کد خبر: ۵۵۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 15 January 2018
 
تابناک / گردنه حیران یکی از زیباترین جاده‌های ایران در مسیر آستارا به نمین در اردبیل است. سفر به این جاده در فصل‌های بهار تا پاییز تصاویری شگفت انگیز از زیبایی‌های طبیعت شمال را پیش روی شما قرار میدهد که در هیچ جای دیگر نمونه آن را نخواهید دید.

توقف بیجا مانع کسب نیست!

حیران از طبیعت، حیران از خلق نقاشی خداوند روی زمین، حیران از ...، جاده ای رو به بی نهایت، اینجا بایستی ایستاد و فقط از آن لذت برد. از هوای دل انگیز، از طبیعت ناب، از گردنه حیران

گردنه حیران نام بخشی از جاده آستارا به اردبیل است که به همراه روستاهای حیران، حاجی امیر بالا، حاجی امیر پایین، ونه بین از جمله بخش‌های جغرافیایی استان گیلان محسوب می‌شود. این گردنه شگفت انگیز از یک طرف به کوه‌های پوشیده از جنگل و از طرف دیگر مشرف به دره‌ای است که رود آستاراچی از آن عبور می‌کند. ارتفاع این گردنه از سطح دریا 1500 متر است و شاید بتوان به جرات آن را معروف‌ترین جاده ایران نام برد.

 

 


برای دیدن گردنه حیران باید از سمت شهر نمین به آستارا یا بلعکس حرکت کنید. برای این کار اول باید خود را به آستارا یا نمین برسانید.

  • تهران- کرج-قزوین-رشت-آستارا
  • تهران-قزوین-زنجان-اردبیل-نمین

اگر شما از جاده چالوس و یا جاده اسالم به خلخال عبور کرده باشید، باید بگویم در گردنه حیران چیزی فراتر در انتظار شماست، وجود درختان سرسبز و چند رنگ در فصل‌های بهار و پاییز و همچنین مه همیشگی که جاده را فراگرفته است تصویری خیال انگیز را برای شما ایجاد می‌کند که در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید آن را ببینید.

 جادوی طبیعت در گردنه حیران


پس سرعت خود را کم کنید زیرا هدف این جاده گذر نیست، شما باید در آن بمانید، آهسته حرکت کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. در پایان گردنه امکانات رفاهی فراوانی مانند رستوران و استراحتگاه‌های مختلف را در دل طبیعت آن ساخته‌اند که می‌تواند غذا خوردن در میانه این سفر جاده‌ای ما را لذت بخش تر کند. شاید گفتن کلمات نتواند زیبایی این منطقه را به خوبی به خوانندگان منتقل کنید از همین رو شما را دعوت می‌کنیم تا تصاویر زیبا گردنه حیران را مشاهده کنید تا بهتر بتوانید حس بودن در آنجا را تجربه کنید.

جادوی طبیعت در گردنه حیران

جادوی طبیعت در گردنه حیران

جادوی طبیعت در گردنه حیران

 


روستای حیران

در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا در استان گیلان یک روستای فوق‌العاده 2200 هکتاری زیبا وجود دارد که به آن حیران می‌گویند. اینجا یک روستای ییلاقی با جمعیت متغیر 300 تا 2000 نفری است که مردم آن ضمن کشاورزی و دام پروری، به مشاغل مربوط به گردشگری نیز مشغول هستند و خدماتی را به مسافران این منطقه ارائه می‌دهند. متاسفانه بکر بودن منطقه باعث شده است که زمین خواران مشکلات بزرگی را برای آن ایجاد کنند اما در سالهای اخیر دولت اقدامات مناسبی برای حفظ زمین‌های این منطقه و جلوگیری از تخریب آن انجام داده است. گروه‌های طبیعت‌گردی فراوانی به این منطقه سفر می‌کنند و از گشت و گذار در جاده حیران، روستای حیران، جنگل فندوقلو لذت می‌برند.

جادوی طبیعت در گردنه حیران

جادوی طبیعت در گردنه حیران


 تله کابین منطقه حیران

تله‌کابین منطقه حیران نیز می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد، شما با سوار شدن بر آن از حیران به دل جنگل فندوقلو می‌روید. در طول مسیر 1700 متری زیر پای خود بهشتی را می‌بینید که شما را به سمت ابرها هدایت می‌کند. اگر خوب از بالا همه جا را رسد کنید از سمت شرقی گردنه حیران و دریای خزر، از غرب جنگل فندوقلو به شما مشرف است و نمای 360 درجه و زیبا را پیش روی شما قرار می‌دهد.

 

جادوی طبیعت در گردنه حیران


 جنگل فندوقلو

یکی از زیبایی‌های خاص منطقه حیران، جنگل فندوقلو است که شما با استفاده از تله کابین می‌توانید وارد آن شوید. این جنگل بیش از 16 هزار هکتار است. بهترین زمان سفر به جنگل فندوقلو تابستان است که هوای آن خنک و مطبوع است. گونه‌های گیاهی مختلفی در این جنگل از جمله فندق، ممرز، راش، بلوط، بید مشک، نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، و گونه‌های جانوری چون قرقاول، کبک، عقاب طلایی، سمور، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای و چکاوک در این جنگل وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

 جادوی طبیعت در گردنه حیران


اگر به این جاده رویایی سفر کرده‌اید تجربیات خود را در انتهای همین صفحه با دیگران به اشتراک گذارید تا دیگر هموطنانمان نیز از آن بهره مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار