کد خبر: ۴۶۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴ 30 July 2017
باید افسوس خورد که با وجود مرغوب ترین اراضی کشت چای در شمال کشور دلمان به چای‌های خارجی خوش است که در بسته‌بندی‌های گول‌زنک ایرانی، مهمان خانه‌های‌مان شده‌اند و همچینین تغییر عجیب ذائقه مردمانی که با افتخار رای مثبت به چای صد در صد خارجی می دهند.

 چای یک محصول مهم و استراتژیک برای کشور به شمار می‌رود در حالی که متأسفانه این محصول در لیست محصولات استراتژیک قرار ندارد و همین امر موجب شده در برخی از سال‌ها حمایت ویژه‌ای از این محصول به عمل نیاید به طوریکه واردات چای ۳۰ برابر صادرات چای است.

طبق گزارشات به عمل آمده در حال حاضر مرغوبیت چای وارداتی بسیار پایین است و این نوع چای هیچ وقت به کشورهایی نظیر اروپا و آمریکا صادر نمی‌شود زیرا فاقد استانداردهای لازم برای این کشورهاست و تنها برای کشورهای جهان سوم کاربرد دارد و همچنین در صورت عدم کیفیت کافی این نوشیدنی بیماریهای گوارشی زیادی را شاهد خواهیم بود.

این در حالی است که اکثر چای های ایرانی عاری از مواد شیمیایی تولید می شوند و محصولی ارگانیک و بدون سم و ضرر می باشند اما در عوض چای های خارجی با اضافه کردن مواد اسانس دار و شیمیایی توانسته اند جای خود را در بازار داخل ایران باز کنند و باعث شود روز به روز از تولید و صادرات چای ایرانی کاسته شود.

باید افسوس خورد که با وجود مرغوب ترین اراضی کشت چای در شمال کشور  دلمان به چای‌های خارجی خوش است که در بسته‌بندی‌های گول‌زنک ایرانی، مهمان خانه‌های‌مان شده‌اند و همچینین تغییر عجیب ذائقه مردمانی که با افتخار رای مثبت به چای صد در صد خارجی می دهند.

افسوس که قوری گل سرخ ، قندان کوچک مسی، عصر پاییزی، ایوان خانه ی یک دوست قدیمی، حوض کوچک فیروزه ای و گلدان های شمعدانی و حس ایرانی بودن را با  بو و مزه ادکلن با نوشیدن اولین جرعه چای تکمیل می کنیم.

ما ایرانی‌ ها با دارا بودن یک‌درصد از جمعیت جهان، حدود ۴ درصد از کل مصرف چای جهان را به نام خودمان زده ایم،اما افسوس که ما چای‌خورترین ملت دنیا در مصرف این نوشیدنی کمی عجیب رفتار می کنیم، خودمان حدود ۱۰۰ هزار تن چای تولید می‌کنیم، اما عاشق چای خارجی هستیم. چرا؟ به سه دلیل چون زود دم می کشد، رنگ زیادی دارد، عطر و بویش خیلی بیشتر از چای ایرانی است، اما در واقع چای های خارجی که می خریم، چای نیست! بلکه آب جوش رنگی معطری به نام چای است.

چرا در بزرگ ترین استان تولیدکننده چای کشور حتی کسی چای ایرانی را نمی شناسد؟و به جای چای لاهیجان که به گفته رئیس سازمان چای کشور به قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود با افتخار به دنبال چای صد در صد خارجی هستیم!

اعطای وام های بدون بهره،اعطای یارانه به چایکاران،احیا زمین های چایکاری و کاهش واردات تنها بخشی از حمایت هایی است که میتوان از این نوشیدنی محبوب ایرانی انجام داد ولی نباید مصرف چای کاملا ایرانی  و تجدید نظر در راستای مصرف چای خارجی را فراموش کرد چرا که در سال اقتصاد مقاومتی-اقدام و عمل با مصرف چای خارجی صدها کارخانه ورشکست و حجم بالایی از اراضی تغییر کاربری خواهند داد ولی با مصرف چای ایرانی قطعا اوضاع به این صورت نمی ماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار