کد خبر: ۵۰۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴ 09 October 2017
تابناک گیلان / رقابت های فوتبال لیگ برتر ایران در هفدهمین فصل خود، به پانصدمین هفته خود رسید و بعضی از رکوردهایی که تا این هفته به ثبت رسید، شاید تا بیش از یک دهه دیگر هم دست نیافتنی باشند.

وبسایت نود: هفته هشتم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران، در مجموع پانصدمین هفته تاریخ این رقابتها بود؛ رقابت هایی که فراز و نشیب های زیادی داشت و اتفاقات تلخ و شیرینی را رقم زد. طی ۵۰۰ هفته برگزاری این رقابتها، تیمها، بازیکنان و رویدادهایی وجود داشتند که بالاترین یا ضعیف ترین رکورد و حدنصاب را به ثبت رساندند تا نام آنها در تاریخ نه چندان طولانی این رقابتها ماندگار شود. در ادامه نگاهی کوتاه به برخی از رکوردهای به ثبت رسیده طی ۵۰۰ هفته برگزاری رقابت های لیگ برتر خواهیم داشت. اما پیش از بررسی رکوردهای تاریخ لیگ برتر، نگاهی به پراکندگی تیم های حاضر در این رقابتها داریم.

استان های لیگ برتری

آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان، همدان، یزد استان هایی هستند که حداقل برای یک دوره نماینده ای در لیگ برتر داشته اند.

در حسرت لیگ برتر

آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی استان هایی هستند که همچنان در حسرت حضور در لیگ برتر به سر می برند و تا به حال نتوانسته اند نماینده ای را در این رقابتها داشته باشند.

تیم های همیشه حاضر

استقلال، پرسپولیس، سایپا، سپاهان و ذوب آهن اصفهان پنج تیمی هستند که در تمامی ادوار لیگ برتر حضور داشته اند؛ از بین این پنج تیم، تنها ذوب آهن اصفهان تا کنون نتوانسته قهرمان لیگ برتر شود.

قهرمانان لیگ برتر

جام قهرمانی لیگ برتر فقط بین سه استان خوزستان، تهران و اصفهان در گردش بوده؛ استقلال خوزستان، فولاد خوزستان، پاس تهران، استقلال، پرسپولیس، سپاهان و سایپا تیم هایی هستند که تا این دوره توانسته اند قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کنند.

رکوردهای تیمی

پرافتخارترین تیم

پرافتخارترین تیم لیگ برتر ایران، سپاهان اصفهان است؛ زردپوشان که تنها تیم حاضر در این رقابتها با سه قهرمانی متوالی هستند، ۵ قهرمانی در ادوار مختلف کسب کرده و اولین تیم شهرستانی در تاریخ رقابت های باشگاهی در ایران هستند که عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

جدول کلی لیگ برتر

جدول کلی رقابت های لیگ برتر نام استقلال تهران را به عنوان صدرنشین لیگ در پایان ۵۰۰ هفته نشان می دهد؛ استقلال با کسب ۸۸۴ امتیاز (با احتساب کسر ۱ امتیاز) با فاصله زیادی در صدر این جدول قرار گرفته و بعید است طی سه چهار فصل آینده تیم دیگری بتواند صدر جدول را از آبی پوشان بگیرد. زردپوشان اصفهانی با ۵۰ امتیاز (با احتساب کسر ۳ امتیاز) اختلاف در رده دوم جای دارد و پرسپولیس هم با ۸۳۰ امتیاز (با احتساب کسر ۷ امتیاز) در تعقیب سپاهان است. ذوب آهن و فولاد خوزستان به ترتیب با ۷۶۱ و ۶۹۴ امتیاز در رده های بعدی قرار دارند.

بهترین خط حمله

در این بخش باز هم آبی پوشان تیم برتر تاریخ لیگ برتر هستند؛ استقلال با زدن ۷۳۴ گل بالاتر از سپاهان با ۷۱۶ و پرسپولیس با ۷۰۶ گل زده قرار دارد. دیگر تیم اصفهانی یعنی ذوب آهن ۶۲۳ بار موفق به گلزنی شده و بعد از این تیم، فولاد خوزستان و سایپا به طور مشترک با ۵۵۸ گل زده در رده پنجم قرار می گیرند.

بدترین خط دفاع

نارنجی پوشان سایپا با دریافت ۵۷۶ گل، بدترین خط دفاعی لیگ برتر را با فاصله زیادی نسبت به تیم دوم در اختیار دارند. بعد از سایپا هم سرخپوشان تهرانی قرار دارند که ۶۶ گل کمتر از سایپا دریافت کرده اند.

رکوردهای بازیکنان

پرافتخارترین بازیکن

محرم نویدکیا و سیدجلال حسینی دو بازیکن پرافتخار لیگ برتر به حساب می آیند که ۵ بار جام قهرمانی را بالای سر برده اند. محرم تمام عناوین خود را با سپاهان تجربه کرد، اما جلال حسینی در سه تیم سایپا، سپاهان و پرسپولیس به عنوان قهرمانی دست یافته و با توجه به اینکه همچنان در میادین حضور دارد، می تواند با کسب یک قهرمانی دیگر به تنهایی این عنوان را در اختیار بگیرد.

بیشترین بازی

ابراهیم صادقی کاپیتان باسابقه سایپا که در پایان لیگ شانزدهم از دنیای بازی خداحافظی کرد، ۴۳۶ بار با پیراهن سایپا به میدان رفت؛ نارنجی وفادار تنها بازیکن (به جز دروازه بان) لیگ برتر است که بالای ۴۰۰ بازی در این رقابتها دارد. البته سیدمهدی رحمتی دروازه بان استقلال هم ۴۱۴ بار در ترکیب تیمش قرار گرفته است. به جز این دو نفر، هیچ بازیکن دیگری نتوانسته به مرز ۴۰۰ بازی در لیگ برتر برسد.

بیشترین کلین شیت

سیدمهدی رحمتی در ۱۶۵ بازی توانسته دروازه خود را بسته نگه دارد. همچنین رحمتی با ۲۱ کلین شیت در رقابت های لیگ دوازدهم به رکورد بیشترین کلین شیت در یک فصل دست یافت. پس از وی، رحمان احمدی با ۲۸۵ بازی در لیگ برتر و ثبت ۹۸ کلین شیت قرار دارد.

بهترین گلزنان

گرچه به دلیل نبود بانک جامع اطلاعاتی، برخی بازیکنان ادعاهای متفاوتی برای آمار گلزنی یا تعداد بازی های خود داشته اند، اما با اطمینان می توان گفت که غلامرضا عنایتی برترین گلزن تاریخ لیگ برتر است و بعید به نظر می رسد که در این چند سال، بازیکن دیگری بتواند به حدنصاب او برسد.

رکوردهای مربیان

پرافتخارترین

امیر قلعه نویی با فاصله زیادی از رقبایش پرافتخارترین مربی لیگ برتر است؛ کسب ۵ قهرمانی با دو تیم استقلال و سپاهان او را در صدر جدول این رقابتها قرار داده؛ البته قلعه نویی در چندین دوره هم با استقلال و تراکتورسازی نایب قهرمان لیگ برتر شده است. همچنین قلعه نویی اولین و تنها مربی لیگ برتر است که در سه فصل متوالی موفق به فتح این رقابتها شده و در ادوار هشتم (با استقلال)، نهم و دهم (سپاهان) به مقام قهرمانی دست یافت. البته رکوردهای امیر قلعه نویی به همین موارد ختم نمی شود؛ وی در حالی با ۷۵۶ امتیاز در صدر رده بندی مربیان به لحاظ کسب امتیاز قرار دارد که نفر دوم این رده بندی مجید جلالی ۴۷۳ امتیاز به دست آورده است. ۴۱۱ بازی رکورد حضور قلعه نویی در رقابت های لیگ برتر است که در این بازیها ۲۰۷ برد به نام خود ثبت کرده است. با وجود چنین آماری، قلعه نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر بوده و به نظر می رسد حداقل تا هفت هشت سال آینده این عنوان را یدک بکشد.

بیشترین تیم

محمود یاوری و فیروز کریمی به لحاظ مربیگری در تیم های مختلف، رکوردداران لیگ برتر هستند. یاوری که چند سالی است مربیگری را کنار گذاشته، و فیروز کریمی که در این چند ساله فقط به عنوان ناجی تیم های در حال سقوط به لیگ برتر رفت و آمد دارد، هر دو در یازده تیم مختلف مربیگری کرده و از این حیث رکورددار هستند.

میانگین امتیاز

محاسبه میانگین بخش های مختلف آماری، معیار قابل قبولی برای سنجش عملکرد به حساب می آید. نتایج فوق العاده درخشان برانکو ایوانکوویچ در دو سه فصل اخیر همراه با سرخپوشان، این مربی را در صدر این رده بندی قرار می دهد. برانکو در لیگ برتر ایران با میانگین امتیازی ۱/۹ بالاتر از هموطن خود ملادن فرانچیچ با ۱/۸ امتیاز در هر بازی، قرار دارد. در رده سوم این رده بندی هم امیر قلعه نویی با اختلافی بسیار اندک نسبت به فرانچیچ قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار