کد خبر: ۴۶۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 16 July 2017
تابناک / استاندار گیلان در مراسم آغاز نخستین برداشت مکانیزه برنج گیلان در روستای لاکسار شهرستان صومعه‌سرا گفت: با حمایت دولت کاشت برنج برای کشاورز اقتصادی شده است.

 محمدعلی نجفی در حاشیه‌ نخستین برداشت مکانیزه‌ی برنج در گیلان در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک و خدا قوت به کشاورزان برای  آغاز فصل برداشت برنج گفت : بحمدا... پس از تلاش‌های مستمر کشاورزان که با رنج برنج تولید می‌کنند شاهد برداشت این محصول هستیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های تمامی دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی افزود: با سیاستی که دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از این محصول داشتند شاهد اتفاقات خوبی در این بخش هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به افزایش قیمت برنج و اقتصادی شدن آن برای کشاورز اشاره و خاطر نشان کرد : یکی از اتفاقات مثبتی که در سال‌های اخیر در دولت یازدهم شاهد بودیم تأمین هزینه‌ی کاشت، داشت و برداشت و بهره‌ مطلوب برای کشاورز، برنجکار بوده است.

وی با بیان اینکه در افزایش قیمت برنج باید شرایط مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم اظهار داشت : تمام تلاش‌ها بر این بوده تا ضمن افزایش قیمت در کاهش هزینه‌های جانبی کشت برنج نیز گام‌هایی برداشته شود.

دکتر نجفی گفت: تأمین نهاده‌های کشاورزی، بذر، کود و نیز اعتبارات مناسب برای افزایش مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی از وظایف دولت بشمار می‌رود که جزء سیاست‌های مسئولین استانی نیز است.

دکتر نجفی افزایش انگیزه در کشاورزان را منجر به افزایش تولیدات دانست و اظهار داشت : با تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در افزایش تولید صورت گرفته فاصله‌ی چندانی با خودکفایی محصول برنج نداریم.

وی به جلوگیری از واردات برنج در فصل توزیع در سال‌های اخیر اشاره و خاطر نشان کرد : امسال نیز روند جلوگیری از واردات کماکان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 110 هزار هکتار از اراضی شالیزاری ماشینی نشاء شد  پیش‌بینی کرد بیش از 150 هزار هکتار از مزارع برنج استان به صورت مکانیزه برداشت شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه تا سال گذشته سطح زیر کشت برنج در استان گیلان 238 هزار هکتار بود افزود : به دنبال تثبیت وافزایش نسبی قیمت برنج، تسیهلات مناسب و ترویج کاشت این محصول امسال شاهد افزایش 500 هکتاری سطح زیر کشت برنج هستیم.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های مثبت انجام گرفته در بخش مدیریت آب کمترین تنش را شاهد بودیم گفت : در سال 92 مدت نشاء 47 روز بود که امسال به 20 روز کاهش پیدا کرد و نتیجه‌ی آن استفاده‌ی کمتر از آب بود.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر تورم در کشور گفت : انتظار ما از بانک‌ها این است تا با کاهش سود بانکی بویژه در بخش کشاورزی گام مثبتی در بهره‌مندی بیش از پیش کشاورزان از تسهیلات ارزان قیمت برداشته شود.

نخستین برداشت مکانیزه برنج امسال در مزرعه حجت همتی برنجکار صومعه سرایی که در شالیزار خود به وسعت یک هکتار ، رقم زودرس حسنی را کشت کرده بود، انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار