محمدولی روزبهان افزود : اعتباراتی در قالب تسهیلات یارانه ای از سوی دولت برای پرداخت طرح های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده و در صورتی که چند باغدار با هم همکاری کنند، می توانند از این تسهیلات برای تجهیز باغات چای به سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند شوند.
کد خبر: ۵۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 20 June 2015
به گزارش تابناک گیلان ، محمدولی روزبهان افزود : اعتباراتی در قالب تسهیلات یارانه ای از سوی دولت برای پرداخت طرح های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده و در صورتی که چند باغدار با هم همکاری کنند، می توانند از این تسهیلات برای تجهیز باغات چای به سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند شوند. 

وی خاطرنشان کرد : با احداث سیستم های آبیاری قطره ای ، باغات چای در مقابل تنش های آبی مقاوم شده و علاوه بر جلوگیری از سوختگی بوته های چای ، بیش از سه برابر به کمیت محصول چای نیز افزوده خواهد شد. 

روزبهان اظهار داشت: امکان زیرپوشش قرار گرفتن 10 هزار هکتار از باغات چای از طریق اجرای طرح های آبیاری تحت فشار وجود دارد. 

وی اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را در راستای اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد : با این اقدام استفاده از ظرفیت های آبی برای ارتقای کیفی و کمی چای فراهم شده و اجرای عملیات بهزراعی باغات چای نیز بهتر می شود. 

رییس سازمان چای کشور افزود : شتاب بخشی به ساخت سد پلرود در شهرستان رودسر، می تواند به این امر کمک کند زیرا با بهره برداری از این سد، 9هزار هکتار از باغات چای محدوده این سد، زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار می گیرند. 

روزبهان اظهار داشت : در گذشته پنج هزار هکتار از باغات چای کشور تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار داشت که هم اکنون این میزان به 500 هکتار کاهش یافته است. 

وی تصریح کرد : یکصد حلقه چاه نیز برای این منظور در باغات چای حفر شده که برای بازسازی آنها تسهیلات لازم نیز پرداخت می شود. 

وی گفت : با اقدامات خوب دولت از قبیل افزایش 21 درصدی بهای برگ سبز چای ، تاسیس صندوق حمایت از صنعت چای و بازپرداخت اعتبارات بهزراعی در پنج سال آینده؛ موجبات افزایش تولید چای و اقتصادی شدن و بهبود معیشت چایکاران و ارتقای این محصول راهبردی فراهم شده است. 

روزبهان در ادامه این گفت وگو، به هوای گرم استان های گیلان و مازندران در روزهای اخیر اشاره و اضافه کرد: در صورت ادامه تابش آفتاب و گرمای شدید و نباریدن باران در روزهای آینده، بیشتر بوته های چای دچار سوختگی می شوند و در برداشت چین دوم چای که هم اکنون آغاز شده نیز تاثیر خواهد داشت. 

استان های گیلان و مازندران 32 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغات در گیلان قرار دارند. 

هم اکنون میزان تولید سالانه چای خشک کشور بین 20 تا 30 هزار تن و میزان مصرف سالانه کشور حدود یکصد هزار تن چای است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار