کد خبر: ۴۷۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ 14 August 2017
تابناک / سیاهکل این شهرستان سربلند واقع در دل جنگل های انبوه گیلان با وجود بارش های مناسب در اکثر فصول سال به دلیل عدم مدیریت درست و ذخیره ی متناسب آب با مشکل کم آبی در فصول گرم سال روبه رو است.

آب بیشتر روستاهای بخش مرکزی شهرستان سیاهکل را چشمه های آب منطقه ی دیلمان تامین می کنند و در واقع بیش از 80 درصد از چشمه های تامین آب شرب شهرستان در منطقه ی دیلمان قرار دارد.
 
منطقه دیلمان نیز به دلیل عدم ذخیره ی مناسب آب در فصلهای پرباران سال با کمبود آب در بخش شرب و خصوصا کشاورزی روبه رو هستیم که اگر سد دیلمان که در مرحله اخذ مجوز می باشد احداث شود مشکل آب خصوصا در بخش کشاورزی حل خواهد شد .
علاوه بر روستاها شهر سیاهکل نیز با مشکل ذخیره و پایین بودن فشار آب روبه رو است .
فرماندار سیاهکل در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در این باره گفت :شهر سیاهکل با مشکل نبود مخزن ذخیره ی آب روبه روست که در اواخر سال 95 با پیگیری های انجام شده احداث مخزن 3 هزار متر مکعبی آب شهری و مخزن 600 متر مکعبی تنظیم فشار آب توسط استاندار گیلان کلنگ زنی شد.
اسلامی اظهار کرد: قرارداد 24 ماهه برای این پروژه با پیمانکار بسته شده و 130 میلیارد ریال هم برآورد هزینه شده است که البته تمام تلاش ها این است که در زمان کمتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد .
به گفته وی با بهره برداری از مخازن فوق مشکل فشار آب و به طور کلی مشکل آب شهر سیاهکل حل خواهد شد.
از سوی دیگر مصرف آب شرب و تصفیه شده در بخش کشاورزی از عوامل هدر رفت آب می باشد .
رئیس اداره آبفای شهرستان سیاهکل گفت : سال گذشته 116 مشترک در داخل شهرستان از آب شرب در مصارف کشاورزی استفاده می کردند که شناسایی و با آنان برخورد شد.
یاسر علیزاده اظهار داشت : 138 روستا در شهرستان دارای آب لوله کشی سالم هستند که آب شرب آنان هم از 103 چشمه و چاه موجود در سطح شهرستان اغلب در منطقه ی دیلمان تامین می شود .
وی افزود : در فصول گرم سال یعنی از اردیبهشت تا پایان تابستان ما با مشکل کمبود آب خصوصا در مناطق دیلمان و آب چشمه های آن منطقه روبه رو هستیم و این باعث می شود در تامین آب شرب روستاها نیز به مشکل بربخوریم و این باعث می شود که برای تامین کمبود آب آن را جیره بندی کنیم .
علیزاده ادامه داد : ما در 60 درصد روستاها با مشکل کمبود آب در فصول گرم مواجه هستیم .
وی در مورد مشکل فشار آب روستا هم گفت: با توجه به کوهستانی بودن شهرستان نقاط مرتفع در روستاها زیاد است و خانوارهای ساکن این نقاط ساکن با مشکل فشار آب و بعضا قطعی آب روبه روهستند.
علیزاده خاطرنشان کرد : البته از صندوق توسعه ی ملی برای رفع فرسودگی برخی لوله های آب و همچنین استهلاک لوله های روستایی اعتباراتی را اخذ کرده ایم که اگر این روند ادامه پیدا کند تا پنج سال آینده کل مشکل روستاها در این زمینه حل خواهد شد.
وی با اشاره به این که حدود 12 هزار و 500 مشترک آب در شهرستان داریم افزود : از همه مشترکین می خواهیم که از آب شرب در مصارف غیر شرب استفاده نکنند .
رییس آبفای سیاهکل ، میانگین استاندارد آب برای هر فرد در شبانه روز را 120 لیتر عنوان و توصیه اکید کرد که مراعات آب را بکنند و از آب شرب برای باغها و کشاورزی استفاده نکنند.
فرماندار سیاهکل نیز در این باره گفت: در سال 96 در روستای کلاک بخش دیلمان در بحث کشاورزی 2 میلیارد و 700 میلیون تومان جذب آبیاری قطره ای داشته ایم و همچنین 4 میلیارد و 900 میلیون تومان برای 700 هکتار از اراضی منطقه ی دیلمان در زمینه ی آبیاری قطره ای طرح ارائه شده است که با تخصیص اعتبارات ملی در مهرماه امسال عملیات آن نیز انجام خواهد شد.
سد گولک در دیلمان که در مرحله اخذ مجوز است ظرفیت 13 میلیون و 600 هزار متر مکعب آب را خواهد داشت که با احداث این سد 8.45 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی ، 2.45 میلیون متر مکعب در بخش شرب و شش دهم میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی استفاده خواهد شد.
مردم سیاهکل امیدوارند با ساخت این سد مشکل تامین اب شهرستان به طور کامل رفع شود.
شهرستان سیاهکل با 45 هزار نفر جمعیت از شهرستان های پر باران محسوب می شود . 73 درصد روستاهای این شهرستان و 100 درصد شهر آن دارای آب لوله کشی هستند.
استان گیلان یکهزار و 270 میلی لیتر بارندگی دارد که از این مقدار فقط 200 میلی گرم از آن استفاده می شود و بقیه به دریا می ریزد و یا هرز می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار