یک مداح اهل بیت (ع) مطرح کرد
یک مداح اهل بیت (ع) حفظ عزت و کرامت انسانی و مقابله با ظلم و ستم را مهم‌ترین درس‌های عاشورا دانست و راه امام حسین (ع) را راه سعادت بشر عنوان کرد.
کد خبر: ۵۱۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 21 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، بچه که بودم فکر می‌کردم محرم یعنی چه کسی تا صبح بیدار است و بیشتر سینه می‌زند ولی بعداً فهمیدم معنی محرم و عاشورا اصلاً این چیزها نیست. کسی که ما برایش عزاداری می‌کنیم هدف از قیام خود را احیای دین خدا و امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرده است.

عاشورا گذشت و ماه محرم روزهای پایانی خود را می‌گذراند ولی اربعین حسینی در راه است و مرثیه‌سرایی و سوگواری در هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) دوباره جان تازه‌ای به خود می‌گیرد و دل شیعیان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام همراه با کاروان اسرا دوباره به کربلا نزدیک می‌شود.

شکی در این نکته نیست که به گفته رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با این مضمون که انتخاب اشعار خوب، پرمغز و بامعنا و البته اجرای هنرمندانه آن توسط مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع)، اثرش کمتر از یک منبر خوب نیست و چه‌بسا می‌تواند مستمع را بیشتر از منبر تحت تأثیر قرار دهد و این فرصت مناسب می‌تواند به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای مداحان اهل بیت (ع) در جهت بصیرت‌افزایی در جامعه، ایجاد شور و شعور حسینی و... به‌حساب آید.

به بهانه ایام اسارت اهل بیت حضرت اباعبدالله (ع)، خبرنگار گروه فرهنگیخبرگزاری فارساستان سمنان گفت‌وگویی با یکی از مداحان اهل بیت (ع) شهرستان آرادان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

فارس: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

_بسم‌الله الرحمن الرحیم، ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدا... (ع) و آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌ها، حسینعلی پورچه هستم، اهل و ساکن شهرستان آرادان و انشاالله اگر مورد قبول واقع شود افتخار نوکری اهل بیت (ع) و به‌ویژه امام حسین (ع) را دارم.

فارس: چند سال دارید و از چه سنی مداحی را شروع کردید؟

_ بنده 55 ساله هستم و از دوران دبستان نوحه می‌خواندم و با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شده بودم کم‌کم به این کار علاقمند شدم و از حدود 20 سالگی به ‌طور جدی و حرفه‌ای این کار را ادامه دادم.

فارس: به نظر شما چه چیزی باعث شده تا مجالس عزاداری امام حسین (ع) روز به روز رونق بیشتری پیدا کند و باشکوه‌تر برگزار شود؟

_ به نظرم چیزی که باعث این عظمت و بزرگی در دستگاه حضرت اباعبدا... (ع) شده، جایگاه والای امام حسین (ع) نزد خداست و اینکه آن بزرگوار درراه رضای خدا و حفظ دین، از عزیزترین داشته‌های خویش که جان خود حضرت و خانواده و عزیزانش بود، گذشت و انجام این کار به هیچ‌وجه آسان نیست، بلکه حتی صحبت کردن در این مورد هم برای انسان سخت و دشوار است.

فارس: در حال حاضر وظیفه ما در مقابل امام حسین (ع) چیست؟

_ یکی از مهم‌ترین وظایفی که جامعه امروز در برابر امام حسین (ع) دارد اهمیت دادن به اقامه نماز و امربه‌معروف و نهی از منکر است و این نکته به‌ویژه از سوی قشر جوان جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا چیزی به جز این موارد نبوده است.

فارس: به نظر شما چگونه می‌توانیم به عزاداری اهل بیت (ع) و به‌ویژه امام حسین (ع) عمق بیشتری داده و مجالس را در شأن آن بزرگواران برگزار کنیم؟

_ برای تحقق این امر، رعایت چند نکته ضروری است که از آن جمله می‌توان به استفاده از منبر و سخنرانی روحانیون توانمند و خوش‌بیان در مراسم عزاداری و هیئت‌ها، استفاده ذاکرین و مداحان اهلبیت (ع) از منابع معتبر و اشعار پرمغز و معنادار، بیان رشادت‌ها و دلاوری‌های اهل بیت (ع) برای مردم و... اشاره کرد.

فارس: در آخر اگر نکته قابل‌ذکر و حرف خاصی دارید بفرمایید.

_ در انتها ضمن تقدیر و تشکر از شما و همکاران محترمتان، از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که در این ایام، به‌ویژه اجتماع عظیم و باشکوه اربعین حسینی، با شرکت پرشور، آگاهانه و با بصیرت خود در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدا...(ع)، ضمن کسب رضایت خداوند متعال و اهل بیت (ع) و اندوختن پاداش برای سرای آخرت، دشمنان قسم‌خورده نظام و انقلاب را از اهداف شوم و خبیثانه‌شان ناامید کرده و موجبات عزت و سربلندی بیش‌ازپیش ایران اسلامی را فراهم کنند.

سخن آخر...

اینکه اتحاد و همدلی مسلمانان می‌تواند هر دشمنی و بدخواهی را از سوی دشمنان خنثی کند و این ایام بهترین فرصت برای تحقق این هدف است تا ضمن عزاداری برای سید و سالار شهیدان و اهل‌ بیت اطهرش، زمینه لازم برای اتحاد و وحدت جامعه جهانی به‌ویژه مسلمانان جهان را فراهم کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار