کد خبر: ۵۲۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰ 14 November 2017
تابناک / رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت از برگزاری دومین جشنواره تئاتر استانی « سوگ صحنه» از (۲۵ آبان) در رشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، محمد حسن پور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت امروز (۲۲ آبان) در نشست مطبوعاتی دومین جشنواره تئاتر استانی سوگ صحنه با بیان اینکه رشت شهری هنرمند پرور است اظهار کرد: هر کسی در راه احیای ارزش‌های دینی به ویژه قیام عاشورا گام بردارد آثار آن را در زندگی خواهد دید.

 

وی با اشاره به نقش گیلانی ها در احیای قیام عاشورا گفت: عزاداری های ماه محرم و تعزیه از دوران آل بویه در گیلان به وجود آمده است

 

حسن پور با بیان اینکه آل بویه اولین خاندان بعد از معصومین بود که عزاداری و سوگواری محرم را احیا و روز عاشورا را تعطیل اعلام کرد اذعان داشت: گیلان مأمن و پناهگاه علویان و اهل بیت(علیهم السلام) بوده و امامزادگان بسیاری در این استان وجود دارد که نشانه طرفداری گیلانیان از علویان است.

 

وی تاکید کرد: بر دوش گرفتن علم اولین حکومت تشیع بعد از ائمه اطهار ‌(علیهم السلام) برای ما گیلانیان افتخار است.

 

حسن پور با بیان اینکه گیلان سرزمین علوی و حسینی است گفت: جای خالی چنین سوگواره هایی در استان احساس می شود و باید چنین جشنواره هایی جهت پاسداری قیام عاشورا در استان برگزار شود.

 

وی پاسداشت کربلا، معرفی و تقویت جوانان مستعد در عرصه تئاتر مذهبی و ایجاد متون های نمایش مذهبی را از اهداف این جشنواره ذکر و خاطرنشان کرد: ۲۴متن با موضوعاتی چون ماجراهای تاریخی کربلا، اتفاقات قبل و بعد عاشورا، گروه های عزاداری و دسته جات، گروه های تعزیه و سایر متون مذهبی – عاشورایی به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد که ۶ متن جهت اجرا در جشنواره انتخاب شد.

 

حسن پور اذعان کرد: این جشنواره از چهارشنبه (۲۵ آبان) در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء ‌(صلی الله علیه و آله) رشت  آغاز می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار