شاید بتوان گفت بیشترین تعزیه ها در کوچه پس کوچه های شهر قم توسط قومیت های مختلف از جمله ترک زبان های مقیم قم اجرا می شود.
کد خبر: ۴۹۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸ 26 September 2017
به گزارش تابناک قم، تاریخچه پیدایش تعزیه مشخض نیست تعزیه یا شبیه‌خوانى در اصل نمایشى است برپایه قصه‌ها و روایات مربوط به زندگى و مصائب خاندان پیامبر اسلام و بخصوص وقایع ماه محرم سال 61 هجرى در کربلا براى امام حسین (ع) و خاندانش.

قم یکی از شهرهای مهاجر پذیر قم است که فرهنگ و آئین های سنتی ملی و مذهبی شهرهای مختلف را در خود جای داده است از جمله  آئین های محرم و صفر که قومیت های مختلف ایران در قم مراسم ها و آئین های سوگواری سید الشهدا را اجرا  می کنند از جمله این آئین ها تعزیه است  ،شاید بتوان گفت بیشترین تعزیه ها در کوچه پس کوچه های شهر قم توسط قومیت های مختلف از جمله ترک زبان های مقیم قم اجرا می شود.

تعزیه در طول ایام محرم و صفر و حتی دیگر ایام در قم اجرا می شود ، اما در ایام محرم و صفر بااستقبال گسترده مردم روبرو می شود و می توان گفت هنوز تعزیه یکی از بهترین راه های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ عاشورا است.

یکی از نکات قابل توجه حضور نسل جدید در کنار تعزیه خوان های قدیمی است، جذابیت اجرای تعزیه چنان است که می توان به راحتی به نسل های دیگر هم منتقل شود، علاوه بر آن اجرای موسیقی از جمله نی و طبل در هنگام اجرای تعزیه باعث ایجاد جو تاثیر گذارتر تعزیه می شود.

تصاویری از اجرای تعزیه ترک زبان ها در قم



منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار