کد خبر: ۵۰۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶ 04 October 2017
تابناک / جبار کوچکی نژاد، با هشدار نسبت به خطر انقراض نسل آبزیان دریای خزر به ویژه فک خزر، گفت: ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی، سموم کشاورزی، صید بی رویه و بی توجهی نسبت به تکمیل و ساماندهی فاضلاب از جمله عواملی است که نقش موثری در کاهش جمعیت آبزیان دریای خزر به ویژه فک دارند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه سالانه 500 میلی متر معکب رسوبات و فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود، تصریح کرد: بخش اعظمی از تالاب خشک شده این در حالی است که تالاب انزلی محل تخم ریزی برخی آبزیان است بنابراین ورود فاضلاب از جمله معضلاتی که نسل آبزیان خزر به ویژه فک و ماهیان خاویاری را تهدید می کند.

وی با یادآوری اینکه اگر برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریای خزر هر چه سریع تر چاره اندیشی نشود در آینده ای نزدیک با خشکی تالاب انزلی و انقراض نسل آبزیان خزر مواجه خواهیم شد، افزود: با خشکی تالاب انزلی با فاجعه دیگری مانند دریاچه ارومیه مواجه خواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته دنبال تامین بودجه لازم برای تامین و خرید رسوب گیر برای جلوگیری از ورود رسوبات به تالاب انزلی هستیم.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه برای ساماندهی فاضلاب شهرهای حاشیه دریای خزر تاکنون اقدامات مناسب صورت نگرفته است، گفت: هر چند طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید فاضلاب خط شمالی تصفیه می شد اما متاسفانه این موضوع تحقق نیافت در این رابطه نمایندگان استان های شمالی پیگیر این موضوع هستند اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار