کد خبر: ۵۳۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ 16 December 2017
تابناک گیلان / محسن شمشيري: سپرده ها در بانك هاي استان تهران به عنوان برخوردارترين استان كشور، 274 برابر سپرده بانك هاي كهكيلويه و بويراحمد است و مانده تسهيلات بانكي تهران نيز 174برابر تسهيلات در محروم ترين استان كشور از نظر فعاليت هاي مالي است و نشان دهنده فاصله زياد با استان هاي كشور، و تمركز امكانات مالي در تهران و استقرار دفاتر شركت ها و فعاليت هاي اقتصادي درپايتخت است و حتي شركت هايي كه در نقاط مختلف كشور و خارج تهران فعاليت دارند، از طريق بانك هاي كشور اقدام به دريافت تسهيلات كرده اند و در بانك هاي تهران سپرده گذاري داشته اند و در نتيجه باعث تمركز بيش از حد گردش مالي بانك ها در تهران شده اند.



آمارهاي منتشر شده در مورد وضعيت مانده تسهيلات، سپرده هاي ريالي و ارزي، سپرده ها بعد از كسر سپرده قانوني ومانده تسهيلات جاري و غيرجاري بانك ها در مهرماه 1396 نشان مي دهد كه از مبلغ 1433 هزار و 400 ميليارد تومان سپرده در كل كشور، معادل 58.8 درصد آن مربوط به استان تهران است و تهران به تنهايي بيش از 30 استان ديگر كشور سپرده جذب كرده است و اين موضوع نشان مي دهد كه تمام سازمان ها، ادارات، شركت ها، فعالان تجاري و صنعتي، كارخانه ها و بازرگانان و حتي افراد داراي ثروت و پول ترجيح داده اند كه در بانك هاي تهران سپرده گذاري كنند هرچند كه ممكن است فعاليت آنها در استان هاي ديگر در حال گردش و توليد باشد.
نكته ديگر اين است كه حجم قابل توجهي از اين مبالغ مربوط به شركت ها و نهادهايي است كه به شكل خصوصي يا شبه دولتي فعاليت دارند و در نتيجه عمده سپرده هاي آنها در تهران متمركز است.
از سوي ديگر، تمركز شديد امكانات مالي در تهران باعث شده كه درخواست تسهيلات و در نتيجه مانده تسهيلات بانك ها نيز بيشتر در تهران متمركز باشد و اين شاخص حتي بدتر از وضعيت شاخص سپرده را نشان مي دهد به گونه اي كه 62.1 درصد مانده تسهيلات بانك ها متعلق به استان تهران بوده است. در حالي كه انتظار مي رود جهت تمركز زدايي و كاهش مشكلات شهر بزرگ و شلوغ و پر جمعيت تهران، با هزاران چالش حاصل از تمركز جمعيت و امكانات اقتصادي، حداقل انتظار مي رود كه سهم تهران از مانده تسهيلات كمتر از استان هاي كشور باشد و براي انتقال جمعيت و تشويق استان ها، محروميت زدايي و بهبود وضعيت شهرها و روستاها و ايجاد پديده مهاجرت معكوس، بايد شاهد انتقال تسهيلات مالي بانك ها به استان هاي ديگر باشيم.
اما اين وضعيت فعلي نشان مي دهد كه همچنان فعاليت تجاري، صنعتي، ساخت و ساز و... در استان تهران بيش از ساير استان هاي كشور تشويق مي شود. اين درحاليست كه استان هاي داراي منابع كشور ظرفيت بزرگي براي دريافت تسهيلات و سپرده ها را دارند و مي توانند منشا تحول اقتصادي كشور با هزينه پايين تر از تهران باشند و مشكلات كلان شهر تهران نيز به تدريج كاهش يابد. لذا با وجود آنكه كارشناسان سال ها بر عدم تمركز امكانات در تهران و انتقال آن به شهرهاي ديگر تاكيد دارند اما اين شاخص ها نشان مي دهد كه حداقل در طول دو دهه اخير تلاش لازم براي تمركز زدايي و حمايت مالي از استان هاي ديگر كمتر مورد توجه بوده است.

مانده سپرده ها كه شامل سپرده هاي ريالي و ارزي است در مهر 96 معادل 1433 هزار و 400 ميليارد تومان بوده است كه نسبت به مهر 95 معادل 254 هزار و730 ميليارد تومان يا 21.6 درصد رشد كرده است. اين مبلغ در مقايسه با اسفند 95 نيز به ميزان 160 هزار و 560 ميليارد تومان يا 12.6 درصد رشد داشته است.

مبلغ سپرده ها با كسر سپرده قانوني معادل 1289 هزار و 201 ميليارد تومان بوده و البته سپرده هاي ارزي بدون كسر سپرده قانوني محاسبه شده اند.

رشد 9.8 درصدي تسهيلات بانك ها در 7 ماه نخست


ميزان مانده تسهيلات كل بانك هاي كشور نيز در مهر 96 معادل 1082 هزار و 947 ميليارد تومان بوده كه در 7 ماه اول سال 96 به ميزان 86 هزار ميليارد تومان افزايش يافته و رشد 19.2درصدي در يكسال اخير داشته و نسبت به اسفند 95 نيز به ميزان 9.8 درصد رشد كرده است.

سهم 84 درصدي تسهيلات از سپرده هاي بانكي

نسبت تسهيلات به سپرده ها بعد از كسر سپرده قانوني، به ميزان 84 درصد بوده و بانك ها 84 درصد سپرده هاي خود را به صورت تسهيلات به متقاضيان پرداخت كرده اند. اين نسبت در اسفند 95 معادل 86.7 درصد و در مهرماه 95 نيز 85.3 درصد بوده است و نشان مي دهد كه در سال 96 تمايل بانك ها به تسهيلات دهي تاحدودي نسبت به سال 95 كاهش يافته است.
نسبت تسهيلات به سپرده قانوني نسبت به مهر سال قبل 1.3 درصد و نسبت به اسفند 95 معادل 2.7 درصد كاهش داشته است.
بيشترين مبلغ تسهيلات متعلق به تهران با 672 هزار ميليارد تومان و كمترين متعلق به كهگيلويه و بويراحمد با 3.87 هزار ميليارد تومان بوده است.
نسبت تسهيلات به سپرده ها در استان تهران 79.87 درصد و در استان كهكيلويه و بويراحمد معادل 126 درصد بوده است.

تفاوت شديد سهم تهران با استان هاي ديگر از تسهيلات و سپرده ها

بيشترين مبلغ سپرده ها مربوط به استان تهران با رقم 842هزار ميليارد تومان است كه سهم 58.8 درصدي از كل سپرده هاي كشور داشته است. كمترين مبلغ سپرده نيز مربوط به استان كهكيلويه و بويراحمد با 3069 ميليارد تومان است كه سهم آن معادل 2 دهم درصد از كل سپرده ها بوده است.
به عبارت ديگر، سپرده ها در بانك هاي تهران به عنوان برخوردارترين استان كشور، 274 برابر سپرده بانك هاي كهكيلويه و بويراحمد به عنوان محروم ترين استان از نظر فعاليت هاي بانكي است و فاصله و شكاف و قطبي بودن شديد وضعيت سپرده ها و تمركز امكانات در تهران را نسبت به محروم ترين استان هاي كشور نشان مي دهد.
ميزان تسهيلات در تهران نيز در مهر 96 معادل 672 هزار ميليارد تومان با سهم 62.1 درصدي از كل تسهيلات بانك هاي كشور بوده كه بيشترين تسهيلات را به خود اختصاص داده است و استان كهكيلويه و بويراحمد با رقم 3872 ميليارد تومان تسهيلات كمترين رقم و كمترين سهم معادل 3 دهم درصد كل تسهيلات را به خود اختصاص داده است.
بر اين اساس، تسهيلات استان تهران 174 برابر تسهيلات در محروم ترين استان كشور از نظر فعاليت هاي مالي است و نشان دهنده فاصله شديد و تمركز امكانات در تهران است و حتي شركت هايي كه در نقاط مختلف كشور و خارج تهران فعاليت دارند، از طريق بانك هاي كشور اقدام به دريافت تسهيلات كرده اند.
اين موضوع نشان مي دهد كه دولت وبانك ها براي تمركز زدايي و تشويق صنايع و شركت ها در استان هاي كشور، بايد برنامه ريزي كنند و با ارائه مشوق هايي، شركت ها را تشويق به سرمايه گذاري در استان هاي محروم و كمتر برخوردار كشور نمايند.


58 درصد سپرده ها و 62 درصد تسهيلات در تهران

تفاوت سهم استان تهران از تسهيلات با سهم تهران از سپرده ها، نشان دهنده اين واقعيت است كه فشار شركت ها و فعالان اقتصادي در تهران منجر به افزايش سهم تهران از تسهيلات شده و استان تهران به ميزان 3.3 واحد درصد بيش از سهم خود از سپرده ها، در دريافت تسهيلات سهم داشته است.
يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات وسپرده ها در استان تهران استقرار دفاتر بسياري از شرکتها وموسسات توليدي ساير استانها در استان تهران است وعمده فعاليتهاي بانکي آنها ازطريق شعب بانکها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي شود. اين موضوع نشان دهنده معضل بزرگ تمركز امكانات و بودجه، سازمان هاي دولتي، شركت هاي بزرگ، بازار كالا، و تجارت خارجي و داخلي در تهران است كه باعث شده، بسياري از كالاها ابتدا به تهران وارد و سپس از تهران به سمت استان هاي كشور صادر شود. حتي بسياري از فعاليت هاي اقتصادي كه در خارج تهران و استان ها انجام مي شود، دفاتر مركزي، مديريت، و امور تجاري و اداري خود را در تهران انجام مي دهند. به قول يكي از فعالان اقتصادي، اگر بخواهم به شهر خودم كالا بفروشم، نمي خرند، در تهران دفتر تجاري ايجاد كردم و امروز همان كالا را در شهر خودم توليد و به بازار عرضه مي كنم، اما خريدار تصور مي كند كه از تهران كالا را خريداري كرده است.
اين نكته نشان دهنده واقعيت تلخ تمركز امكانات تجاري و اداري و صنعتي و بودجه اي و حتي فعاليت بانكي، سپرده گذاري و دريافت تسهيلات در تهران است.


استان هايي كه سهم بيشتري از تسهيلات داشته اند

استان هايي كه سهم آنها از كل تسهيلات بانك هاي كشور، بيش از سهم آنها از كل سپرده هاي بانكي كشور بوده است شامل تهران، مازندران، كرمان، گيلان، آذربايجان غربي، يزد، هرمزگان، كرمانشاه، گلستان، قزوين، لرستان، ايلام و كهكيلويه و بويراحمد بوده اند كه در جدول با مثبت نشان دادن تفاوت سهم از تسهيلات با سهم از سپرده ها نمايش داده شده است.


تسهيلات بيش از سپرده بعد از كسر سپرده قانوني

همچنين استان هايي كه سهم آنها از كل تسهيلات بانك هاي كشور، كمتراز سهم آنها از كل سپرده هاي بانكي كشور بوده است شامل اصفهان، خراسان رضوي، فارس، خوزستان، البرز، قم، بوشهر، سيستان و بلوچستان، و زنجان بوده اند.

مقايسه تسهيلات با سپرده بعد از كسر سپرده قانوني نيز نشان مي دهد كه تعدادي از استان ها رقمي بيش از سپرده بعد از كسر سپرده قانوني را تسهيلات داده اند و اين استان ها شامل مازندردان، گلستان، لرستان، اردبيل، زنجان، چهارمحال و بختياري، ايلام، خراسان شمالي و كهگيلويه و بويراحمد بوده اند.

نام استان

سپرده ها ميليارد تومان

سپرده با كسر سپرده قانوني

تسهيلات ميليارد تومان

سهم استان از كل سپرده ها درصد

سهم استان از كل تسهيلات درصد

تفاوت سهم از تسهيلات با سهم از سپرده

رتبه كشوري در جذب سپرده

كل كشور

1433

1289

1082.9

100

100

0

-

تهران

842

761.6

672.6

58.8

62.1

3.3

1

اصفهان

75

67

48.6

5.2

4.5

0.7-

2

خراسان رضوي

64.9

58

33

4.5

3

1.5-

3

فارس

60.8

54

31.6

4.1

2.9

1.2-

4

خوزستان

43.8

39

22.5

2.7

2

0.7-

5

آذربايجان شرقي

35.9

31.4

25.9

2.4

2.3

0.1-

6

مازندران

31

27.6

27.7

2.1

2.6

0.5

7

كرمان

25.3

22.6

21.5

1.7

2

0.3

8

البرز

27

24

13.9

1.9

1.3

0.6-

9

گيلان

20.8

18.6

17.7

1.45

1.63

0.22

10

آذربايجان غربي

17.8

15.8

15.1

1.24

1.4

0.16

11

يزد

15.3

13.7

12.3

1.06

1.1

0.04

12

قم

14.4

13

7.8

1

0.7

0.3-

13

هرمزگان

11.8

10.6

9.1

0.82

0.84

0.02

14

مركزي

13.5

12.1

9.6

0.94

0.88

0.06-

15

كرمانشاه

13.4

12

10.5

0.93

0.97

0.04

16

بوشهر

12.2

10.8

7.5

0.85

0.7

0.15-

17

گلستان

11.3

10

11

0.79

1

0.21

18

قزوين

10.9

9.7

9.7

0.7

0.8

0.1

19

همدان

11.6

10.4

8.6

0.7

0.7

0

20

سيستان و بلوچستان

9.5

8.5

5.5

0.6

0.5

0.1-

21

لرستان

9.2

8.2

8.8

0.6

0.7

0.1

22

زنجان

8.1

7.2

7.3

0.6

0.5

0.1-

23

سمنان

7.88

7

6.8

0.5

0.5

0

24

كردستان

7.1

6.3

6.3

0.5

0.5

0

25

اردبيل

7.6

6.7

6.9

0.5

0.5

0

26

چهارمحال و بختياري

7.3

6.5

7

0.5

0.5

0

27

خراسان جنوبي

5.8

5.2

4.5

0.4

0.4

0

28

خراسان شمالي

4.4

3.9

4.5

0.3

0.3

0

29

ايلام

4

3.5

4.2

0.2

0.4

0.2

30

كهكيلويه و بويراحمد

3

2.7

3.8

0.2

0.35

0.15

31


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار