کد خبر: ۴۵۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 10 July 2017
تابناک گیلان / یکی از زیباترین شهرهای کشور شهر رامسر است شهری که در میان شهرهای شمالی کشور از نام و آوازه ای ویژه برخوردار است. شهر رامسر که به عروس شهرهای ایران معروف است در غرب استان مازندران واقع شده است. این شهر که در گذشته سخت سر نام داشت از لحاظ موقعیت جغرافیایی از سمت شرق با تنکابن و از غرب با چابکسر، از شمال با دریای خر و از جنوب با رشته کوههای البرز همجوار است.

این شهر در تابستان از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است و زمستان این شهر نیز با هوایی سرد همراه می شود. رامسر به دلیل همجواری با دریا و جنگل از زییایی بی نظیری برخوردار است و از مناطق ییلاقی به حساب می آید. 

 شهرستان رامسر در دامنه جنگلی البرز و سواحل زیبای دریای خزر با برخورداری از انواع جاذبه های توریستی و امکانات اقامتی و تفریحی با لقب عروس شهرهای ایران قطبی مهم برای گردشگری کشور است.

Related image

خوشبختانه وضعیت این شهر برای توسعه توریسم روبه رشد است و قله های مخروطی شکل، بوستانهای جنگلی، غارها، باغات چای و مرکبات، مزارع برنج، منابع فراوان آب های گرم معدنی و وجود هتل ها و رستوران های مجلل و متنوع این شهر را به منطقه ای جذاب برای گردشگران بدل کرده است.

 روستاهای این شهرستان بسیار دیدنی است و همه روزه مقصد مسافران و گردشگرانی است که برای گذراندن یک روز به یادماندنی قصد سفر به این دیار کرده اند. جواهر ده یکی از جمله این روستاهاست که در فاصله 26 کیلومتری از رامسر قرار دارد و با داشتن جنگل های مملو از درختان سر به فلک کشیده نیمی از سال پوشیده از برف است و در فصل تابستان از هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر برخوردار است. این منطقه که می توان آنرا شاهکاری از طبیعت دانست ازسه جهت در محاصره کوه قرار دارد و چشمه های زیبای طبیعی، گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی از مناطق دیدنی این منطقه به حساب می آید. مسجد آدینه و گورهای گبری از آثار تاریخی جواهرده به شمار می‌رود.

قله مارکوه نیز که از رشته کوه های البرز است، در 6 کیلومتری شرق رامسر و 3 کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر قرار دارد. این قله با وسعت ‪ 600‬هزار مترمربع با انواع درختچه ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‪ 500‬متر است.

شهر کتالم، چشم اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه داده است.

وجود چندین غار تاریخی در این شهر نیز گردشگری در این شهر را رونق داده است. غار گرگرلوکا در منطقه ای صعب العبور از ارتفاعات کوه ایلمیلی با دیواره‌های صخره‌ای قرار دارد. غار یاغی لوکا نیز که در شمال غربی رامسر واقع است شیبی 95 درجه دارد که دهنه بالایی غار 3 متر است و حدود هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد. 

غار شب پره چال هم دیگر غار این شهر است که به دلیل وجود شب پره (خفاش) فراوان و آویزان در داخلش به این نام شناخته شده است.

وجود کوه های مملو از برف سبب ایجاد آبشارهایی بی نظیر در مناطق جنگلی این شهر شده که در فصل تابستان طبیعت دوستان را به سوی خود جذب می کند. آبشار ازارک در منطقه سنگ پشته، آبشار ریزش براز در منطقه جنت رودبار، آبشار خشکا در منطقه هریس، آبشار لج و میج در منطقه اشکور رامسر و احسینه در منطقه جنت رودبار به عنوان بلندترین آبشار منطقه از جمله آنهاست.

برخی از کوههای جنگلی این شهر نیز عبارتند از: سماموس کوه که با ارتفاعی بیش از 3600 متر بلندترین کوه رامسر می‌باشد و در تمام فصول سال پوشیده از برف است، شیطان کوه نیز در فصل گرم سال پر از گل و گیاه است. همچنین زرود کوه با بیش از 3 هزار متر ارتفاع از جمله کوه های این منطقه است. زرین پشت دیگر کوه شهر رامسر است که جنگل بابران در پشت آن قرار دارد و شبیه به زین اسب است. بزابن کوه نیز  با ارتفاعی بیش از 3300 متر در تابستان بمحلی برای چرای احشام است.

 در این شهر همچنین رودخانه های فصلی بسیاری وجود دارد که به زیبای این شهر افزوده است. ترک رود، نسارود، چالکرود، سرخانی رود، چالدره رود، پلنگ رود، نمک آبرود، رمک رود، شوراب سررود،برشی رود،میان حاله رود از این جمله اند.

تله کابین رامسر نیز به عنوان بزرگترین تله کابین کشور از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات جنگلی با 40 کابین به طول 2 کیلومتر توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. این تله کابین تنها تله کابین در خاورمیانه است که ساحل دریا را به ارتفاعات جنگلی متصل می‌کند. 

جلوه ها و زیبایی های شهر رامسر عروس شهرهای ایران بی شمار است مناطقی بکر که تنها با قدم گذاشتن در آنجا می توان به درکی از آنها رسید. شهر رامسر شهری است که می توان آهنگ شرشر آبهای روانش را زیر سایه خنک درختان سر به فلک کشیده احساس کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار