یکی از مهم ترین وزارت خانه های کشور یعنی وزارت علوم همچنان بدون وزیر و به شکل سرپرست اداره می شود که تقریبا در طول تاریخ انقلاب چنین موضوعی سابقه نداشته چرا که روحانی وقتی همه کابینه را معرفی کرد نیز وزیری برای علوم معرفی نکرد.
کد خبر: ۵۱۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵ 21 October 2017
تابناک / دو ماهی از تشکیل کابینه دوم روحانی می گذرد.

یکی از مهم ترین وزارت خانه های کشور یعنی وزارت علوم همچنان بدون وزیر و به شکل سرپرست اداره می شود که تقریبا در طول تاریخ انقلاب چنین موضوعی سابقه نداشته چرا که روحانی وقتی همه کابینه را معرفی کرد نیز وزیری برای علوم معرفی نکرد.

وضع وزارت علوم در دولت اول روحانی نیز چنگی به دل نزد و تغییرات مکرر مدیریتی در راس این وزارت خانه فرصت برنامه ریزی مناسب برای رشد فضای علمی و فرهنگی کشور را از بین برد.

کشوری که دانشگاه های مقتدری نداشته باشد به هیچ جایی نمی رسد، دانشگاه کانون پرورش نیروی متخصص است و این کانون چند سالی است که کم فروغ شده و چالش مدیریتی اجازه رشد علمی و فرهنگی را در مهم ترین کانون علمی و فرهنگی کشور را نمی دهد.

با انتصاب سید ضیا هاشمی به سرپرستی وزارت علوم موج مثبتی ایجاد شد.

در اولین روزهای انتصاب هاشمی، صادق زیبا کلام در واکنش به انتخاب ایشان برای وزارت علوم گفت: ما شاهدیم تشکل‌های مستقل دانشجویی دوباره پا گرفتند و فضای امنیتی بسیار کمرنگ‌تر شد و این روندی آرام و بدون حاشیه بود. طبیعتا فضای اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها امروز قابل مقایسه با فضای دوره احمدی‌نژاد نیست. با تمام تفاسیر معتقدم آقای هاشمی وزیری خواهد بود که تقریبا می‌تواند در شرایط فعلی موفق شود.

روسای دانشگاه های نیز به حمایت از ضیا هاشمی پرداختند.

فتوحی رئیس دانشگاه شریف، معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر، خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر، روسای دانشگاه های هنر، لرستان، خوزستان، گیلان و … همه و همه در گفتگوهایی با آفتاب یزد، یوپنا، عصرامید و بویرنیوز ضیا هاشمی را فردی مناسب برای وزارت علوم معرفی کردند.

علی مطهری نیز در گفتگویی گفت: همین سرپرست فعلی وزارت علوم آقای دکتر سید ضیاء هاشمی به نظرم مناسب است. چرا کار را معطل کرده‌اند؟ آقای احمدی نژاد در اینگونه موارد مستقل تر عمل می کرد و کمتر اجازه دخالت می داد.

نمایندگان مجلس نیز همه اعلام کردند فضای مجلس برای رای به هاشمی آماده است و اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفتگوهای متعددی از ضیا هاشمی به عنوان گزینه مناسب برای این وزارت نام بردند.

محمد علی وکیلی سخنگوی ستاد روحانی و عضو هیات رئیسه مجلس هم توئیت زد.

وکیلی نوشت : بی‌توجهی به حساسيت جامعه‌دانشگاهی در معرفی وزير آموزش‌عالی اعتماد‌سوزی است، عدم معرفی دكترهاشمی برغم اقبال مناسب جای تامل دارد.

اما با این حال و در کنار این همه حمایت ها و از آنجایی که ضیا هاشمی جوان در ظرف همین مدت کوتاه چند کار اساسی را انجام داده است، ظاهرا معرفی نمی شود

او در همین دو ماه به حدود ده استان سفر کرده، دانشجویان ستاره دار را مجوز ثبت نام داده، مشاوری از اهل سنت انتخاب کرده و برای اولین بار در جلسه روسای دانشگاه های کشور چند وزیر و معاون رئیس جمهور را به همایش آورده اما خبرها حمایت از معرفی غلامی دارد.

غلامی 64 ساله رئیس دانشگاه تیپ 3 بوعلی سینا همدان است که خبر گزینه شدن ایشان موج منفی در کشور ایجاد کرد.

در کلیپی از جلسه ای حکایت دارد که با حضور استاندار و غلامی و دانشجویان، غلامی میکروفون را از دست دانشجو می گیرد و او به بسیاری از تشکل ها اجازه فعالیت نداده است.

در فضای مجازی همه چیز علیه غلامی است و کسی از بردن نام وی خوشحال نیست.

محمود صادقی نوشت: خبر تعیین رئیس دانشگاه بوعلی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم موجی از انتقاد و نگرانی را بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان برانگیخته است

دانشجویان این دانشگاه مجبور شده و به روحانی نامه نوشتند .

بخشی از نامه دانشجویان همدان به رئیس جمهور در ادامه آمده است؛ قضاوت با شما.

تصمیم اتخاذ شده برای معرفی آقای دکتر غلامی به عنوان سُکاندار وزارتخانه علوم تحقیقات وفناوری، موجب بهت و حیرت و نگرانی جمع کثیری از اساتید و دانشجویان شده است. گویا آن امیدی که جوانان و دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه به شما به جهت شعار های تان بسته بودند با این انتخاب نادرست برای وزارتی که مستقیما با سرنوشت و زندگی خیل عظیمی از دانشجویان مرتبط است، در حال نابود شدن است.

با اندکی تفحص در کارنامه و عملکرد دکتر غلامی در سال های اخیر به راحتی می توان دریافت که مناسب ترین تصمیم برای ایشان، مؤاخذه ای جدی در رابطه با لطمات وارد شده بر پیکره نحیف آموزش عالی استان همدان و جنبش دانشجویی است. دلایل تنزل رتبه و جایگاه علمی دانشگاه بوعلی سینا نتیجه مدیریت آقای دکتر غلامی است که با اهداف عالی نظام و دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد و جای بسی نگرانی است که این سبک مدیریت در جایگاه وزارتخانه به چه اندازه جایگاه علمی ایران را در دنیا تنزل خواهد داد.

ممانعت از فعالیت های سیاسی فرهنگی دانشجویان تحول خواه که ثمره ای جز، سرخوردگی و انزواطلبی دانشجویان در سطح استان را نداشت، نتیجه دیگری از مدیریت ایشان است.

سال 92 و پس از سال ها استقرار چندین ساله فضای سنگین، درون دانشگاه بوعلی سینا، انتظار می رفت تا با روی کار آمدن دکتر غلامی شرایطی متناسب با شعارهای دولت تدبیر و امید در فضای دانشگاه حاکم گردد اما افسوس که شاهد اخراج، محرومیت های گسترده دانشجویان تحول خواه و حامی دولت که عاری از هرگونه وجاهت قانونی بوده است، بودیم که نتیجه همکاری مستقیم و تسلیم بودن محض این مدیر محترم بود که سبب ایجاد فضایی نا آرام و متشنج در دانشگاه بوعلی سینا گردید. حال با تصدی وزارت این فضا در سطح کشور نیز گسترش خواهد یافت که بی شک باعث افزایش نارضایتی دانشجویان در سطح کشور خواهد گردید که شاید شاهد داستان تکراری عبور از رییس جمهور شویم.

جناب آقای دکتر روحانی، بغض و اشک و ناله و مظلومیت های دوستان دانشجوی مان را که مسببش مدیریت دکتر غلامی بود فراموش نمیکنیم و به مصداق امر خداوند تبارک و تعالی که بلند شدن صدا را جز برای احقاق حق و مقابله به ظلم، جایز نمی داند، بدینوسیله فریاد اعتراض خود را تا به نتیجه رساندن این خواست منطقی ادامه خواهیم داد و از شما به عنوان مرجع رسیدگی و تصمیم گیری درباره این امر مهم می خواهیم تا در برابر این (….) ایستادگی کرده و عرصه دانشگاه ها را با انتخابی معقول و مقبول، به سمت پویایی و نشاط سوق دهید. اجابت درخواست های دانشجویان را با 18 میلیون رای نتوانستید آیا با 24 میلیون رای هم باز نمیتوانید؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار