کد خبر: ۴۵۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 13 July 2017
ورزش > دیگر ورزشها - مشکلی که برای تکواندوکار جوان کشورمان به وجود آمده، همه را نگران کرده است.

علی کیانی موحد؛ یکی از چهره هایی که این روزها در صدر اخبار رسانه ای ورزشی است، «دکتر سارا جمهوری» نام دارد. دکتری که به واسطه بیماری «کیمیا علیزاده» مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و بسیاری از اهالی رسانه برای پیگیری حال کیمیا، با او تماس می گیرند. سوالی که ذهن نگارنده را درگیر کرده این است:«آیا دکتر کیمیا هم در تشدید بیماری اش سهم داشته؟!»

سرگیجه کره ای

بیماری کیمیا علیزاده پس از بازگشت به تهران خود را نشان نداد بلکه کیمیا از کره جنوبی درگیر بیماری بود. خانم دکتر جمهوری در گفتگویی عنوان کرده بود که کیمیا در همان کره دچار سرگیجه، بیهوشی و عدم تعادل بوده و پس از بازگشت به ایران در بیمارستان بستری شده است. البته خانم دکتر اشاره نکردند  که این بیهوشی بعد از حضور کیمیا در فینال بوده و یا قبل از حضور کیمیا در مسابقات؟! برخی شاهدان مدعی هستند که کیمیا یک یا دو روز قبل از حضور در مسابقات قهرمانی جهان دچار بیماری شده که کادر پزشکی تیم آن را موضوعی وخیم تشخیص نداده و مجوز شرکت در مسابقه را برایش صادر کرده است.

سوال این است که چرا کادر پزشکی این سرگیجه ها را جدی تلقی نکرده؟! به دلیل اینکه کادر پزشکی تیم ملی، پزشک نبود!

پزشک فیزیوتراپ؟!

شاید بهتر باشد ابتدا تفاوت یک دکتر و پزشک را بدانیم. پزشکی یک شغل و حرفه است، یعنی فردی که حرفه اش درمانگری است اما از آنجا که مصطلح شده به تمام پزشکان، دکتر می گویند برخی از مشاغل دیگر نیز به نوعی خود را پزشک می دانند. مثلا فیزیوتراپیستها بعضا از واژه پزشک برای خود استفاده می کنند که اشتباه است. یک نفر می تواند دکترای فیزیوتراپی داشته باشد، همانند فردی که دکترای ریاضی دارد اما نمی تواند خود را پزشک معرفی کند. همین دو واژه باعث بروز سوتفاهمها و البته بروز برخی اشتباهات شده است.

یکی از مسوولین نظام پزشکی که علاقه ای به افشای اسمش نداشت به این نکته اشاره کرد که همین استفاده از واژه پزشک می تواند جرم تلقی شده و از فردی که آن را به کار می برد، می توان شکایت کرد.

سرکار خانم سارا جمهوری سالیان سال است به عنوان فیزیوتراپ با فدراسیون های مختلف همکاری دارد. وی در المپیک لندن به عنوان فیزیوتراپ همراه کاروان اعزامی مسابقات حضور داشت اما همان زمان مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا داشت تحت عنوان «گفتگو با اولین پزشک بانوی المپیک ایران». وی در آن گفتگو مدعی شد که «در حقيقت يك فيزيوتراپ بايد در ابتداي امر به روانكاوي ورزشكار بپردازد و سپس درمان را شروع كند در اين صورت عملكرد وي نتيجه‌ بخش خواهد بود.»تا به اینجا با فیزیوتراپی طرف هستیم که پزشک و روانکاو نیز هست!

البته باید به این نکته اشاره کرد که سال 89 قرار شد از خانم جمهوری به عنوان متخصص فیزیوتراپی و زن برجسته کشور توسط رییس جمهور وقت جناب آقای احمدی نژاد، تقدیر به عمل آید.

کیمیای بی پزشک

به طور حتم بسیاری از ورزشکاران حرفه ای نمی دانند دکتری که همراه تیمشان حضور دارد، پزشک نیست و به همین دلیل هر مشکلی که برایشان پیش آید سراغش می روند. منبع ما در سازمان نظام پزشکی می گوید:« یک فیزیوتراپ به هیچ وجه حق و حتی صلاحیت تشخیص بیماری را ندارد! برای درمان یک بیماری ابتدا پزشک متخصص باید فرد را معاینه و سپس در صورت نیاز آن بیمار به فیزیوتراپ معرفی شود. حال چطور شده که در تیمهای ورزشی ما یک فیزیوتراپ جانشین پزشک متخصص شده و خودش اقدام به درمان می کند، سوالی است که مسوولان باید پاسخگویش باشند.»

کیمیا علیزاده با ویروسی نادر در حال مبارزه است و پزشک تیم که پزشک نبوده و به هیچ وجه از بیماری و تشخیص آن سردرنمی آورد به او می گوید که می تواند مسابقه دهد. کیمیا هم با تمام وجود برای موفقیت می جنگد اما در دیدار نهایی مشاهده کردیم او گیج بود. گیجی که نه به خاطر حریف و ضعف فیزیکی، بلکه به خاطر همین بیماری سراغش آمد. حال باید از دکتر تیم پرسید مسبب حال بد این روزهای کیمیا کیست؟! بیماری که اگر زودتشخیص داده می شد، اثرات کمتری روی کیمیا داشته و تا الان می توانست مرخص شود.اما خانم دکتر در زمینه این بیماری هم گویا تخصص گرفته و در گفتگوی دیگری بیان می کند:« بیماری او ویروسی است که وارد بدنش شده و کاملا تحت کنترل و درمان است. بیماری علیزاده خاص و خطرناک نیست و به زودی درمان می‌شود.»

هرچقدر با فدراسیون پزشکی ورزشی و ریاست آن تماس گرفتیم که سوالاتمان را از آنها بپرسیم، متاسفانه جوابگو نبودند. به همین دلیل از منبع خودمان در نظام پزشکی پرسیدیم که آیا پزشک تیم اعزامی را فدراسیون پزشکی ورزشی معرفی می کند یا فدراسیون مربوطه؟ وی در پاسخ بیان کرد:« قاعده خاصی در اینباره وجود ندارد. برخی مواقع تیمی قرار باشد اعزام شود فدراسیون پزشکی ورزشی پزشک را معرفی می کند  و برخی مواقع مثل اعزام تیم کارگران به مسابقات جهانی، فدراسیون مربوطه. اما تا جایی که اطلاع دارم خانم جمهوری مدتهاست با فدراسیون تکواندو همکاری دارد و مسوولان فدراسیون با علم به اینکه وی فیزیوتراپ هست، او را به عنوان پزشک راهی مسابقات کردند. شاید دنبال کاهش هزینه بودند و شاید اعتقادی به کادر پزشکی ندارند!»

حال گفته می شود وضعیت درمان کیمیا رو به بهبودی است اما بهتر است فدراسیون تکواندو برای رسیدن به خواسته هایش، قهرمانهای آینده دارد این کشور را قربانی نکند. شاید اگر یک کادر پزشکی مجرب در کنار تیم ملی حضور داشت، اجازه نمی داد کیمیا با حال بیمارش فشار شدید مسابقه را تحمل کند. شاید یک مدال کمتر می گرفتیم اما با جان قهرمان محبوب کشورمان بازی نمی کردیم. دوست ما در نظام پزشکی می گوید:« عدم استفاده از متخصصین باعث می شود موردی همانند کیمیا همه را ناراحت کند. خانواده کیمیا می توانند به خاطر این قصور از فدراسیون تکواندو شکایت کنند. شاید هم لازم باشد در این پرونده خاص مدعی العموم وارد شود تا جلوی اهمال دیگر فدراسیون ها هم گرفته شود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار