کد خبر: ۴۹۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 24 September 2017
دبیرانجمن برنج با انتقاد از واردات بی رویه این محصول در فصل برداشت، گفت: سطح زیرکشت برنج در استانهای غیرشمالی افزایش یافته و وزارت جهاد نتوانسته این مساله را کنترل کند.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار مهر از واردات بی رویه برنج در فصل برداشت این محصول به کشور خبر داد و اظهارداشت: متاسفانه اخیرا شاهد بروز نابسامانی هایی در حوزه برنج هستیم.

وی ادامه داد: بنا بود میزان تولید، نیاز و کسری برنج در کشور مشخص شود که در این راستا ما با وزارت جهاد به جمع بندی رسیدیم که میزان تولید بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن است.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه میزان نیاز کشور به برنج حدود ۳ میلیون تن است، افزود: بنابراین کسری ما حداکثر ۸۰۰ هزارتن خواهد بود.

شایق با بیان اینکه وزارت جهاد ابتدا اعلام کرد که واردات برنج از اول مرداد  تا آخر آبان ماه(فصل برداشت) ممنوع است؛ افزود: سپس این تاریخ به اول شهریور تا آخر آبان ماه تغییر کرد.

دبیر انجمن برنج تصریح کرد: اما متاسفانه خیلی ها حتی به این تاریخ پایبند نیستند و در حال حاضر شاهد واردات برنج به کشور هستیم.

شایق با بیان اینکه بسیاری از این برنج های وارداتی وارد استان های گیلان و مازندران می شود، آن هم دقیقا در فصل برداشت؛ افزود: درحالی که قرار است از کشت برنج جز در این دو استان حمایت نشود.

سطح زیر کشت در استانهای غیرشمالی افزایش یافت

وی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت تولید را در سالجاری مطلوب توصیف کرد و گفت: میزان تولید نیز در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن خواهد بود.

شایق همچنین به جلو انداختن تاریخ کشت برنج در کشور اشاره کرد و افزود: کشاورزان تاریخ کشت برنج را جلو می اندازند تا به کشت سوم برسند اما این اتفاق خوبی نیست و انجمن برنج کشور و موسسه تحقیقات برنج با کشت سه باره موافق نیستند چون ما با مشکل آب مواجه هستیم و تولید باید روال عادی خود را طی کند.

وی همچنین از افزایش سطح زیرکشت برنج در استانهای غیرشمالی خبر داد و افزود: در استانهای گلستان، خوزستان و فارس سطح زیرکشت برنج نسبت به سال گذشته افزایش یافته که دلیل آن نیز ناهماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو است.

شایق تصریح کرد: علی رغم توصیه های کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و بخش نامه هایی که صادرکرده نتوانسته سطح زیر کشت را کنترل کند و  تولید در استانهای غیرشمالی در حال افزایش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار