کد خبر: ۴۷۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 16 August 2017
 نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که علوی مرد این میدان نبود.

به گزارش انتخاب، علی مطهری صبح امروز در صحن علنی مجلس و در مخالفت با حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات، بیشتر ناشی از نقص ساختاری در حوزه اطلاعاتی کشور است یعنی در این حوزه نقصی داریم که موجب کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی شده است.

تداخل مسئولیت‌های نهادهای اطلاعاتی موجب پاسخگو نشدن وزیر اطلاعات شده است

او با بیان اینکه این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است، اظهار داشت: این نقص، تداخل مسئولیت‌ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف با یکدیگر است که موجب پاسخگو نشدن در برخی امور شده است. پس ما نیازمند وزیری هستیم که این نقص را برطرف کند و به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه فعالیت‌های وزارت اطلاعات را ندهد.

قانون مبتنی بر تمرکز همه نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات است

نماینده مردم تهران با اشاره به اساسنامه وزارت اطلاعات و قانون تصویب شده درخصوص نهادهای اطلاعاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۴ تصریح کرد: قانون وزارت اطلاعات و قانون مجمع تشخیص مصلحت مبتنی بر تمرکز همه فعالیت‌های اطلاعاتی کشور است تا از تداخل فعالیت‌های اطلاعاتی با یکدیگر جلوگیری شود و بر آن اساس، همه دستگاه‌ها باید نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز شود.

نهاد غیرپاسخگو در جمهوری اسلامی نداریم

او با قرائت حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر داشتن حقوق مردم و حاکمان بر یکدیگر و پاسخگو بودن حاکمان بر مردم ابراز داشت: ما در جمهوری اسلامی ایران نهاد غیرپاسخگو نداریم و حتی رهبری نیز در مقابل مجلس خبرگان و مردم پاسخ است.

وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه مشکل مجلس با وزیر اطلاعات این است که وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد، عنوان کرد: وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی که در نزدیکی نوروز ۹۶ سوال کردیم، ایشان گفتند که این بازداشت توسط نهادهای دیگری صورت گرفته و من نیز معترض این مسئله هستم. درباره بازداشت روزنامه‌نگاران و دانشجویان سوال می‌کنیم می‌گویند آن مسئله از حیطه من خارج است؛ پس مجلس نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

وضعیت کنونی تداخل اطلاعاتی قابل داوم نیست

مطهری با بیان اینکه این وضع قابل دوام نیست و باید راه حلی پیدا شود، یادآور شد: وزیر اطلاعات باید این راه حل را با کمک مسئولان کشور پیدا کند به گونه‌ای که وزارت اطلاعات بتواند محور فعالیت‌های اطلاعاتی باشد. تکیلف ما باید با وزارت اطلاعات مشخصص باشد و وزیر حیطه کاری خود را مشخص کند و وزیر نگوید این مسائل از حیطه فعالیت‌های من خارج است.

او ادامه داد: به بهانه در حیطه فعالیت من نبودن، بهانه حقوق بشری به خارج داده می‌شود و آنها از این بهانه سواستفاده می‌کنند. در واقع، سوال من فراتر از آقای علوی است و آن، حل یک معضل سیاسی امنیتی است که به کشور آسیب‌هایی وارد کرده است.

نایب رئیس دوم مجلس با تاکید بر اینکه ما تلاش آقای علوی برای تغییر نگاه مدیران وزارت اطلاعات به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می‌کنم، بیان کرد: این تداخل کافی نیست بلکه باید وزیر اطلاعات به این وضع پایان دهد و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی پاسخگو باشد. این مسئله نیازمند صلابت و شجاعت دارد. کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و امر خدا را بر پا دارد که اهل رودربایستی نباشد. آقای علوی مرد این میدان نبود. 

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و دفاع از آن پرداخت.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی و شهید وزارت اطلاعات حسن عشوری را تسلیت عرض می‌کنم گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که اجازه دادند این سرباز، دوباره سربازی کند. از لطف ریاست محترم جمهور بسیار سپاسگزارم که اجازه توفیق خدمت دوباره را به بنده دادند.

او ادامه داد: از شما نمایندگان ملت که به گفته امام عصاره مردم هستید تشکر می‌کنم. امروز وزارت اطلاعات در عرصه‌های سیاسی نیروهای مومن، متعهد،‌ فداکار و در یک کلمه ولایت مدار و دلسوز دارد که امنیت کشور را تامین می کند .

علوی خاطرنشان کرد: در مدت چهار سال گذشته اهتمام به حفظ استقلال وزارت اطلاعات و عدم وابستگی جناحی این وزارتخانه با توجه به اهداف خویش راهبردها را به کار بسته در این مدت تلاش کردیم که همکاری یک پارچه و مردم پایه صورت بگیرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت دوازدهم عنوان کرد: وزارت اطلاعات سعی کرد که براساس دانش پایه و با تقویت علمی کارکنان خود در جهت هر چه بهبود این وزارتخانه گام بردارد. امروز چندین هزار نفر از وزارت اطلاعات در تحصیلات تکمیلی و صدها نفر در تحصیلات دکترا مشغول هستند. رشد ، پیشرفت ، علم و تکنولوژی و بهره گیری از علوم و فنون مختلف در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

علوی همچنین بیان کرد: آینده نگری و تدوین راهبردها یکی از اهدافی است که ما آن را دنبال می کنیم و گزارش ان را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم.

او ادامه داد: وزارت اطلاعات در این مدت در بحث ارتقاع و اهتمام به امنیت و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی بسیار خوب عمل کرده و آنها را در اخیار صاحبان تریبون قرار داده است.

علوی تاکید کرد: کار وزارت اطلاعات بر پایه احکام شرعی و حلال و حرام است ما اهداف را در این وزارتخانه رعایت می‌کنیم و حتی هنگام بازجویی از متهمان نیز آن را به کار می گیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار