در پی لغو یک نمایش ؛
تابناک / روح‌الله زندی‌فرد، مجری طرح نمایش «اگه بمیری» مدعی شد نمایشش در رشت به سبب نگاه شورای نظارت استان گیلان مجوز اجرا در سالن هامون را نگرفته است. این در حالی بود که نمایش سمانه‌ زندی‌نژاد به مدت سی شب در تماشاخانه ایرانشهر تهران روی صحنه رفته بود و طبق گفته‌های زندی‌فرد جز یک واژه و چند تغییر در میزانسن، ممیزی چندان به نمایش وارد نشده است.
کد خبر: ۴۹۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 06 September 2017
تابناک / روح‌الله زندی‌فرد، مجری طرح نمایش «اگه بمیری» مدعی شد نمایشش در رشت به سبب نگاه شورای نظارت استان گیلان مجوز اجرا در سالن هامون را نگرفته است. این در حالی بود که نمایش سمانه‌ زندی‌نژاد به مدت سی شب در تماشاخانه ایرانشهر تهران روی صحنه رفته بود و طبق گفته‌های زندی‌فرد جز یک واژه و چند تغییر در میزانسن، ممیزی چندان به نمایش وارد نشده است.

در سوی دیگر میرمعنوی، یکی از کارشناسان و بازبینان استان گیلان در مصاحبه‌ای گفته است «شورای نظارت بر نمایش یک شورای فوق تخصصی است که از طریق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تهران معرفی و پس از تأیید مرکز هنرهای نمایشی به مدت دو سال مسئولیت اجراها را بر عهده می‌گیرد.»

وی اظهار داشته شورای نمایش گیلان از دو دکتر و سه فوق‌لیسانس تشکیل شده است که تا به امروز به خوبی توانست جریان تئاتر را کنترل و اداره کند. وی درباره شرایط در تهران نیز گفته «نمایش‌هایی که از تهران به گیلان دعوت می‌شود گاهی اتفاق می‌افتد حساسیت خاصی را در منطقه ایجاد می‌کند. اساسا رأی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را شورای عالی انقلاب فرهنگی طی 14 اصل مشخص کرده و شورا موظف است بر اساس همان چهارده اصل تصمیم‌گیری کند. گاهی پیش می‌آید که نمایشی در تهران اجرا می‌شود لیکن در گیلان قابل اجرا نیست و حساسیت های خاص خودش را به دنبال دارد که یکی از نمونه هایش نمایشی بود که در یک طراحی صحنه اتاق خواب صورت می‌گرفت و زن و مرد بازیگر روی تختخواب دو نفره بازی می‌کنند که ممیزی دارد.»

وی در بخشی از صحبت‌هایش نیز گفته است «اگر به همین منوال پیش برود تهرانی‌ها گیلان را فتح می‌کنند و دیگر باید فاتحه تئاتر را در گیلان خواند. خواهش من از مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان این است که پی‌جوی این مسئله باشد که چرا تصدی سالنی به غیر گیلانی داده شد.»

فیروز فاضلی، مدیر ارشاد گیلان نیز با اشاره به مصاحبه‌ای سیدرضا میرمعنوی می‌گوید طبق مفاد قوانین شورای نظارت و قانون قرار نیست هر چیز در تهران اجرا می‌شود در رشت نیز روی صحنه رود. او تأکید می‌کند «هر اجرا باید براساس بوم‌شناختی دوباره بازبینی بشود و این در آیین‌نامه شورای نظارت موجود است. این نمایش [اگه بمیری] مصلحت نیست در رشت اجرا شود.»

وی شورای نظارت گیلان را حرفه‌ای توصیف کرده است و به اشاره به یکی از ردکنندگان نمایش، یعنی آقای هنرمند مدعی است او خود یکی از پیگیران اجرای نمایش بوده است که پس از بازبینی به جرگه مخالفان پیوسته است.

این استاد دانشگاه درباره بازبینی و نظارت بر نمایش‌ها به خبرنگار تسنیم گفته است «این کار تخصصی است و وقتی شورا مشورت می‌دهد که این کار انجام نشود، مدیر باید نظر کارشناسان را ملاک قرار دهد.»
 
 
 

 

آقای فاضلی تصریح کرد نامه‌ای درباره نمایش «اگه بمیری» صادر نشده است و حتی مواردی شامل اصلاحیه یا رد نمایش هب گروه ابلاغ نشده است. وی به گفتگوی تلفنی خود با زندی‌فرد اشاره می‌کند که به وی متذکر شده است و زندی‌فرد به وی گفته است اصلاحات را بررسی می‌کند. وی می‌افزاید:«ولی نمی‌دانم چرا کارگردان نمایش روز گذشته آن مصاحبه را کرد.ما هنوز پاسخی به زندی‌فرد نداده‌ایم.»

فاضلی می‌گوید: «شما هم اگر مدیر باشید و با چنین برخوردی مواجه بشوید که هنوز نامه‌ای داده نشده و اصلاحیه‌ای اعلام نشده، چه می‌کنید. باید پرسید آیا نامه‌ای دریافت کرده‌اید؟»

وی اذعان می‌کند «عزیزان باید بیایند نامه‌ را دریافت کنند. تقاضا دادند و شورای نظارت جواب را می‌دهند و من به آن ابلاغ می‌کنم. من از زندی‌فرد خواستم با زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کنند. عزیزان گیلانی تئاتر شخصیت‌های پرسابقه هستند. عزیزان قصاص قبل از جنایت کرده‌اند. قانون فصل‌الخطاب ماست.»
 
 
 
الهام کردا بازیگر تئاتر و سینما نیز در پی عدم اجرای نمایش «اگه بمیری» در رشت، متنی را منتشر کرد.

الهام کردا در بخش‌هایی از این متن که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت:«گویا هر شهری قانون خودش را دارد. گویا دیدن جمعیتی که برای دیدن یک کار فرهنگی در یک مکان جمع می‌شوند این روزها به مذاق عده‌ای ناخوش است و این بار گریبان ما را گرفت.
 
در سال‌هایی زندگی می‌کنیم که با ترس و محافظه کاری نه تنها چیزی درست نمی‌شود چه بسا بد و بدتر شود. در سال‌هایی که باید برای کارهای نکرده و کرده‌ی خود بعدها تاوان دهیم خصوصا اگر مسوولیتی بر روی دوشمان است.سال‌هایی که باید کمک کنیم به ریشه کن کردن حسادت‌ها و دگماتیسم و افکار متحجرانه.نه اینکه باز به عقب برگردیم و  بگوییم فقط آنچه ما می‌گوییم درست است و آنچه ما فکر می‌کنیم حجت.
 
شاید فکر کنید چه سخت می‌گیرم.چقدر جدی.اما برای من و هم صنفی‌های محترم من جدی است.
 
بله باز هم از سانسور حرف می‌زنم.
 
در شهر فرهنگی رشت.شهر شاعران و روشنفکران.شهر شور و ترانه.شهر زیبای شما و ما: رشت.
 
و این ترس بیش از حد و این خود مختاری و این ترس از گفتن یک نه به صورت قاطعانه و یا یک بله به صورت قاطعانه.
 
قرار بود نمایش "اگه بمیری" را که خانم سمانه زندی نژاد کارگردانی کرده به دعوت سالن تازه تاسیس هامون به رشت ببریم.چقدر ما مشتاق بودیم و چقدر آنها.کلا این اجراهای تاتر در شهرستان شور و حالی برای هر دو طرفمان دارد.
 
اما تا آخرین لحظه‌ها هی بازی بازی کردند و زنگ و جواب سر بالا و جواب ندادن و...در آخر گفتند نه.باید طراحی صحنه را عوض می‌کردیم،کاری راکه ٣٠شب در تهران اجرایش کردیم و حتی یک نفر آنچه را که به ذهن شما متبادر شده بود، بله به ذهن شما مسوول محترم ،به ذهنش نرسید.
 
واقعا در سر شما چه می گذرد  ؛ آیا جز این است که اصلا کار فرهنگی برایتان مهم نیست.
برایتان قطعا مهم نیست که همه ما برنامه‌هایی را در زندگی‌مان که خیلی هم مهم هستند کنسل کردیم و به عشق این مردم و رسالت فرهنگی‌مان لبیک گفتیم به این دعوت .
برای‌تان مهم نیست که مردم و جوان‌های شهرتان که تشنه‌ی تئاتر هستند را محروم کردید.»

 
اما با توجه به گفته‌های فاضلی به نظر می‌رسد هنوز پرونده اجرای نمایش «اگه بمیری» در رشت بسته نشده است. البته آقای فاضلی درباره شرایط اصلاحات چیزی نگفته است و اینکه آیا نمایش کان لم یکن ملغی شده است یا خیر.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار