کد خبر: ۵۱۳۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 24 October 2017
تابناک / وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره ضرورت تشکیل اتاق فکر گفت: نمایندگانی که از طریق لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس و سایر نهادها شده‌اند باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و وجود اتاق فکر به این خلاء کمک می‌کند.

علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره لزوم تشکیل اتاق فکر در کنار فراکسیون امید و شورای شهر روستا گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات  سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین شوراهای شهر و روستا تلاش کرد که افراد اصلح را به میدان بفرستد و سعی کرد که ارتباط خود را با نمایندگانی که از آنان حمایت کرده بود، حفظ کند.

وی در ادامه تاکید کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعداز انتخابات سعی کرد ارتباط خود را با نمایندگانی به این نهادها فرستاده حفظ کند تا بتواند مطالبات مردم را پیگیری کند بنابراین از تعدادی از آنان خواست که در شورا حضور داشته باشند که البته باید گفت چنین ساز و کاری برای نظارت بر عملکرد فراکسیون و پیگیری مطالبات کفایت نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: ابتدا مقرر شد این شورا برنامه‌هایی را برای نمایندگان تهیه کند و از آن طریق پیگیر مطالبات مردم باشد که این گونه نشد، اما وقتی قراری که گذاشته شده بود محقق نشد، اعضای آن به فکر ایجاد یک اتاق فکر افتادند که خلاء موجود را پر کند.

وی با تاکید بر این موضوع که اتاق‌فکر باید پیگیر مطالبات مردم باشد، عنوان کرد: اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری نه تنها  باید طرح و برنامه‌هایی که مدنظر دارد به نمایندگان خود ارائه دهند بلکه باید آن‌ها مورد پیگیری و رصد قرار دهند.

وزیر تعاون در دولت اصلاحات با تاکید بر این موضوع که اگر اتاق فکر وجود داشت برخی از رفتارها در جریان رأی اعتماد صورت نمی‌گرفت، گفت: ممکن است بعضی از افراد ظاهرا با فراکسیون امید باشند ولی عملا مصوبات فراکسیون را اجرا نکنند، باید نظارتی بر رفتارها باشد تا نمایندگان نتوانند تصمیماتی بگیرند که بعد از آن به کسی هم پاسخگو نباشد.

صوفی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات دارند و از سال ۹۲ تا ۹۶ سرنوشت 5 نهاد را ( دو دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌ مجلس شورای اسلامی،‌ مجلس خبرگان و شورای  شهر و روستا) باتوجه به اعتمادی که مردم به آنان دارند، مشخص کردند.

وی در ادامه با بیان این که همه افراد برآمده از رأی اعتماد مردم باید پاسخگو باشند، گفت: ساز و کار و تضمین مناسبی وجود ندارد تا افراد  دقیقا در چارچوب وعده‌ها، شعارها، تعهدات و میثاق نامه عمل کنند به همین دلیل است که وجود اتاق فکر لازم است.

استاندار پیشین گیلان تاکید کرد: از آن جایی که این افراد مورد حمایت اصلاح‌طلبان، نمایندگان مردم در مجلس  هستند فقط می‌توان در تصمیم‌گیری‌هایشان نقش مشاور داشت و در کنارشان به مردم اطمینان داد که به فکر شما و مطالبتان هستیم .

وی در ادامه با بیان این که نباید ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم را قطع کنیم گفت: متاسفانه کسانی که از طریق جریان اصلاحات رأی آورده‌اند خودشان را پاسخگو نمی‌دانند و این وظیفه ماست که پاسخگوی مطالبات مردم باشیم و باید در مواقعی که لازم است نقادانه عمل کنیم که این امر در قالب مطالبه‌گری و اتاق فکر تا حدودی محقق می‌شود.

صوفی در پاسخ به این سوال که باتوجه به این که در کمتر از دوسال دیگر انتخابات مجلس برگزار می‌شود آیا نقد عملکرد دولت می‌تواند بر موفقیت و یا عدم موفقیت جریان اصلاحات تأثیرگذار باشد، گفت: هنگامی که قرار است ملت یک تصیمی را بگیرند، فشار آوردن بر آنان کار سختی است و پیش بردن تهدیدات علیه آنان امکان‌پذیر نیست اما وقتی که این تصمیم‌گیری محدود می‌شود و از حالت مردم بیرون می‌آید و  به نماینده مجلس ، شهردار و رئیس جمهور می‌رسد موضوع تفاوت پیدا می‌کند و می‌توان بر تصمیمات آنان اثر گذاشت.

وزیر تعاون در دولت اصلاحات با تاکید بر این موضوع که فشارها نمی‌تواند رافع مسئولیت باشد، گفت: انتخاب‌شوندگان باید شجاعت لازم را در مقابل فشارها و تهدیدها از خودشان نشان دهند و  این جاست که پای نقد باز می‌شود .

وی در ادامه با اشاره به تشکیل دولت و کابینه جدید عنوان کرد: مردم به شدت در تنگنا قرار دارند و با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین از دولت می‌خواهند که مشکلاتشان را برطرف کند.

صوفی خاطرنشان کرد: در شرایطی که مردم خواستار مطالبات خود هستند چرا به جای این که فکری به حال دغدغه آنان شود بحث‌های حاشیه‌ای  ۱۴۰۰ و اعتدال مطرح می‌شود؟

وی یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند که باید بدنه دولت از ۲۴ میلیون رأی باشد اما بعد مشاهده کردیم که این گونه نشد؟ باید بگویند چرا اصلاح‌طلبان در این فرآیند کنار گذاشته شدند؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باید از رئیس‌جمهور پرسید که چرا استانداران اصلاح‌طلب را کنار گذاشته‌اید؟ اصلاح طلبان باید حافظ ائتلاف و اتحاد و کار جبهه ‌ای باشند و سعی کنند اختلاف‌نظرها به انشقاق نیانجامد و آن اجماع و استراتژی واحدی که داشتند را حفظ کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار