کد خبر: ۵۴۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷ 21 December 2017
تابناک / مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه متأسفانه سرانه فضای مطالعه در این استان در رتبه 28 کشوری قرار دارد، گفت: میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور 2 مترمربع برای هر 100 نفر است اما در گیلان این میزان یک متر و 20 سانتی‌متر است.

هادی نوری ظهر امروز در نخستین جلسه مشورتی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان اظهار کرد: برنامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان ارزیابی بر روی وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی استان و برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت‌هاست تا بتوان با آماده‌سازی زیرساخت‌ها سرانه مطالعه را در گیلان  ارتقاء داد.

وی با اشاره به دستورالعمل استاندار گیلان مبنی بر تدوین برنامه توسعه 5 ساله با برش یک‌ساله افزود: این برنامه حول 5 محور شامل کتابخانه، بخش عمرانی، فناوری اطلاعات، تبلیغات محیطی و برنامه فرهنگی تدوین‌شده تا بر اساس منابع و امکانات موجود برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها را تنها منبع درآمدی کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و گفت: بعضی شهرستان‌های گیلان در خصوص دریافت سهم نیم درصد خیلی مشکل‌دارند که خدا را شکر در رودسر فضای مطلوب‌تری حاکم بوده و با مدیریت فرماندار شهرستان شهرداران به این موضوع توجه دارند و از این نظر رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی از اجرای طرح کتابخانه‌های برتر یا طلایی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: شاخص‌های کیفی، جایگاه گردش کتاب، تعداد کتاب، اعضا و فضای کتابخانه، بخش کودک،...  بخشی از آیتم‌های انتخاب این طرح است که کتابخانه هوسمی رودسر ظرفیت این را دارد که از بین کتابخانه‌های عمومی گیلان به‌عنوان یکی از سه کتابخانه برتر برای معرفی به کشور انتخاب شود و این مستلزم همدلی و حمایت‌های مشترک به‌ویژه از سوی شهرداری برای کمک به بخش سخت‌افزاری این کتابخانه است.

نوری با اشاره به مشکلات فنی ساختمان کتابخانه خیرساز واجارگاه از شهرستان رودسر بیان کرد: تا حدود زیادی مشکلات آن رفع و از وقفه‌ای که در ساخت آن ایجادشده بود خارج‌شده است.

وی اهتمام همگان را برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه را ضروری خواند و تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مدیران، ایجاد میدان‌های کتاب، شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش‌وپرورش در خصوص کتاب‌خوان مدرسه‌ای، قصه‌گویی گیلکی، ... از برنامه‌هایی است که می‌تواند در توسعه اندیشه و فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه مؤثر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان سرانه فضای مطالعه در گیلان را مطلوب ندانست و افزود: سرانه فضای مطالعه در گیلان در رتبه 28  کشوری بوده و از میانگین سرانه فضای کشوری که حدود 2 مترمربع برای هر 100 نفر است در گیلان این میزان به یک متر و 20 سانتی‌متر می‌رسد.

نوری با اشاره به کمبود منابع مالی و اعتباری برای احداث فضاهای جدید گفت: سیاست‌های دولت تمام پروژه‌های نیمه‌تمام است بنابراین لازم است برای ارتقای سرانه فضاهای مطالعه در گیلان از ظرفیت و پتانسیل‌های خیران استفاده کنیم و در این راستا لازم است تا موانع پیشرو خیران را برطرف نماییم.

وی از فعالیت 107 کتابخانه عمومی در گیلان خبر داد و افزود: از این تعداد 84 کتابخانه نهادی و 22 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار