هرچه به نیمه مرداد ماه نزدیک تر می شویم، گمانه زنی و زمزمه ها درباره وزیران پیشنهادی دولت قوت می گیرد. عده ای از ادامه حضور برخی وزیران کنونی دولت در کابینه دوازدهم سخن می گویند.
کد خبر: ۴۶۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 24 July 2017
به گزارش تابناک : با توجه به نزدیک شدن به نیمه مرداد و زمان اعلام اسامی وزیران پیشنهادی دولت برای دولت دوازدهم، گمانه زنی ها درباره وزیران آینده در روزنامه های چاپ امروز دوشنبه 2 مرداد ماه شدت گرفت.

روزنامه ها همچنین به بررسی وضعیت بازار مسکن پرداختند و خبر غبارروبی ضریح مقدس امام رضا (ع) را با حضور رهبر انقلاب بازتاب گسترده دادند.


** کابینه دوازدهم؛ اما و اگرها

اندک زمانی تا 14 مردادماه و اعلام ترکیب هیات دولت پیشنهادی «حسن روحانی» باقی مانده است. برخی روزنامه های امروز حدس و گمان های خود را نسبت به اعضای کابینه دولت دوازدهم اعلام کردند و شماری نیز به بررسی کارنامه وزیران کنونی دولت پرداختند.

روزنامه «آرمان» زیر عنوان «این‌ها، مردان محکم رئیس جمهورند» به بررسی کارنامه برخی وزیران دولت یازدهم پرداخت. آرمان درباره وزیر امور خارجه نوشت: او رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی اوباما را مجبور به پذیرش خواسته‌های ایران در فضایی تعاملی کرد و با 5 کشور دیگر هم به نتایج خوبی رسید که ماحصل آن توافقنامه برجام بود و ایران به داشتن چنین شخصیتی به خود بالید.

این روزنامه همچنین درباره معاون اول رییس جمهوری چنین می اندیشد: جهانگیری بر خلاف برخی اعضای دولت که برای نمایان کردن اقداماتشان از جلوی دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی رسانه‌ها دور نمی‌شوند تمایلی به دیده شده ندارد و در خفا به برنامه‌ریزی و مشورت با روحانی مشغول است. بسیاری مشی او را با مرحوم حسن حبیبی که او هم مرد آرام اما تاثیرگذاری بود مقایسه می‌کنند. از خودگذشتگی جهانگیری و وفاداری‌اش به رئیس جمهور هم در انتخابات 96 نمایان شد که ثبت نام کرد اما از فرصت‌هایی که در اختیار داشت از آنچه گفت که روحانی و دولت او انجام دادند و پاسخ مخالفان را به صراحت ارائه داد.

در سرمقاله روزنامه آرمان هم می خوانیم: انتظار این است که روحانی برای حفظ عقبه رأی خود رویکرد اصلاح‌طلبانه را حفظ کند، همچنان که او تاکید کرده که باید به 24‌میلیون نفری که به وی رأی دادند توجه کرد و مدیران او نیز باید دغدغه این افراد را داشته باشند. بنابراین این انتظار وجود دارد که روحانی به این ظرافت‌ها توجه داشته باشد. رأی اعتماد مجلس می‌تواند به مردم اطمینان دهد که کابینه روحانی پاسخگوی اعتماد مردم است.

روزنامه «آفتاب یزد» نیز در گزارش های متعددی به گمانه زنی درباره ادامه حضور برخی وزیران کنونی کابینه در کابینه دولت بعدی پرداخت. این روزنامه عنوان کرد: پیرامون حضور محمدرضا رحمانی فضلی یکی از یاران اصولگرای علی لاریجانی در کابینه حسن روحانی به عنوان وزیر کشور، حواشی فراوانی به وجود آمد و در همان زمان کاشف به عمل آمد که او وزیر سفارشی کابینه بوده است.

به باور تحلیلگران مسائل سیاسی، عملکرد چهار ساله‌اش نیز نشان داد که چندان توازنی با رویکرد اعتدالی دولت یازدهم ندارد. حال قرار است تاریخ یک بار دیگر تکرار شود و گروهی از وزرا، از طریق پل لاریجانی به پاستور ورود کنند که احتمالا در صورت حضور مجدد در قوه مجریه، این وزرا لطف دوستان اصولگرای خود را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

این روزنامه درباره وزیر راه و شهرسازی نوشت: آخوندی هم البته به مانند وزیر بهداشت، زود عصبانی می‌شود آن هم جلو رسانه‌ها‌ و خبرنگاران. عصبانیت او در مقابل پرسش یکی از خبرنگاران تا روزها پتکی بر سردولت دوازدهم شد. زمانی که آخوندی خود را به شورای شهر پنجم معرفی می‌کرد تا نامش را به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران در لیست بگذارد، معلوم بود که او خود نیز به بقای در دولت امیدوار نیست، هر چند وزارتخانه و سازمان‌های تحت پوشش وزارتخانه او رانت‌هایی را به برخی رسانه‌های دلواپس می‌دهند تا در حاشیه امن مخالفین قرار گیرند.

«کابینه ای از جنس خواسته های مردم» عنوان یادداشت روزنامه «اعتماد» بود. اعتماد بر این باور است: خواسته‌های مردمی‌تر از چه جنسی است؟ از مهم‌ترین حامیان مردمی آقای روحانی در انتخابات پیشین قومیت‌ها و اقلیت‌ها بوده‌اند. بنابراین حضور اهل سنت و کردها در کابینه دولت تبلور یک خواسته مردمی را نشان می‌دهد. بخشی از جمعیت ایران را همین دو قشر اجتماعی تشکیل می‌دهند. با این حال در 4 دهه گذشته انقلاب اسلامی جای‌شان در هیات دولت‌ها خالی بود. بخش مهمی از جامعه ایران را قشر زن تشکیل می‌دهد و حضور کمرنگ‌شان در سیاست ایران یک نقیصه به شمار می‌رود. پس حضور یک زن در دولت آقای روحانی توجه به یک خواسته مردمی خواهد بود.

روزنامه «مردم سالاری» نیز از مطالبات برای حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم سخن گفت و به نقل از «الهه کولایی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: با پیگیری‌هایی که تا به حال برای حضور زنان در کابینه در سطح وزارت صورت گرفته، جواب‌های ضد و نقیض و متفاوتی داده شده‌ است و اما هنوز ناامید نیستیم. تا زمانی که کابینه از سوی رییس‌جمهور اعلام نشده باید امیدوار باشیم به اینکه توانمندی و شایستگی‌های زنان هم دیده خواهد شد. اگر در سطح وزرا هم تعداد قابل قبولی زن در کابینه دولت حضور پیدا نکنند، بدون شک برای معاونین وزرا و روسای سازمان‌ها و مدیریت‌های سطوح مختلف فرصت باقی خواهد بود.

این روزنامه ادامه داد: با نگاهی به دولت‌های گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که تغییرات گسترده در کابینه نتوانسته موجب عملکرد بهتر در کارآمدی دولت شود. دولت اصلاحات با پنج تغییر کمترین تغییر را نسبت به دولت‌های دیگر و همچنین دولت محمود احمدی نژاد با هشت تغییر بیشترین و دولت دوم‌هاشمی‌رفسنجانی بدون تغییر دولت جدید خود را آغاز کرده‌اند.

روزنامه «تجارت» از رایزنی با رهبر انقلاب بر سر کابینه دوازدهم سخن گفت. در گزارش این روزنامه آمده است: «علیرضا رحیمی» عضو فراکسیون امید با بیان اینکه براساس اخبار موثق رئیس‌جمهور برای تعیین نهایی وزرا با مقام معظم رهبری مشورت کرده و این مشورت‌ها تداوم دارد، تاکید کرد که مشورت رئیس‌جمهور با رهبری نافی اختیاراتش و آزادی عمل نمایندگان نیست.


** چالش های پیش روی بازار مسکن؛ از اجاره های بی ضابطه تا رکود

برخی روزنامه های امروز در گزارش های خود به بررسی مشکل های بازار مسکن پرداختند. از نگاه روزنامه ها اجاره های بی مبنا و بدون قانون و رکود باعث شده تا به رغم پرداخت تسهیلات دولتی، این بازار در رکود به سر ببرد.

روزنامه «تفاهم» از «فصل داغ اجاره و جیب‌های سرد مستاجران» سخن گفت . تفاهم تحلیل کرد: «یکی از مهم ترین مشکلات بازار اجاره را می توان در عدم وجود قانون و یا ضابطه مشخص حاکم بر این بازار جستجو کرد. به عبارت ساده تر تعیین نرخ اجاره بها, تنها متاثر سلیقه و توافق افراد می باشد که البته همین مساله مشکلات عدیده ای را برای مستاجران رقم زده است.بازار اجاره در ایران یکی از معدود بازارهایی است که تحت تاثیر هر مناسبتی دستخوش قیمت های نجومی می شود و در این میان تنها افراد خانه به دوش علاوه بر سختی جابه جایی متحمل هزینه های هنگفت نیز می شوند و در بیشتر موارد نیز چاره ای جز قبول مبلغ پیشنهادی موجر ندارند.»

در ادامه آمده است: نمی توان نقش تاثیر گذار و پررنگ مشاوران املاک را در آشفته کردن بازار اجاره نادیده گرفت چرا که متاسفانه به دلیل عدم نظارت دولتی و یا اینکه نبود وجود قانون متقن در این خصوص مشاوران املاک به راحتی و با دستی باز قیمت ها را افزایش می دهند و هیچ مرجع قانونی نیز در این میان مانع آنها نمی شود.

«بازار افسرده مسکن» عنوان گزارش «قانون» بود که در آن می خوانیم: به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، بسیاری از مالکان حاضرند خانه‌های خود را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن به فروش برسانند ولی با این حال نیز توانایی خرید در مردم وجود ندارد و همین خانه‌های زیر قیمت نیز روی دست مالکان آن‌ها مانده است. طبق بررسی‌های خبرنگار «قانون» در مناطق مرکزی شهر تهران بسیاری از خانه‌های نوساز با قیمتی حدود بیست تا سی میلیون تومان کمتر از قیمت اصلی، آماده فروش هستند ولی آن‌گونه که مالکان می‌گویند حتی با وجود این هم کسی حاضر به خرید این واحدها نمی‌شود.

قانون افزود: وقتی بازار در رکود باشد و وضعیت اقتصادی مردم به گونه‌ای باشد که نتوانند مسکن خریداری کنند و خودشان صاحب‌خانه باشند، ناچارند وضعیت حداقلی را برای خودشان فراهم کنند که این حداقل یا باید زاغه‌نشینی و حلبی‌آباد باشد یا مکان اجاره‌ای. بنابراین چون مسکن یک نیاز اولیه است که نمی‌توان از آن عدول کرد، به ناچار مردم به حداقل ممکن که همان اجاره است، روی می‌آورند. در اینجا مساله عرضه و تقاضا مطرح می‌شود. وقتی عرضه، کم و تقاضا زیاد باشد مانند شرایطی که در حال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم، به طور طبیعی قیمت اجاره‌ افزایش پیدا می‌کند. اگر دولت بخواهد به این ماجرا ورود کند مشکلی نیست ولی در موفقیت دولت تردید وجود دارد.

روزنامه «شرق» به چشم‌انداز مسکن در اقتصاد ایران پرداخت. به تحلیل شرق، اعلام اولیه سرشماری سال ١٣٩٥ جمعیت و مسکن در ایران نشان‌دهنده ٢,٥٨٧,٦٠٧ واحد خالی (معادل ٢,٥٨‌‌ میلیون واحد) و نشانگر یکی از مصادیق شاخص‌های کلان اقتصاد ایران است.

به نوشته این روزنامه، وجود خانه‌های خالی به مقدار ٢,٥ میلیون واحد و ١٢ درصد GDP کشور نشان می‌دهد ورود نقدینگی عظیم کشور در بخش‌های مولد مثل کشاورزی و صنعت و خدمات صرفه‌های لازم اقتصادی را نداشته و به سوی بخش غیرمولد مسکن سرازیر شده و با اشباع این بخش و از سوی دیگر پایین‌آمدن قدرت خرید مردم به خاطر مشکلات رکود اقتصادی مازاد عرضه خود را به شکل خانه‌های خالی نشان داده است.


** غبارروبی ضریح ضامن آهو

دیروز مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام با حضور حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای برگزار شد. بسیاری از روزنامه ها به انتشار این خبر در کنار تصویری از رهبر انقلاب پرداختند.

روزنامه «کیهان» خبر داد: در آستانه ماه ذی‌القعده و دهه کرامت، مراسم غبارروبی مضجع شریف ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، صبح دیروز (یکشنبه) در فضایی معنوی و با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از علما و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

روزنامه «جوان» با انتشار عکسی از رهبر معظم انقلاب در ضریح مطهر امام رضا (ع) نوشت: رهبر انقلاب اسلامی در سنوات گذشته نیز در این مراسم معنوی که از جمله برنامه‌های مستمر آستان قدس رضوی است، حضور داشته‌اند.

روزنامه «خراسان» در مطلبی تحت عنوان «در محضر خورشید» عنوان کرد: در طول مراسم، قاریان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با قرائت آیات نورانی قرآن و مدیحه سرایی به این آیین باشکوه، معنویت و روحانیت خاصی بخشیدند.

خبر این مراسم همچنین در روزنامه های «وقایع اتفاقیه»، «افکار»، «ابرار» و «ایران» بازتاب یافت.






منبع : نوآوران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار