و سرزمین است که در ترکیب با واژه تال روی هم به معنی سرزمین تال است و معرب آن طالقان است.

زبان تاتی و گویش‌ های زبان تاتی جزء دسته زبان‌ های ایرانی است که یکی از بازمانده های گویش‌ های دوره مادها بوده و به زبان مازندرانی و تالشی و گیلکی خیلی شباهت دارد. این زبان که گویش های آن زمانی از قفقاز تا شمال خراسان گویشور داشت با گرایش مردم منطقه به زبان ترکی و زبان فارسی فقط بخشی از گویش‌های تاتی در این منطقه در حال حاضر باقی مانده است. از جمله جاهایی که این گویش در آن رایج بوده اشتهارد در استان البرز، بوئین‌زهرا، تاکستان، استان قزوین و شهرستان طالقان است.

طبیعت زیبای طالقان

جغرافیای طالقان

این شهرستان در فاصله ۹۰ کیلومتری کرج واقع شده است و شامل دو  بخش مرکزی و بالا طالقان است. مساحت طالقان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است و در این محدوده جغرافیایی جمعیتی حدود ۲۵۷۸۱ تن ساکن هستند. مردم طالقان تا پیش از ورود اسلام و تا حدود سده سوم هجری، پیرو باورهای ایران باستان بودند اما از قرن سوم هجری پیرو زیدیه بودند – به پیروان زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی ‌طالب زیدیه می گویند – بعد از قدرت یابی صفویه کم کم نفوذ زیدیه تحلیل رفت و مردم این منطقه شیعه دوازده‌ امامی شدند.

شاهرود طالقان

جاذبه های دیدنی طالقان

شاهرود طالقان؛ این رود از کوهپایه‌ های شرقی شروع می شود و با ۱۰۵ کیلومتر طول به سمت غرب در جریان است و در طول مسیر بیشتر از ۱۵ رودخانه کوچک و بزرگ را که از چشمه ها و برفاب‌ها جاری می شوند با خود تا سپید رود می‌ برد و در آنجا با  آب های قزل اوزن ترکیب شده و وارد دریای خزر می شوند. آبشارهای زیادی که در این منطقه وجود دارد از جمله آبشارهایی در روستاهای زیبای اوچان، جوستان، اورازان، کرکبود، آسکان، عسلک منظره ای بسیار دل انگیز را به تصویر می کشند و چشمه آب معدنی جوستان یکی دیگر از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی طالقان است.

رودهای طالقان

شاه البرز طالقان؛ قله‌ و رشته‌ کوهی است که در البرز جای دارد و حدود ۴۲۰۰ متر ارتفاع آن است که مرز استان‌ های البرز و قزوین محسوب می شود، دامنه جنوبی این رشته کوه به طالقان و سمت شمال آن با دره الموت قزوین مرتبط است.

کوه های صخره ای طالقان؛ کوه‌ های صخره‌ ای و بلند این منطقه و  یخچال های طبیعی علم کوه در محدوه روستای پراچان از دیگر نقاطی است که گردشگران را به خود جذب می کند و کوهنوردان زیادی به قصد صعود به این صخره های صبور و محکم در زمان های و فصول مختلف سال به آن جا می روند.

علم‌کوه؛ از دیگر کوه هایی که از سمت جنوب با این منطقه ییلاقی زیبا در ارتباط است قله علم کوه با ارتفاع۴۸۵۰ متر است. این قله که بعد از دماوند دومین قله رفیع کشورمان است معروفیتش به خاطر دیواره‌ دامنه شمالی آن است  که سخت ‌ترین و فنی‌ ترین مسیرهای دیواره‌ نوردی و سنگ ‌نوردی در کشورمان را دارد و مورد توجه علاقمندان ورزش سنگ نوردی و کوه نوردی است.

کوه های طالقان

حیات وحش طالقان؛ یکی از جاذبه های طالقان حیات وحش طالقان است که پستانداران و پرندگان وحشی زیادی در آن است مثل:  گراز، عقاب، خرگوش، شغال، کفتار، خرس، دم جنبانک، زاغچه، گرگ، کبک دری، قوش و … که کوه‌ شاه‌ البرز را زیستگاه خود قرار داده اند. از نظر پوشش گیاهی این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی است و باغ‌‌ هایی مثل زرشک کوهی، گردو، سیب،  زیتون، بادام کوهی، گیلاس، ریواس، گلابی، درختان چنار، تره ‌کوهی، کاسنی، آویشن، گل‌های شقایق و ده ها گونه گیاهی دیگر از گیاهان این منطقه است. همچنین به واسطه  قرارگرفتن در مجاورت کوه‌های البرز، چشمه‌ های فراوانی در این نقطه دیده می شود،  و خاک حاصلخیز و رطوبت زیاد آن باعث بوجود آمدن یک پوشش گیاهی متنوع و انبوه شده است که سرسبزی و طراوت و زیبایی دل انگیز و چشم‌ نوازی به طالقان بخشیده که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است و معروفیت و شهرت زیادی برای ایرانگردان و طبیعت دوستان دارد که هر ساله آنان را به این نقطه می کشاند. حیات وحش طالقان یکی از جاذبه های دیدنی طالقان است.

جاذبه های طالقان

کتیبه عسلک؛ از دیگر جاذبه های طبیعی طالقان کتیبه گردنه عسلک طالقان است. این کتیبه در روستایی به نام گراب از روستاهای تابع شهرستان طالقان است و میراث تاریخی بازمانده از دوره قاجار است که به سنگ ‌نبشته‌ ی گردنه عسلک معروف است. کتیبه عسلک در دامنه‌ ی ارتفاعات یخچال و میش‌ چال و ۳ کیلومتری جنوب غربی گردنه‌ عسلک است. محققان معتقدند که فردی به اسم ایوب میردفتر در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار دستور ایجاد یک نهر را در اینجا داده و پس از مسائل گوناگون نهر ساخته می شود. محققان باستان شناس بعدها در طی کاوش‌ هایی که در منطقه انجام دادند به سنگ ‌نبشته و نهر مورد نظر رسیدند. این کتیبه یکی از جاذبه های دیدنی طالقان است.

پوشش گیاهی طالقان

از دیگر جاذبه های این منطقه روستای زیبای میر است  که در ۴۰ کیلومتری طالقان قرار دارد. همچنین آبشار و روستای اورازان، ارژنگ قلعه، امامزاده هارون، سد و دریاچه‌ زیبای طالقان از دیگر جاذبه های دیدنی طالقان است که اگر یک بار به این منطقه سفر کنید حتما زیباترین خاطره طبیعت گردی را در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت خواهید کرد.

طبیعت طالقان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار