کد خبر: ۴۷۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰ 16 August 2017
رئیس‌جمهور که امروز برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس رفته بود در نطق طولانی خود مطالباتش را از وزارتخانه‌های مختلف و وزیران معرفی‌شده مطرح کرد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «هدف همه اقدامات دولت معطوف به تامین منافع ملی همه ایرانیان و ارتقای کیفیت زندگی آنان است»، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم خواستار آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است.

رئیس دولت دوازدهم همچنین در بخش‌هایی از صحبت‌های خود مطالباتش را از وزرای پیشنهادی خود مطرح کرد.

چابک‌سازی آموزش و پرورش

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی و دین‌مداری، تقویت هویت ایرانی-اسلامی دانش‌آموزان، تربیت انسان‌های خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی ذهنی و جسمی دانش‌آموزان، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و وضع معیشتی آن‌ها، متناسب‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی از جمله اولویت‌های اتخاذ شده برای این وزارتخانه است.

وی چابک‌سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری را از جمله دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: من به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفته‌ام که از او می‌خواهم که کاری کند که خروجی آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال با گذشته متفاوت باشد.

روحانی خاطر نشان کرد: ضمن سپاس از همه معلمان اعلام می‌کنم که ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند در آن کار کنند و از هویت فرهنگی خود به طور کامل دفاع کنند. من می‌خواهم که به دانش‌آموزان محفوظات تحویل ندهیم تا پس از خدمت سربازی نیمی از آن‌ها به فراموشی سپرده شود.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

رئیس دولت دوازدهم درباره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از برخی اظهارات نسبت به استفاده از فضای مجازی گفت: برخی معتقدند چنانچه در یک اتوبان بزرگی تصادفی صورت گرفت و فردی زیر ماشین رفت چنانچه شکایتی در این‌باره ثبت شد قاضی می‌تواند برای همیشه آن اتوبان را مسدود کند. این در حالی است که ما باید به جای این کار تصادفات را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که «باید اجازه داد که از فضای مجازی درست استفاده شود»، اظهار کرد: من به وزرای دادگستری، ارتباطات، اطلاعات و کشور آینده خود خطاب می‌کنم که نمی‌شود در فضای مجازی را قفل زد؛ چراکه این قفل را روحانی باز نکرده است بلکه مردم آن را باز کرده‌اند و قفلی که مردم با اراده خود باز کرده‌اند نمی‌تواند دیگر بست.

روحانی با تاکید بر لزوم آموزش استفاده از فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی همان‌طور که برای دانش، ارتباطات و ایجاد شغل می‌تواند تاثیرگذار باشد چنانچه که حواس‌مان جمع نباشد می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین با همکاری همه قوا در این موضوع پیش خواهیم رفت و آقای جهرمی نیز این استعداد را دارد که این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: من از آقای جهرمی راه‌اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را درخواست کرده‌ام. همچنین پیوند ظرفیت‌های سایبری با عرصه تولید و صنعت و ایجاد اشتغال از دیگر درخواست‌های من بوده است. من از آقای جهرمی خواسته‌ام که سالانه ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن‌چه که از ایشان به عنوان جوان‌ترین وزیر می‌خواهم، توسعه فرهنگی و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات و استفاده از این ظرفیت برای تولید، اشتغال و خلق ثروت و تکمیل شبکه ملی اطلاعات و افزایش دسترسی مردم به آن و همچنین ورود به بخش خصوصی ورعایت حقوق شهروندی و زمینه‌سازی برای ایمن‌سازی فضای مجازی است.

برخورد حداقلی در اطلاعات

روحانی خواسته‌های خود را از وزارت اطلاعات این‌گونه مطرح کرد: وزیر اطلاعات باید برای تامین امنیت توام با آرامش تلاش کند. وظیفه وزارت اطلاعات سنگین است. ما به دنبال تامین امنیت و آرامش در کشور هستیم. اگر نحوه ایجاد امنیت دقیق نباشد، آرامش به هم می‌خورد. بنابراین وزارت اطلاعات می‌تواند با رعایت کامل حقوق مصرح در قانون اساسی و رعایت حقوق شهروندی، احترام به مردم و برخورد حداقلی، امنیت کشور را تامین کند. ما نباید به خاطر یک احتمال دنبال یک نفر برویم و بعد معلوم شود وی جرمی نداشته و آزاد شود. باید تلاش کنیم با مهربانی و رحمت با مردم رفتار کنیم.

وی با اشاره به این‌که عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروریست‌ها خیلی خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند. ضمن این‌که دستگاه‌های اطلاعاتی دیگر باید خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند. این یک قانون است.

رئیس‌جمهور همچنین از وزیر اطلاعات اجرای مر قانون، برخورد جدی‌تر با تروریست‌ها، نقش‌آفرینی در امنیت اقتصادی، مقابله با فساد، تضمین حقوق گروه‌های قومی و مذهبی، مقابله قاطع با جاسوسی و نفوذ بیگانگان، افزایش توان کارشناسی، افزایش اشراف اطلاعاتی در فضای سایبری، کمک به توسعه گردشگری، ارائه تحلیل‌های راهبردی بیشتر، توجه به حقوق شهروندی و نقش‌آفرینی مثبت برای جذب مشارکت سیاسی را خواستار شد.

مبارزه قاطع با پولشویی در اقتصاد

روحانی در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد پیشنهادی گفت: از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان‌یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب و کار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم‌سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.

انتظارات از ظریف

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اقدامات ظریف در وزارت خارجه با بیان این‌که «بحث برخی ترامپ و کنگره نیست بلکه با برجام مشکل دارند»، تاکید کرد: از ظریف حفظ برجام و استفاده از آن برای کشور، استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش مشکلات منطقه‌ای، انتشار تصویر مناسب از ملت ایران در جهان، کسب جایگاه مناسب در نظام بین‌المللی و توجه به محیط‌ زیست را خواستارم.

اصلاحات در طرح تحول سلامت

روحانی درباره انتظاراتش از وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله وزیر بهداشت با نشاط بیشتر در این چهار سال فعال خواهد بود. البته اصلاحاتی باید در طرح تحول سلامت ایجاد شود تا بتوانیم با حفظ کیفیت خدمات، هزینه‌ها را کاهش دهیم. از وزیر بهداشت ساماندهی نظام تشخیص، اجرای پرونده الکترونیک سلامت، سطح‌بندی خدمات، حذف همپوشانی‌های بیمه و توسعه توریسم سلامت را می‌خواهم.

رفع مشکل صندوق‌های بازنشستگی

رئیس‌جمهور هم چنین در دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ربیعی در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه و فکر خوبی داشته که باید آن را ادامه دهد. او باید در زمینه سازمان بهزیستی مسیر را ادامه دهد. وی طرح‌های خوبی در زمینه اشتغال مثل طرح کارورزی دارد که باید آن را ادامه دهد.

وی با اشاره به این‌که «وزیر تعاون باید با وزارت بهداشت تعامل کرده و مشکل صندوق‌های بازنشستگی را رفع کند»، گفت: در زمینه حل مشکل بیمه‌ها، شستا، صندوق‌های بازنشستگی و رابطه وزارت تعاون و بهداشت با ربیعی مذاکراتی داشته‌ام که این مسائل باید پیگیری شود.

توجه به حقوق بشر در دادگستری

روحانی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: من از آقای آوایی توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزیرات و توجه به مسائل حقوقی ایرانیان خارج از کشور را می‌خواهم.

افزایش صادرات صنعتی

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امیدواریم آقای شریعتمداری با سه معاون قوی خود در حوزه‌های مورد نیاز بتواند فعال باشد و ما شاهد موفقیت‌شان باشیم. بهبود فضای کسب‌وکار، افزایش صادرات، مبارزه جدی با فساد، شفاف‌سازی، انتقال فناوری، دنبال کردن سیاست‌های صنعتی و حمایت از تولیدات محصولات معدنی از جمله سیاست‌های ماست که انتظار داریم ایشان دنبال کنند.

رفع موانع سلیقه‌ای فرهنگی

روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئله این وزارتخانه برای ما خیلی مهم است نباید بگذاریم سلیقه در کشور حاکم شود. یک آقایی جایی سلیقه‌ای دارد و برای خود هم محترم است اما نباید آن را در میان دیگران جا بیندازد. وقتی وظیفه‌ای بر عهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌های دیگر حق مداخله در امور کشور را نباید داشته باشند. اگر این حق وجود دارد بهتر است مجلس شورای اسلامی وظیفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت.

وی در ارتباط با موضوعات ضروری و اولویت‌های وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پاسداشت قومیت‌ها، افزایش مشارکت بخش خصوصی، رفع موانع سلیقه‌ای، افزایش حضور کشور در سهم تولیدات آثار فرهنگی و هنری جهانی، حمایت از آثار هنری، افزایش حضور زنان و جوانان در این حوزه، حمایت از همه اقوام به ویژه برادران اهل سنت از جمله اولویت‌های این وزارتخانه است.

افزایش توان موشکی

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: سفارش اکید من به آقای حاتمی فعالیت بیشتر در حوزه تولید برخی سلاح‌ها به‌ویژه افزایش توان موشکی به دلیل اهمیت‌های موجود است.

وی گسترش دیپلماسی دفاعی با منطقه و جهان، شفاف‌سازی فضای اقتصادی شرکت‌های وابسته، ساماندهی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، اقتصادی کردن تولید تجهیزات دفاعی و نظامی و همچنین واگذاری بسیاری از امور امکان‌پذیر به بخش‌های غیر نظامی را از جمله برنامه‌های دیگر دولت دوازدهم در حوزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مطرح کرد.

جذب مشارکت خصوصی در راه و شهرسازی

رئیس دولت دوازدهم درباره وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: از روزهای نخست دولت یازدهم، موکدا به آقای آخوندی می‌گفتم که نظر من این است مشکل مسکن از طریق بافت فرسوده حل شود اما ایشان نظرات دیگری را داشتند و آن‌ها را دنبال کردند. ان‌شاءالله در دولت دوازدهم در بخش مسکن شاهد حرکت بسیار خوبی خواهیم بود.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات آقای آخوندی در استان تهران، شهرداری این شهر بود که مشکلات آن هیچ‌گاه هم حل نشد، افزود: با توجه به شورای شهر جدید و انتخاب شهردار جدید در تهران امیدواریم هماهنگی‌ها میان مجموعه شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد.

روحانی ادامه داد: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و خراسان باشیم.

وی در ادامه با بیان این‌که امیدواریم با توجه به تخصص، ‌ لیاقت و سوابق آقای آخوندی و کمک‌هایی که در دولت می‌شود، ایشان از پروژه مسکن مهر خلاص شوند و بتوانیم مسیر درستی را در حوزه مسکن انتخاب نماییم، اظهار کرد: پیشرفت صنعت ساختمان، ‌ هدایت سرمایه‌گذاری به بخش مسکن، توجه به مساله حاشیه‌نشینی و توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای از جمله انتظاراتی است که از آقای آخوندی به عنوان وزیر دولت دوازدهم انتظار دارم.

رئیس‌جمهور تسریع بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر و همچنین جذب مشارکت خصوصی در این زمینه‌ها و ارتقای ایمنی در شهرسازی و رعایت ملاحظات دقیق محیط زیستی را از جمله دیگر انتظارات خود از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عنوان کرد.

صادرات بنزین

روحانی همچنین انتظارات خود را از وزارت نفت این‌گونه مطرح کرد: ما کارهای بسیار خوبی در دولت قبل در حوزه نفت انجام داده‌ایم. در حوزه گازوئیل توانستیم به صادرات برسیم. ان‌شاالله در حوزه بنزین هم همین‌طور خواهد شد. دیدیم که امسال با قطع گاز از خارج مشکلی برای ما پیش نیامد. اقدامات خوبی در این حوزه برای استان‌ها و روستاها انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: زنگنه قولی داد که در دولت پیش نشد به انجام برسد و ان‌شاءالله این‌کار در دولت بعد به انجام می‌رسد و آن هم اتصال لوله نفت به جاسک است. ما نباید صادرات‌مان را فقط به خلیج فارس ببینیم. از سوی دیگر مسئله فلرها هم وجود دارد که مقام معظم رهبری بسیار روی آن حساس هستند. باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس‌جمهور خطاب به زنگنه تصریح کرد: من از ایشان می‌خواهم که باز به موضوعاتی مثل مناطق مشترک، بازیافت‌ها، حفظ سهم ایران در اوپک، میدان گازی پارس جنوبی، نوسازی بخش‌های فرسوده  نفت و هدررفت گاز و همچنین تمرکز بر انتقال فناوری و همکاری با وزارت نیرو که ان‌شاءالله بیطرف مسئول آن خواهد بود، داشته باشد.

حقابه‌ دریاچه‌ها و تالاب‌ها

روحانی با تاکید بر این‌که در زمینه آب و برق کارهای بسیار مهمی باید انجام شود، عنوان کرد: در زمینه آب هم برای آب آشامیدنی مردم و هم برای آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و محیط زیست باید اقدامات مهمی انجام دهیم. در این زمینه یکی از کارهای مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع حقابه‌های دریاچه‌ها و تالاب‌ها است.

وی تدوین گزارش ملی آب، توسعه بستر قانونی و اصلاح مقررات، تدوین قانون جامع آب، تامین بخشی از آب صنعتی و محصولات کشاورزی غیرخوراکی از طریق بازچرخانی آب، حقابه محیط زیست، ادامه بازنگری در میزان و تعیین حد مخازن سدها، اجرای طرح تعادل آب زیرزمینی و همکاری علمی با نهادهای ملی و بین‌المللی را از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه بخش نیرو عنوان کرد.

استفاده از زنان و اهل سنت در وزارت کشور

رئیس‌جمهور درباره انتظاراتش از وزیر کشور گفت: من از ایشان می‌خواهم برای تقویت و انسجام ملی در سطح ملی در بخش‌های مختلف از زنان و اهل سنت استفاده کنند. برای ما شیعه و سنی، بلوچ و کرد فرقی ندارد. ما انتظار داریم بستر برای نقش آفرینی زنان، توسعه مناطق مرز، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با خشونت وافراطی‌گری و امثال آن فراهم شود.

اختصاص یارانه کشاورزی

روحانی همچنین درباره وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امروز مهم‌ترین وظیفه وزیر کشاورزی بهره‌وری و کاهش مصرف آب و حفظ خاک در عین خودکفایی و مصرف کافی کشاورزی است. بهینه کردن مصرف از جمله مهم‌ترین مسائل این وزارتخانه است. اقتصاد کشاورزی را باید با ملاحظه صرفه‌جویی‌ها و شرایط اقتصادی پیش برد. تحقیقات کشاورزی را هم باید جلو برده و یارانه کشاروزی را اختصاص دهیم.

افزایش سرانه فضاهای ورزشی

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به احتمال تفکیک بخش ورزش از جوانان اظهار کرد: آقای سلطانی‌فر باید تا روزی که مجلس شورای اسلامی استقلال سازمان ملی جوانان را اعلام می‌کند، تلاش‌های خود را در این زمینه ادامه دهد.

وی در پایان افزایش سرانه فضاهای ورزشی، افزایش عدالت در برخورداری از امکانات، افزایش سهم جوانان و بانوان، افزایش انضباط مالی و شفافیت در اقتصاد ورزش، ‌آماده‌سازی برای رویدادهای ورزشی، اهتمام به ورزش‌های بومی و باستانی، حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و همچنین زمینه‌سازی برای به کارگیری مدیران جوان در دولت برای جانشینی مدیران فعلی را از جمله سیاست‌های دولت دوازدهم برای وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار