کد خبر: ۴۹۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 10 September 2017
برای تصدی پست معاونت‌های اقتصادی و سیاسی وزارت خارجه چند گزینه مطرح شده که طی ماه‌های آینده درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
به گزارش عصر امروز، چندی پیش در گزارشی اختصاصی با اشاره به تغییراتی که در ساختار وزارت امور خارجه ایجاد خواهد شد، یادآور شده بودیم که این تحولات به‌منظور آنچه "چابک‌سازی وزارت امور خارجه" نامیده شده، دنبال می‌شود.

 
در این گزارش آمده بود که معاونت‌های اروپا و آمریکا، عربی و آفریقا و آسیا و اقیانوسیه حذف شده و ارتباط مستقیم وزیر با مدیران کل خواهد بود و معاونت سیاسی (که در چارت وزارت امور خارجه اضافه خواهد شد) نیز وظیفه هماهنگی در این خصوص را به‌عهده خواهد داشت.

 
همچنین ذکر شده بود که در تغییری دیگر، پرونده برجام از معاونت و بخش امور حقوقی و بین‌الملل به معاونت سیاسی منتقل شده و در این معاونت کار خود را دنبال خواهد کرد.

 
این گزارش پس از چندی از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در جلسه معرفی و رای اعتماد به وزیر خارجه در مجلس مورد تایید قرار گرفت.

 
گزینه‌های معاونت سیاسی و اقتصادی

 
در خصوص معاونت‌های سیاسی و دیپلماسی اقتصادی گزینه‌هایی مطرح شده است.

 
در این باره تسنیم مطلع شد که گزینه جدی برای معاونت سیاسی سید عباس عراقچی معاون کنونی امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه است که پرونده برجام به نوعی در دست اوست.

 
همچنین درباره معاونت دیپلماسی اقتصادی دو گزینه مد نظر قرار گرفته و با آنها صحبتهایی نیز شده است.

 
علی ماجدی سفیر ایران در آلمان به عنوان یکی از گزینه‌ها مد نظر است. وی سمت‌های زیادی در حوزه اقتصادی و سیاسی داشته که به برخی از آنها در زیر اشاره می‌شود:

 
"مسئول بانکداری اسلامی در بانک مرکزی ایران، عضو هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران، مشاور اقتصادی نخست وزیر، معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی، کاردار ایران در امارات، سفیر ایران در برزیل، مدیر کل کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه، معاون وزیر نفت، سفیر ایران در ژاپن، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و معاون وزیر نفت در امور بین‌المللی و بازرگانی."

 
نگاهی به کارنامه شغلی ماجدی نشان می‌دهد که وی فردی اقتصادی در حوزه بین‌الملل بوده و برای تصدی این پست می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 
غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند نیز به عنوان گزینه دیگری مطرح است.

 
مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه، مشاور اقتصادی وزیر امور خارجه، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، سفیر ایران در روسیه، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، سفیر ایران در لندن و رئیس اداره اروپای غربی وزارت امور خارجه برخی سمت‌های انصاری در طول دوره خدمت خود در وزارت خارجه است.

 
محمد خزائی سفیر و نماینده دائم سابق ایران در سازمان ملل متحد نیز یکی از گزینه‌های معاونت اقتصادی است.

 
وی دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه گیلان و کارشناسی ارشد از دانشگاه جرج میسون آمریکا است. خزاعی همچنین در دوره حضور علی طیب نیا در وزارت اقتصاد و دارایی به سمت معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران منصوب شده بود.

 
با توجه به سفر پیش روی ظریف به نیویورک برای حضور در نشست عمومی سازمان ملل و برنامه‌های کاری وی به نظر می‌رسد که تغییرات و انتصاب معاونان جدید به زمان پس از بازگشت وی از نیویورک موکول شود که اواخر مهر ماه خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار