کد خبر: ۴۷۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۶ 17 August 2017
نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نظرات و دلایل خود را در صحن علنی مجلس مطرح کردند.

به گزارش تهران نیوز ، در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که عصر امروز چهارشنبه ۲۵ مردادماه برگزار شد، مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف اول مخالفتش را با مدرک تحصیلی نامربوط حجتی به این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: آقای حجتی مهندس راه و ساختمان رشته عمران است؛ چه ربطی به مسائل کشاورزی دارد؟ آیا واقعا قحط الرجال است؟ نزدیک به ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب آیا ما واقعا یک تحصیل کرده در بحث کشاورزی نداریم؟

وی افزود: از صمیم قلبم می‌گویم که ایشان متعهد هستند و اما تخصص لازم را ندارند. مهندس حجتی در زمینه راه و شهرسازی فعالیت کرده‌اند اما باید بپذیریم که اقای حجتی در بحث کشاورزی موفق نبوده است.

نماینده مردم لنگرود مطرح کرد: خود دکتر حجتی گفت که در بعضی از کشورهای دنیا ۵۰ درصد ارزش تولید را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنند، آیا شما پول چغندرکاران را پرداخت کردید؟ پول چای‌کاران و گندم‌کاران را پرداخت کردید؟ دست‌های پینه بسته این‌ها دست شما را زخم می‌کند. به خدا گناه دارد.

لاهوتی ادامه داد: آیا شما پول سرمازدگان برف در شمال را پرداخت کردید؟ به جای آن خیلی راحت از ترکیه و مصر، پرتقال وارد کردید. شما گفتید که در گندم به خودکفایی رسیدیم؛ آیا این واقعیت دارد؟ آیا می‌دانید که یک عده که در منابع دولتی نفوذ کرده‌اند،‌ گندم با قیمت پایین‌تر وارد کردند و به شما فروختند.

«به‌رنج» بگویید نه برنج / جلوی واردات برنج را بگیرید

وی در ادامه اظهارات انتقادی‌اش عنوان کرد: شما در بحث کاهش تعرفه برنج، گوشت، کره، حبوبات و موز کاهش تعرفه داشته‌اید. شما برای واردات موز دلتان برای ملت سوخت یا برای منافع واردکنندگان؟ داستان واردات برنج را ببندید. این برنج نیست و «به‌رنج» است چرا که با رنج فراوانی تولید می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در پایان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: آقای حجتی! داستان معروف ابریشم را من از شما سوال می‌کنم. ما ۱۱۰۰ تن ابریشم تولید می‌کردیم اما امروز به ۱۰۰ تن رسیده است. اگر چین بود آن را ۱۰ برابر می‌کرد. اما ما چه کردیم؟

صدیف بدری به عنوان دومین مخالف وزیر پیشنهادی پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت و عنوان کرد: یکی از وظایف این وزارتخانه، مدیریت بازار کشاورزی است که متاسفانه در بازار، آشفتگی خاصی حاکم بوده و اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

سیب زمینی کشاورزان اردبیلی را حتی ۵۰ تومان هم نخریدند!

وی بیان داشت: در بحث تولید سیب‌زمینی نه برای بازار داخلی و نه برای بازار خارجی برنامه‌ای وجود نداشته است. آیا خبر دارید که قیمت فروش سیب‌زمینی تولید شده در همین اردبیل حتی ۵۰ تومان هم فروش نرفت؟ آیا خبر دارید که هندوانه تولیدی در دشت مغان بر روی دست کشاورزان مانده و به دور ریخته شده‌اند؟

نماینده اردبیل در مجلس هم‌چنین تصریح کرد: با وجود تولیدات مناسب داخلی، به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه و گاهی ایجاد رانت برای افراد خاص، مجوز واردات از کشورهای خارجی داده شده است. آیا این ظلم به کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان داخلی نیست؟

بدری به خطر تهدید کننده امنیت ایرانیان در حوزه سلامت اشاره کرد و یادآور شد: واردات محصولات تراریخته بدون ضابطه در حال انجام می‌باشد که سلامت و امنیت کشور را به خطر انداخته است. مصرف بیش از حد کود در محصولات وارداتی باعث ایجاد خطر برای سلامت خانواده‌های ایرانی است.

وقتی کشاورزان حتی به اندازه یک کارمند ساده هم ارج و قرب ندارند …

وی در اظهارات پایانی‌اش افزود: در برنامه شما هیچ اشاره‌ای به اشتغال در کشاورزی نشده است. به اندازه حتی یک کارمند ساده برای کشاورزان ارج و قرب در نظر نمی‌گیرید. شما در این چهار سال گذشته برای کشاورزان چه کردید؟

فریدون احمدی که در حمایت از حجتی سخن می‌گفت، ابراز داشت: وزیر پیشنهادی بر کارش احاطه دارد و می‌تواند امور را به خوبی به پیش ببرد. نگاه ما به این وزارتخانه یک نگاه تولیدی است و وزارت جهاد کشاورزی از این جهت به وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار نزدیک و همسو است.

تعداد مدیران بازنشسته وزارت جهاد و کشاورزی را کاهش دهید

وی از حجتی خواست تا تعداد مدیران بازنشسته سطح بالای این وزارتخانه را کاهش دهد و ادامه داد: از دو سال قبل این کار را انجام داده‌اید اما کافی نبوده و خواهان به کارگیری این افراد در بخش‌های پایین‌تر هستیم. جوانان را جایگزین این افراد کنید تا وزیر بعدی این وزارتخانه از بین همین جوانان شایسته انتخاب شود.

نماینده زنجان به بیان دیدگاهش به وزیر پیشنهادی از دریچه اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد: اقتصاد، چالش اصلی کشور ماست. یکی از نقاط قوت در دور جدید، برنامه‌محور بودن وزارت جهاد کشاورزی است که ۴۲ برنامه مطابق با اقتصاد مقاومتی را تهیه کرده است. ای کاش فقط نگاهی به کمی بودن برنامه‌ها هم داشتید. تنها وزیری که در برنامه‌هایش نگاه کمی داشته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است.

صادرات؛ کلید حمایت از تولید

احمدی، صادرات را کلید حمایت از تولید دانست و بیان داشت: تولیدات ما باید صادرات‌محور باشند. باید جهت‌گیری‌های این وزارتخانه به سمت صادرات مواد با ارزش افزوده برود. هماهنگی آقای حجتی با تیم اقتصادی نیز از دیگر نقاط قوت ایشان است. چهار وزیر اصلی نسبت به تیم اقتصادی قبلی دولت هماهنگ‌تر هستند.

وی در پاسخ به لاهوتی که مدرک تحصیلی حجتی را با وزارت جهاد کشاورزی غیرمرتبط دانسته بود، گفت: یکی از گرایش‌های مهندسی عمران، آب است. بهترین‌ متخصص‌ها در رشته عمران حضور دارند و تحصیلات ایشان خیلی هم از تخصصشان دور نیست. سوء مدیریت در حوزه آب در کشور ما به سوژه سایر کشورها تبدیل شده است. همه دستگاه‌ها باید بر جذب سرمایه تمرکز کنند.

نماینده موافق: حجتی را پدر کشاورزی ایران بنامید

شهباز حسن‌پور نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: قریب به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی، قبل از معرفی اعضای دولت نگران بودند که ما چند چهره تاثیرگذار را نداشته باشیم که یکی از این چهره‌های به نام، مهندس حجتی بود.

وی افزود: در میدان عمل، تجربه به کار می‌آید نه یک برگه کاغذی یا همان مدرک تحصیلی. حجتی را باید پدر کشاورزی ایران نامید. خدمات حجتی را باید از کشاورزانی پرسید که دستانشان پینه بسته است. آیا کسی هست که حتی در دورترین روستاها آقای حجتی را نشناسد؟

نماینده مردم سیرجان خاطرنشان کرد: اگر خدمات ایشان در دهستان‌ها و روستاها نبود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم. سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان صادرات پسته داشتیم. رئیس جمهور دستور دادند که از جوانان استفاده شود و امیدوارم که آقای حجتی بتواند با رای قاطع به مدت چهار سال دیگر خدمت کند.

لازم به ذکر است، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به جلسه فردا صبح (پنج‌شنب ۲۶ مرداد ماه) موکول شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار