تابناک / دکتر دلق پوش در نشست هم اندیشی با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معدن و کشاورزی به بیان مشکلات بخش صادرات و تجارت خارجی پرداخت و عنوان داشت: برای رفع موانع پیش روی صادرکنندگان باید با تمام ظرفیت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به نقاط مبهم و عواملی که در روند کاهش سطح صادرات وجود دارد، با دقت نظر ، راهکاری اساسی اتخاذ کرد.
کد خبر: ۵۲۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰ 14 November 2017
تابناک / دکتر دلق پوش در نشست هم اندیشی با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معدن و کشاورزی به بیان مشکلات بخش صادرات و تجارت خارجی پرداخت و عنوان داشت: برای رفع موانع پیش روی صادرکنندگان باید با تمام ظرفیت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به نقاط مبهم و عواملی که در روند کاهش سطح صادرات وجود دارد، با دقت نظر ، راهکاری اساسی اتخاذ کرد.
 
وی با بیان اینکه باید درک واحدی از شرایط موجود داشته باشیم، ابراز داشت؛ لازم است با دانش و بینشی عمیق چه در حوزه بین الملل و چه در مسائل قانونی به نحوی مسیر را پیش ببریم تا با ایجاد تعامل موثر بین بخش دولتی و خصوصی بتوانیم بر چالش ها و مشکلات فائق شویم.
 
دلق پوش؛ هدایت، حمایت و نظارت را سه وظیفه اصلی بخش دولتی بر شمرد و گفت: تسهیل و روان سازی امور در اولویت این سازمان است. با برآورد پتانسیل های این استان پر واضح است که گیلان به اندازه یک کشور کارایی و ظرفیت دارد اما در مقایسه با سایر استان های کشور عقب هستیم و این در حالی است که ما در گیلان دروازه ی ورود به بازارهای اروپا هستیم ولی به نحو مطلوب از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم.
ایشان به نقش بسزای ایران در فعالیت ها و ارتقاء کشور آذربایجان اشاره نمود و عنوان کرد: علیرغم تاثیر بسزای ایران در شکوفایی اقتصادی آذربایجان، حتی نتوانستیم بحث روادید را در روابط دو کشور حذف نماییم. ما در بخش صنعت، معدن و تجارت در همه حوزه ها از تولید و توزیع و مصرف تا نظارت و صادرات نقش داریم و این گستردگی فعالیت ها مستلزم این است که دیدگاه های ما نیز به همین وسعت وگستردگی باشد و این نیازمند یک برنامه و استراتژی ویژه می باشد.
 وی بر ضرورت الحاق به تجارت جهانی ( WTO ) برای تحول اقتصادی کشور تاکید نمود و اذعان کرد: ما در ایران هفت درصد از ذخایر دنیا را در اختیار داریم ولی سهم کشور ما از اقتصاد جهانی فقط 6دهم درصد می باشد در این شرایط چگونه می توانیم به گردونه رقابت در تجارت جهانی ملحق شویم.
فرهاد دلق پوش بر ضرورت تشکیل اتاق فکر در اتاق بازرگانی تاکید نمود و گفت: باید بپذیریم که بین خودمان در داخل هم رقابت سازنده نیست متاسفانه رقابت مخرب داریم و باید به هدف واحد بیاندیشیم و رقابت را مثبت و ارزشمند نماییم و با هم افزایی می توانیم از قابلیت های موجود به نحو بسیار مطلوب تری استفاده نماییم و در اتاق فکر مشکلات احصاء و راهکار های علمی و عملی متناسب با واقعیت های موجود را استخراج نماییم و به عنوان یک بسته کامل آن را به دولت و همچنین نمایندگان مجلس جهت پیگیری و تصویب ارائه نماییم.
ایشان در ادامه تصریح کرد: به حضور و میدان داری بخش خصوصی در همه صحنه ها و عرصه های اقتصادی و اجتماعی اعتقاد کامل دارم اصل مدیریت استفاده از فرصت هاست و گیلان می تواند مبدع خیلی از امور باشد، اولویت ها را در اتاق فکر مشخص کنید و از بستر های علمی و تجارب عملی به نحو هدفمندی استفاده گردد.
 
وی به ضرورت ایجاد پایانه های صادراتی اشاره کرد و گفت: لازم است مزیتهای رقابتی را در زمینه صادرات با تشکیل انجمن ها وشرکتهای مدیریت صادرات افزایش دهیم و همچنین برای بازسازی و نوسازی صنایع باید تحرک علمی و عملی داشته باشیم.
 
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از افتتاح سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه به عنوان یک سخت افزار یاد کرد و گفت: راهکارهای صادراتی به صورت کمی و کیفی به عنوان نرم افزار آن نیز باید فراهم شود و برای این مهم از حضور نخبگان بیشتر استفاده خواهیم کرد.
 
گفتنی است که در این نشست برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق در خصوص مسائل مبتلا به فعالیت صنایع استان نکاتی را مطرح کرند و خواستار رفع چالش های سرمایه گذاری در استان شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار