کد خبر: ۴۷۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۶ 16 August 2017
بیشتر وزرای اقتصادی پیشنهادی، شانس زیادی برای کسب رأی اعتماد دارند

مائده امینی- شهروند| نشست‌های بررسی وزرای پیشنهادی از روز گذشته آغاز و چالش‌ وزرا با بهارستان‌نشین‌ها آغاز شده است. نمایندگان مردم در مجلس، در ٣٥ ساعت آتی طی ٤ روز کاری، وزرای پیشنهادی روحانی را به چالش کشیده و علت موافقت و مخالفت‌ خود را با گزینه‌های موجود بیان می‌کنند. از ١٧ وزیر معرفی شده، ٨ وزیر، سکاندار بخش‌های اقتصادی کشورند؛ این درحالی است که ٤ وزیر روحانی از کابینه یازدهم ابقا شده‌اند و ٤ وزیر دیگر در صورت گرفتن رأی اعتماد برای نخستین‌بار با کابینه روحانی همکاری می‌کنند، اما آیا همه این ٨ وزیر می‌توانند از مردان بهارستان، رأی اعتماد بگیرند؟
«شهروند» در این گزارش سیگنال‌های مجلس درباره وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کند.

مخالفت جدی با بیطرف وجود ندارد

مخــــــــالفــان حبیب‌الله بیطرف، جدی، سرسخت و عموما از مدافعان محیط‌زیستند که او را نماد سدسازی می‌دانند. البته باید پرسید چند ‌درصد نمایندگان مجلس، دغدغه محیط‌زیست را دارند؟ با همه اینها جو عمومی مجلس با بیطرف موافق به نظر می‌رسد و خیلی‌ها او را از هم‌اکنون صاحب وزارت نیرو می‌دانند.
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس دراین‌باره گفته است: با توجه به سوابق، اقدامات و این‌که بیطرف برخاسته از وزارت نیرو است و تجربه و علم کافی برای اداره این وزارتخانه را دارد. البته رأی ما مشروط به دقت نظر لازم او درخصوص مسأله انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و ارتفاعات زاگرس است.
فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، محمدجواد کولیوند، نماینده کرج و بهروز نعمتی از دیگر موافقان بیطرف هستند که همه به نوعی در آخرین اظهارات خود گفته‌اند؛ جو عمومی مجلس با بیطرف موافق است.

مسعود کرباسیان لب مرز!

جو عمومــی مجلس نسبت به کرباسیان هم سوی مشخصی ندارد و پراکنده‌گویی‌ها نسبت به او زیاد است. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، به رسانه‌ها گفته است جو کلی در مجلس به نفع وزاری پیشنهادی روحانی است اما گفته می‌شود، هم کرباسیان و هم آذری جهرمی، لب مرز ایستاده است. کرباسیان اگر تلاش کند می‌تواند رأی اعتماد نمایندگان را به سوی خود جذب کند.
رسول خضری، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک موافق با حضور کرباسیان در کابینه دوازدهم، به ایلنا گفته است: کرباسیان در بحث شناخت بازار صادرات و جذب سرمایه‌گذار خارجی قدرت خوبی دارد. ایشان در بیشتر دولت‌ها سمت داشته و کاملاً یک فرد عملیاتی است.
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با کرباسیان موافق است. او در توییتر خود نبودن طیب‌نیا را یک ضایعه برای اقتصاد کشور دانسته و می‌گوید: صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت. علی اسدی نماینده شهر بابک هم عملکرد کرباسیان درمدیریت گمرک را مبنای موافقت خود قرار داده و گفته است: کارنامه کرباسیان در سمت اجرایی بسیار مثبت است. فرج‌الله‌رجبی نماینده شیراز هم گفته است که کرباسیان اقبال خوبی برای گرفتن کرسی وزارت اقتصاد در مجلس دارد.
این درحالی است که اقتصاددانان نهادگرا، شدیدا با حضور کرباسیان در کابینه روحانی مخالفند. فرشاد مومنی یکی از این اقتصاددانان حامی دولت است که دل پری از عملکرد مسعود کرباسیان در گمرک دارد.

اقبال بلند محمود حجتی برای ساختمان طالقانی

در شرایطی که بیشتر وزرای پیشــنهادی روحانی برای اقتصاد، زیر تیغ تیز انتقادات قرار دارند، محمود حجتی وزیر کشاورزی در حاشیه امن قرار گرفته است. محمود حجتی را همه کارآمد و دوستدار تولید و نماد خودکفایی گندم می‌دانند. توییتر، اینستاگرام و گفت‌وگوهای منتشر شده از نمایندگان به اضافه جلسه دیروز نمایندگان با روحانی و وزرا، نشان‌دهنده اقبال بلند حجتی برای گرفتن رأی اعتماد از مردان بهارستان است.
او در مجلس نهم با همه نامتوازنی‌ها با جریان اصلاحات، ٦٢‌درصد آرای نمایندگان را از آن خود کرد و حالا با توجه به یکپارچه‌تر شدن مجلس و حضور یکپارچه فراکسیون امید، به نظر می‌رسد وزیر ابقا شده شانس بیشتری برای ماندن
داشته  باشد.
هدایت‌الله مرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، به فارس گفته است: حجتی کارنامه درخشانی دارد و با توجه به اوضاع کنونی من فکر می‌کنم رأی اعتماد بالایی از نمایندگان مردم بگیرد.
البته نباید کم و کاستی‌های وزیر کشاورزی دولت اصلاحات را فراموش کنیم. علی وقف‌چی، نماینده زنجان اما رأی خود را به حجتی مشروط می‌داند. تفکر او، نماینده تفکر جامعه منتقد به حجتی در مجلس است. وقف‌چی به خانه ملت گفته است: تقریباً تمام مدیران وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم جزو نیروهای بازنشسته و مسن بودند همین موضوع، پویایی کشاورزی را از بین برده و مهمتر از همه استفاده از علم در عرصه عمل را با چالش همراه می‌کند. من به حجتی مشروط به تعویض این مدیران رأی می‌دهم.

اعتماد به ربیعی با رأی کمتر از قبل

«علی ربیعی» بار دیگر به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌است. او را که دیروز به علت وقوع یک تصادف رانندگی، در صحن علنی مجلس حضور نداشت. ربیعی را عده زیادی از نمایندگان از جنس جامعه کارگری می‌دانند.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت با تأکید بر دشواری‌های فراوان در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشکلات در مسیر دستیابی به رضایتمندی در این حوزه، گفته است: ربیعی با روحیه کارگری که دارد عملکردی مثبت داشته است. امیدوارم که مجلس دهم برای چهار سال دوم نیز به او اعتماد کند.
او با اشاره به برخی نکات مثبت کارنامه چهارساله ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واقعیت امر این است که کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌خاطر گستردگی امور و نیز این‌که این وزارتخانه با وضع معیشتی مردم به‌طور مستقیم سروکار دارد، بسیار دشوار است.
گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد جو عمومی مجلس در ابتدای کار، علیه ربیعی بوده و حالا با ربیعی موافق شده است. به نظر می‌رسد وزیر ابقا شده، پس از برگزاری جلسات با فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین ارایه برنامه‌های خود توانسته است نظر مخالف برخی نمایندگان را به موافق تبدیل کند و اکنون شانس بالاتری برای باقی ماندن در پست خود دارد.
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم درخصوص معرفی دوباره ربیعی گفته است: هنوز یک ارزیایی نهایی درباره عملکرد آقای ربیعی نداشته‌ام، گستردگی کار در حوزه تعاون بالاست ولی ضعف در عملکرد ایشان مشهود بوده و در مدیریت شستا و تأمین‌اجتماعی، شفافیت اقتصادی لازم وجود نداشته است.
مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره ربیعی گفته‌است: ربیعی بی‌تردید شانس کمتری برای کسب رأی اعتماد، نسبت به گذشته در صحن مجلس دارد.

شانس بالای شریعتمداری برای وزارت صنعت

جو عمومی مجلس آن‌قدر به سود شریعتمداری است که کمتر کسی به حذف او از کابینه فکر می‌کند. سیدمهدی مقدسی، رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی گفته است: شریعتمداری بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است و او به‌طور قطع رأی بالایی هم از مجلس کسب خواهد کرد.
غلامعلی جعفرزاده او را گزینه مناسبی برای اداره وزارتخانه دانسته و گفته؛ تلاش خواهیم کرد از مجلس رأی‌‌اعتماد خوبی کسب کند.
 جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم تأکید کرده، نظر مجلس نیز به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مثبت است و رأی‌اعتماد خوبی از مجلس شورای اسلامی خواهد گرفت. رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، علی اکبری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از دیگر موافقان روی کارآمدن محمد شریعتمداری‌اند که همه به اتفاق بر این باورند این وزیر اصلاح‌طلب رأی‌اعتماد بالایی از آن خود خواهد کرد.

سرنوشت مبهم جهرمی جوان

اولین وزیـــر اقتصادی که دیروز روحانی در صحن علنی مجلس به دفاع از او پرداخت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ٣٦ساله و جوانی است که آوردن نامش از همان ابتدای کار، حسابی سروصدا به پا کرد.
جو عمومی نمایندگان مجلس اما، نسبت به جهرمی در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی نمایندگان معتقدند روحانی نباید برای پست وزارت ارتباطات، یک فرد باسابقه اطلاعاتی را به کار می‌بست اما عده‌ای دیگر معتقدند او جوان و توانمند است و در طی این ٤‌سال عملکرد مناسبی داشته است.
احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقان او به شمار می‌روند و معتقدند جهرمی رأی اعتماد را از مجلس می‌گیرد و این درحالی است که جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو فراکسیون مستقلین معتقد است آذری جهرمی لب مرز ایستاده و ممکن است نتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
البته آذری جهرمی با حمایت گسترده‌ای از سوی فعالان بخش فناوری اطلاعات مواجه شده است و گروه‌ها و تشکل‌های مختلف بارها اطلاعیه اعلام حمایت از او را در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.
به نظر می‌رسد با توجه به این‌که آذری‌جهرمی به صراحت در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرده‌است که با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخالف است و تصمیم دارد امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کند، دیدگاه‌های مخالف و موافق زیادی داشته باشد. همچنان‌که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در این راه با مخالفت‌های گسترده و البته اقبال عمومی دست به‌گریبان بود.
هم آذری‌جهرمی و هم محمود واعظی  البته به صراحت گفته اند سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم کاملا همسو خواهد بود.

موج سیاسی علیه عباس آخوندی

نام «عباس آخوندی» با جلسات رأی اعتماد گره خورده است. او را بارها و بارها به مجلس کشانده‌اند و او هر بار آبرومندتر از بار قبل، ابقا شده است. آخرین‌بار، ٧٩‌درصد نمایندگان به او آری گفتند. اما حالا اوضاع فرق کرده است. کمتر نماینده‌ای حاضر شده نظر خود را به صراحت در مورد عباس آخوندی در روزهای اخیر اعلام کند و برخی خبرگزاری‌ها مثل انتخاب مدعی شده‌اند جو عمومی مجلس برای ادامه کار آخوندی مساعد نیست .
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تا حدودی صحه بر این گمانه‌زنی‌ها گذاشته و به ایلنا گفته است: در مجلس، جریان‌های سیاسی علیه عباس آخوندی راه افتاده است. علیرضا رحیمی گفته است: امیدواریم آقای آخوندی کار خود را در دولت دوازدهم با رأی بالا از مجلس آغاز کند.
خود وزیر پیشنهادی البته، از جو مجلس ناراضی به نظر نمی‌رسد. او که روز دوشنبه در جلسه‌ای با کمیسیون ولایی مجلس، به تشریح برنامه‌های آینده‌اش پرداخته بود، گفت: روند خوبی طی شده است. من دیدارهایی با کمیسیون‌ شوراها، قضائی و برنامه و بودجه داشتم. نمایندگان نقطه‌نظرات و پرسش‌های خود را بیان کردند و من نیز در حد فرصت یک‌ربع تا نیم ساعت به سوالات آنان
پاسخ دادم.
به عقیده او درحال حاضر، فضای سالم و بسیار خوبی وجود دارد. دغدغه‌ها کاملاً کارشناسی و مشخص است نمایندگان دقت فراوانی در ارزیابی دارند.

شیخ الوزرا به راه خود ادامه خواهد داد

خودش می‌گوید جو نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد به وزرا آرام و منطقی است. به جز پرونده کرسنت که مخالفانش آن را تبدیل به پیراهن عثمان کرده‌اند، به نظر می‌رسد علت دیگری برای مخالفت با زنگنه وجود نداشته باشد.
هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به مهر گفته است: پیش از این هم گفته بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که با توجه به تلاشی که آقای زنگنه در بین نمایندگان انجام می‌دهد و امضاهایی که جمع می شود، ایشان مجدداً برای وزارت نفت معرفی می‌شود. البته خادمی تنها نماینده‌ای نیست که مطمئن است پدر وزارت نفت دوباره ابقا می‌شود. عامر کعبی نماینده مردم آبادان هم معتقد است زنگنه یقینا رأی اعتماد خواهد گرفت.
ابوالفضل موسوی بیوکی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید هم صحه بر این ادعا گذاشته و گفته است: زنگنه به سادگی از نمایندگان مردم رأی اعتماد می‌گیرد.
فارغ از موضوع سن اما، باید پرسید آن‌هایی که نسبت به ابقای زنگنه مخالفت‌های پراکنده وارد می‌کنند، آیا گزینه‌ بهتری برای این موقعیت حساس سراغ دارند؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار