کد خبر: ۵۰۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶ 16 October 2017
تابناک / یکی از مسائلی که روز به روز بیشتر باعث رنجش خاطر مردم ایران می شود، افزایش میزان آلودگی است. موضوعی که به بحران تبدیل شده و بين سازمان‌های متولی به یکدیگر پاكاري مي‌شود. روز گذشته بود که مهرداد بائوج لاهوتی نسبت به سیاست‌های محیط زیستی شهرداری تهران انتقاد کرده بود و از محیط زیست خواسته بود تا از اختیارات قانونی خود برای تکلیف بحث هزینه کرد عوارض آلایندگی استفاده کند.
 
بعد از اینکه با او تماس گرفتیم تا جزییات این مساله را از او جویا شویم، ورق کامل برگشت! لاهوتی به «قانون» گفت که منظور من شهرداری تهران نبوده و محیط زیست باید جلوی ایجاد آلودگی را بگیرد. در ادامه مشروح گفت و گوی «قانون» با نماینده مردم لنگرود را می خوانید.

شما در گفت‌وگويي نسبت به هزینه کرد شهرداری تهران در بحث محیط زیست انتقاداتی را بیان کردید؟

من مصاحبه کردم؟ من شهرداری تهران را نگفتم!

اما خبرگزاری مجلس در چند بخش خبر نیز نام تهران را تکرار کرده است.

من منظورم همه شهرداری ها بود. از من سوال شد که محیط زیست به نقل از شهرداری گفته است که اعتبارات ما برای هزینه در طرح های محیط زیستی کافی نیست. من معتقدم که سازمان محیط زیست حرفش درست است اما خودش منابعی در اختیار دارد که باید از آن ها استفاده کند و منابعی نیز دستگاه های دیگر دارند که باید از آن ها استفاده شود. براي مثال در بحث پسماند های عفونی، آیا محیط زیست باید ورود کند یا وزارت بهداشت؟ محیط‌زیست باید وزارت بهداشت را مکلف به جمع آوری و از بین بردن این زباله ها کند.منابع این کار نباید توسط محیط زیست تامین شود. در بحث زباله های عادی نیز باید وزارت کشور به کمک شهرداری ها در تمامی شهر های کشور برود.

در بحث آلاینده ها در تهران، وضعيت چگونه است؟

در بحث آلاینده ها در تهران تعداد فراواني از خودروهای آلاینده در تهران در حال تردد هستند. بالای 80 درصد آلودگی تهران توسط خودروها ایجاد می شود. زمان آن نرسیده که دیگر خودروهای آلاینده از دور خارج شوند؟ پرایدهای آلوده، پیکان های آلوده یا رژه موتوری ها در تهران که هرکدام هفت گرم گاز تولید می کنند را چه کسی باید رسیدگی کند. زمان این نرسیده که محیط زیست جلوی این آلاینده ها را بگیرد؟ مردم ما در حال به قتل رسیدن توسط آلودگی اند. سالانه پنج هزار نفر توسط همین گاز آلاینده ها در کشور جان خودشان را از دست می‌دهند. صحبت من این است در بحث رعایت استاندارد های محیط زیستی تنها به در اختیار داشتن منابع نیست. باید از ابزار های قانونی که وجود دارد استفاده شود.

به هرحال، با توجه به حرف شما، می خواهم بدانم زمانی که بحث تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس مطرح شد، چرا نمایندگان مجلس که با حساسیت خاصی به مسائل روز و عملکرد دولت می پردازند به آن رای ندادند؟

من وارد این بحث نمی شوم. شما بحثی را می خواهی مطرح کنی که من به مشکل بر بخورم اما من وارد این مساله نمی‌شوم. تحقیق و تفحص در مجلس رای نیاورد و رفت پی کارش! وقتی رای نیاورد که انجام نمی شود.

سوال من این است نمایندگان مجلس که تا این حد به مسائل حساسند، چرا به طرح تحقیق و تفحص رای ندادند؟

برای چه باید رای می‌دادند؟ شهرداری تهران در دوره گذشته بهترین عملکرد را در بحث پسماند داشته است. برای اولین بار نخستين زباله سوز ایران در تهران افتتاح شد. شهرداری تهران مشکل پسماند ندارد. پسماند در تهران توسط شهرداری یا کود می شود و یا برق از آن تهیه می شود. زیبا ترین عملکرد در کشور متعلق به شهرداری تهران است. چه تحقیق و تفحصی؟ مدیریت شهرداری تهران در دور قبل باید الگویی برای همه شهرداری ها باشد.

بحث برنج های آلوده به کجا رسید؟

دو موضوع در اینجا مطرح است. بخشی از این برنج ها از مبادی قانونی به کشور وارد می‌شوند و ما نیز نفهمیدیم چه کسی به این‌ها مجوز داده است. یک بار در کمیسیون بهداشت گفتیم که این برنج‌ها فلزات سنگین دارند و آلوده هستند. 6 ماه بعد فقط حرف‌های‌شان را تغییر دادند. یک بخش نیز از این برنج ها به شکل غیر رسمی به کشور وارد می‌شود. در مجموع ، اما و اگر های زیادی درباره این برنج‌ها وجود دارد. امیدوارم حال که دولتی‌ها به مردم رحم نمی‌کنند، مردم به حال خودشان رحم کنند و به فکر سلامتی‌شان باشند.

به همین راحتی که شما می گویید برنج آلوده از منابع رسمی به ایران وارد می‌شود؟ ورود این برنج ها پشت پرده ای دارد؟

چرا پشت پرده؟ در جلوی پرده و آشکار این اتفاقات می افتد. در سال بر اساس نیاز واقعی 400 هزار تن نیاز به واردات برنج است. از وزیر جهاد کشاورزی سوال کنید که شما گفتید دو میلیون و 800 هزار تن در سال نیاز به برنج در ایران است. دو میلیون و 400هزار تن در کشور تولید می شود و چهارصد هزار تن آن به راهکار های دیگر برای تامین نياز دارد. در روز رای اعتماد نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت کردم گفتم که ایشان این اختیار را به من بدهند، با تغییر بذر برنج، 400 هزار تن مورد نیاز را تولید می کنیم.

مشکل این واردات چهارصد هزار تنی چیست؟

این مقدار بهانه ای شده تا سالی سه تا چهار میلیون تن برنج به کشور وارد شود. این موضوع دیگر پشت پرده نمی خواهد؛ به شکل آشکار وارد می شود.

بحث زباله سوز های شمال کشور بیش از یک دهه است که درانتظار انجام است. سرنوشت این زباله سوزها به کجا رسید؟

این طرح در حال انجام است. دو طرح در مازندران و یک طرح در گیلان در شرف عقد قرار داد است.

بعد از یک دهه، تازه هم اکنون در شرف عقد قرار داد است؟

خیر، گیلان قرار داد بسته است و کار اجرایی مي‌خواهد در آن آغاز شود. در مازندران نيز آغاز شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار