کد خبر: ۴۵۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ 14 July 2017
سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن‌ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشود و افراد تمام روز را با این مشکل رو به رو باشند.

سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می‌کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می‌شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می‌کنید، حالت تهوع دارید یا نمی‌توانید چشمان‌تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علل ابتلا به این سردردها برخی اوقات خارج از کنترل است و از برخی دیگر می توان پیشگیری کرد:

    کاهش کیفیت خواب: در نتیجه کم‌خوابی، ھورمون‌ھای بدن دچار نوسان شده و در نتیجه ضربان قلب، فشار خون و استرس را در بدن بالا می‌برند و ھمه اینھا به سردرد منتھی می‌شوند. اگر صبح با سردرد از خواب بیدار شدید، ٢٠ تا ۳۰ دقیقه دیگر چرت بزنید تا بدن استراحت بیشتری کرده و فعالیت عادی خود رو از سر بگیرد.

    خواب زیاد: اگر خواب بیش از ۹ ساعت را تجربه کنید، شاهد کاهش میزان سروتونین در مغز خواهید بود. در نتیجه، جریان خون به مغز کمتر شده و منجر به سردرد می‌شود. شبھا به موقع بخوابید و خواب شما بیش از ھفت تا ھشت ساعت به طول نیانجامد.

    کاھش میزان اندروفین خون: اندروفین مسئول حس خوشی و شادی است، و در صبح به کمترین میزان خود میرسد و ھمین امر در برخی از افراد به سردرد میگرنی منجر می‌شود. ورزش صبحگاھی یکی از راه‌ھایی است که به کاھش این نوع سردرد، کمک می‌کند زیرا ورزش ترشح اندروفین رو افزایش می‌دھد.

    خر و پف کردن: قطع تنفس هنگام خر و پف باعث می‌شود اکسیژن کمتری به مغز برسد. به نظر می‌رسد که کمبود اکسیژن باعث گشاد شدن رگ‌ھای مغز و افزایش جریان خون به مغز شده و فشار داخل سر را بیشتر می‌کند و ھمین امر به سردرد منتھی می‌شود. در صورت ابتلا به آپنه خواب، پزشک تمھیدات لازم رو برای حل مشکل شما اتخاذ خواھد کرد و سردرد صبحگاھی شما نیز برطرف خواھد شد.

    ابتلا به افسردگی: افسردگی با کاھش میزان ھورمون سروتونین در بدن، در ارتباط است. البته احتمال وقوع سردردھای ناشی از افسردگی در ابتدای صبح بیشتر است. اگر افسردگی دارید، بدون اینکه احساس معذب بودن داشته باشید به روانپزشک مراجعه کنید.

    بالا بودن فشار خون: معمولا افراد سردرد رو به چیزھای دیگری ربط می‌دھند و کمتر به فکر فشار خون خود می‌افتند. این در حالیست که شاید سردرد آنھا ھشداری برای بالا بودن فشار خونشان باشد. اگر سردردھای شما مکرر و ب‌یدلیل ھستند، حتما با پزشک مشورت کنید. چنانچه فشار خون شما بالا باشد، با اصلاح رژیم غذایی، اصلاح روش زندگی و ورزش و مصرف داروھای کاھنده فشار خون، سردرد شما نیز برطرف خواھد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار