90 درصد محصولاتی که از مبادی غیر رسمی وارد می شوند، آلودگی دارند؛ به گفته نماینده لنگرود تمام چای‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، در قالب چایهای آلوده قرار می‌گیرند زیرا هیچ نوع نظارتی بر تولید چای‌های قاچاق از نظر غربالگری وجود ندارد.
کد خبر: ۴۸۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 29 August 2017
به گزارش تابناک : پر مصرف ترین نوشیدنی ایرانی‌ها چای است و اینکه ما از معدود کشورهای تولیدکننده چای در 150 سال گذشته هستیم از افتخارات ایران است.

اما در سالهای اخیر چایکاران وضعیت مناسبی نداشته و واردات چای خارجی آسیب جدی به این قشر زده است.

به گفته کارشناسان کشاورزی نوع تولید و موقعیت آب و هوایی کشورمان موجب شده، کیفیت چای ایرانی در شرایط مطلوب قرار بگیرد، اما خلاء توسعه صنایع فرآوری مانعی برای بهبود بازار فروش چای  ایرانی در بازار تلقی می شود.

گفتنی است  تغییر ذائقه شهروندان با فرآوری مختلف چای در طمع های مختلف توسط  کشورهای خارجی،  عاملی مهم  برای گرایش شهروندان برای قرار دادن چای خارجی در سبد مصرفی شان  به شمارمی آید، بنابراین برای برگردانندن ذائقه ای شهروندان به چای بومی ما نیازمند تحول در فرآوری  چای در کشور هستیم.

نماینده مردم رشت نیز در این باره می گوید: برای بهبود وضعیت چای  در کشور  باید علاوه  بر افزایش فرهنگ سازی در  ولید چای ایرانی، دستگاه  های نظارتی از جمله دیوان محاسبات را نیز ترغیب کنیم به هزینه کرد چای های خارجی در ادارات دولتی ورود کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، درباره وضعیت چای  ایرانی در کشور، معتقد است: عدم تبلیغات بهینه چای بدون اسانس در صداو سیما موجب می شود، ذائقه ی شهروندان به سمت چای ایرانی گرایش پیدا نکند و در همین حال برخی چای های دارای اسانس خارجی،  مستقیماً  سلامت  شهروندان  را هدف گرفته اند.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، شهروندان نباید ناآگاهانه  چای های خارجی بی کیفیت را در سبد مصرفی شان قرار دهند.

همچنین عدم تبلیغ چای ایرانی ارگانیک در صداو سیما یکی از موانع ترغیب شهروندان به استفاده بهینه  از چای ایرانی است و این در حالی است که کیفیت چای ایرانی با چای خارجی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

افزایش استقبال از چای وارداتی اما آلوده
 دردآورتر از موضوعات ذکره شده این است که در حالی که در سال اقتصاد مقاومتی باید در ادارات دولتی بر مصرف تولیدات داخلی تاکید شود، اما متاسفانه استفاده از چای خارجی رواج دارد.

یکی از راهکارهای مقابله با این معضل به گفته بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، این است که باید دیوان محاسبات بر وضعیت هزینه کرد، چای خارجی در ادارات دولتی ورود کند.

این در حالی است که مهردادبائوج لاهوتی درباره منشاء ورود چای‌های آلوده به کشور، می گوید: تمام چایهایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، در قالب چایهای آلوده قرار می‌گیرند زیرا هیچ نوع نظارتی بر تولید چای‌های قاچاق از نظر غربالگری وجود ندارد.

وی به مردم هشدار می دهد: شهروندان چای‌هایی که مهر استاندارد و تاییدیه بهداشتی را ندارند برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان و پاسداری از سلامت شهروندان در سبد مصرفی شان قرار ندهند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار