«اي نشسته صف اول نکني خود را گم، پي اقدام تو هستند هنوز اين مردم...» ابياتي که ميثم مطيعي؛ مداح جواني که چند سال است به تريبون‌هاي رسمي دسترسي دارد، پيش از شروع خطبه‌هاي نماز عيد فطر امسال خواند.
کد خبر: ۴۴۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 28 June 2017
به گزارش تابناک : به محض پايان اين شعرخواني که با شوري حماسي هم قرائت شد، فيلم آن را ابتدا در صفحه اينستاگرام خود قرار داد و هم‌زمان اين فيلم در صفحات مجازي دست‌به‌دست شد. از همين‌جا بود که واکنش‌ها از همان دقايق اوليه به شعرخواني مطيعي آغاز شد. 

او پيش‌تر پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه روز قدس هم اين‌چنين شعرخواني کرده بود و گاهي هم پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران مداحي مي‌کند. واکنش‌ها به شعرخواني مطيعي اما دو دسته بودند؛ آنها که حمايت کردند و آنها که مخاطب اين ابيات را رئيس‌جمهور دانستند که در صف اول نماز عيد فطر حاضر شده بود. معترضان، اين ابيات را توهين به رئيس‌جمهور منتخب دانستند و از سپردن تريبون‌هاي رسمي به چنين ديدگاه‌هايي انتقاد کردند. آنها معتقد بودند تريبون‌هاي رسمي بايد در اختيار همه ديدگاه‌ها باشد و سپردن آن به دست تنها يک طيف خاص، نشانگر تبعيض و توهين به ميليون‌ها رأي‌دهنده به روحاني است.

چه کسي مطيعي را دعوت کرد

دعوت از مطيعي، از سوي رئيس ستاد اقامه نماز جمعه تهران صورت گرفته است. مطيعي سال گذشته هم مداح اين مراسم بوده است. اصالتا دعوت از سخنرانان پيش از خطبه‌هاي نمازهايي مثل جمعه و عيد فطر و قربان که خطبه دارند، از سوي ستاد اقامه نماز جمعه صورت مي‌گيرد. محمدباقر پيشنمازي رئيس اين ستاد در توضيح آنچه در نماز عيد فطر رخ داده، به ايسنا گفت: «مسئوليت برگزاري اين مراسم با ستاد اقامه نماز جمعه تهران بوده است و ما از آقاي ميثم مطيعي که سال گذشته هم به عنوان مداح در اين مراسم حضور داشت و اجرايش با استقبال حاضران مواجه شده بود، دعوت به حضور کرده بوديم. ما همان‌طور که از دانشجوياني که پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه سخنراني مي‌کنند، درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداريم، اساسا چنين درخواستي را بي‌احترامي قلمداد مي‌کنيم. 

از مداح نماز عيد فطر هم چنين درخواستي نداشته‌ايم و بنابراين پيش از قرائت اين اشعار اطلاعي از مضمون آن نداشتيم». او ادامه داد: «تريبون‌هاي نماز جمعه و نماز عيد فطر محلي براي ارائه نظرات کساني است که به اين مراسم‌ها دعوت مي‌شوند که البته اين دعوت از تمامي طيف‌هاي داخل نظام صورت مي‌گيرد و همه نيروهاي داخل نظام از اين تريبون‌ها استفاده مي‌کنند و کسي هم متن سخنان آنان را پيش از ارائه، بررسي نمي‌كند. حال ممکن است برخي‌ها از آنچه شخصي از اين تريبون‌ها مطرح مي‌کند، ناراحت شوند و برخي هم ناراحت نشوند».

حاميان و منتقدان چه گفتند

در کنار پرشدن فضاي مجازي از فيلم شعرخواني مطيعي، هم‌زمان تصاوير او به همراه عکس‌نوشت‌هايي در حمايت و انتقاد همه صفحات اينستاگرام و کانال‌هاي تلگرامي را پر کرد. حاميان مطيعي معتقد بودند نقد آنها در چارچوب آزادي بيان عنوان شده است. با اين حال بزرگان اصولگرا از حمايت از او خودداري كردند. حسين قدياني و وحيد يامين‌پور، دو فعال رسانه‌اي جوان و تندرو جريان اصولگرا جزء معدود چهره‌هايي بودند كه به حمايت از مطيعي برخاستند. منتقدان اما صرف نظر از محتواي شعر مطيعي، از اينکه تريبون‌هاي رسمي همواره در اختيار طيف خاصي قرار مي‌گيرد و طيف ديگر از آن بي‌بهره هستند، انتقاد کردند. منتقدان تنها در طيف حاميان دولت و با اصلاح‌طلبان هم نبودند. 

مصطفي ميرسليم، رئيس شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي در يادداشتي انتقادي نوشت: «حفظ حرمت قاعده اکثريت در حکومت‌هاى مردم‌سالارى از مهم‌ترين اصول است؛ هرگونه تعرض بدان، آغاز يک فتنه و مصيبت سياسى براى جامعه تلقى مى‌شود. مردم‌سالاري‌هايي قوي‌ترند که بهتر توانسته‌اند مراعات اين قاعده را به کمک نهادهاى مقتدرى تضمين کنند». حجت‌الاسلام پروازي، از اعضاي هيئت مؤسس مجمع ايثاگران اصلاح‌طلب هم در واکنش به آنچه روي داده نوشت: «رهبري انقلاب، خوانش و قرائتي نوين از «آتش به اختيار» را عرضه نمودند كه در چند روز گذشته در ادبيات برخي اين‌گونه نمي‌پنداشتند (شكراًلله) و... . محمدرضا عارف در صفحه توييتر خود در واکنش به شعر خوانده‌شده در پيش از اقامه نماز عيد فطر نوشت: «سپردن تريبون‌هاي رسمي و ارزشي نظام که بايد وحدت‌آفرين باشد به افراد وحدت‌شکن، اوج بد‌سليقگي است». آذر منصوري فعال اصلاح‌طلب در صفحه توييتر خود نوشت: «اين ديگر خودسرى نيست، از تريبونى  مقدس چشم در چشم مردم، تقابل مستقيم با ٢٤ ميليون رأى و جمهوريت نظام مي‌خواهند روحانى را خسته و عصبانى کنند». شهيندخت ملاوردي معاون رئيس‌جمهور هم در صفحه شخصي خود در توييتر اين‌طور واکنش نشان داد: «در عيد بازگشت به فطرت پاک انساني دعا کنيم «مطيع» نفس نباشيم». 

مصطفي‌ تاج‌زاده نيز در اين ارتباط در توييتر خود نوشت: «هتاکان به رئيس‌جمهور عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح‌اند؟ چرا جليلي، رئيسي و قاليباف اقدام شرم‌آور فحاشان را صريح و قاطع محکوم نمي‌کنند؟» محمدعلي وکيلي، عضو هيئت‌رئيسه هم در توييتر خود نوشت: «با اشعار سخيف شاعر مراسم نماز عيد و توجيهات غيرموجه ستاد اقامه نماز جمعه معلوم مي‌شود که درزهاي خودسري دلواپسان غيرقابل رفو است». محمود صادقي، عضو فراکسيون اميد در توييتر خود نوشت: «فضاي نماز عيد فطر و ديدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب بسيار مثبت و اميدبخش بود. نفرت‌پراکني مداح با فضاي امروز هارموني نداشت».

غلامعلي رجايي هم در کانال تلگرامي خود نوشت: «به‌ گمانم اين رويه ستاد نمازجمعه تهران، هواداران بي‌شمار دولت را که فارغ از سلايق سياسي‌شان مشتاقانه در نماز عيد فطر به امامت رهبري به مصلا مي‌کشاند، در مرتبه‌هاي بعدي دچار چنان ترديد و تزلزلي خواهد کرد که باوجود ارادتشان به رهبري، ترجيح بدهند در مساجد محل‌شان، نماز عيد بخوانند و عطاي حضور در مصلا را به لقايش ببخشند».

همچنين مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس‌جمهور هم در گفت‌و‌گو با جماران اعلام كرد: ستاد اقامه نماز جمعه بايد از رئيس‌جمهور و مردم عذرخواهي كند. بهروز نعمتي هم در واکنش به حواشي نماز عيد فطر در اينستاگرام خود نوشت: «امروز در تريبون مقدس نماز عيد فطر شاهد مداحي وحدت‌شکنانه بوديم، (البته متوجه ارتباط مداحي با برجام نشدم). خيلي‌ها به مداح ايراد مي‌گيرند، اما سؤال من از مسئولان برگزارکننده به‌ويژه برادر ارجمندم حضرت حجت‌الاسلام تقوي است؛ آيا طرح اين گونه موارد با هماهنگي بوده يا خير؟ اگر از قبل هماهنگ شده است که بدا به حال ما، اگر هم هماهنگ نشده که ايراد بزرگي است بر نحوه مديريت شما. البته مدت‌هاست که از تريبون مقدس در اختيار شما از اين قبيل موارد و تندتر شنيده مي‌شود؛ ولي ظاهرا قصدي بر اصلاح نيست». تقوي البته در گفت‌وگويي با ايسنا دراين‌باره ابراز بي‌اطلاعي کرده و مسئوليت آنچه را رخ داده بود، بر عهده رئيس ستاد اقامه نماز دانسته بود.

ميثم مطيعي کيست؟

برخي هوادارانش او را بلبل دهه چهارم انقلاب مي‌خوانند. ميثم مطيعي حدود پنج يا شش سال است که جاي خود را در ميان مداحان معروف باز کرده و شايد گوي سبقت را از آنان ربوده باشد. او اکنون از جمله مداحاني است که در حسينیه امام خميني و نزد مقام معظم رهبري به اجراي برنامه‌هاي مختلف مناسبتي مي‌پردازد. در واقع يکي از چهره‌هاي ثابت اين برنامه‌هاي مناسبتي است. سايت روضه‌نيوز دراين‌باره نوشته است: «... رهبر انقلاب در جلسه‌اي ضمن تقدير از سبک مداحي او گفتند: «آن چيزي که ما از مداحي سراغ داريم، دقيقا همين چيزي بود که ايشان امروز (اربعين۱۳۹۰) اجرا کرد. رهبر انقلاب خطاب به ميثم مطيعي اشاره کردند: اين از معجزات انقلاب است که يک دانشجوي دکتري، مداح اهل بيت است». مطيعي حدود دو سال است که از تز دکتري خود در دانشگاه امام صادق(ع) دفاع کرده و در حلقه امام‌صادقي‌ها قرار مي‌گيرد. هم‌اکنون هم دانشيار اين دانشگاه محسوب مي‌شود. سبک مديحه‌سرايي او هم فارسي است و هم عربي. با مداحي‌هاي سبک جديد که شور زيادي دارد، فاصله داشته و انتهاي هر روضه و مدحي را به اشعار سياسي روز مرتبط مي‌کند. 

از پامنبري‌هاي مرحوم مجتبي تهراني، استاد معروف اخلاق بوده است. به گفته مطيعي «مقتل‌خواني» را نزد اين استاد اخلاق فرا گرفته و البته در زماني که هنوز معروف نبود، در جلسات مرحوم تهراني فقط دعا مي‌خوانده است. علاوه بر مديحه‌سرايي براي ائمه، اشعار زيادي براي مدافعان حرم، مقابله با داعش، مبارزان يمن و سوريه به فارسي و عربي خوانده است. از جمله اين شعرا، محمدمهدي سيار و علي‌محمد مؤدب هستند. آخرين اخبار حاكيست كه صفحه اينستاگرام مطيعي بعد  از ماجراي نماز عيد فطر از دسترس خارج شد.

قرائت بيانيه سياسي به ‌جاي شعر

علي مطهري در يادداشتي درباره شعرخواني روز عيد فطر نوشت: «... در مصلاي تهران قبل از نماز اشعاري قرائت شد که بيشتر يک بيانيه سياسي بود و کمترين ارتباط را با عيد فطر داشت.گذشته از عدم تناسب اين اشعار با عيد فطر، مضمون و محتواي اين اشعار هم ناراستي‌هايي داشت. اولا برجام را به‌طورکلي تخطئه مي‌کرد، درحالي‌که توافق برجام تصميم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است...، ثانيا در اشعار مذکور سخن از سيلي کوخ‌نشين به کاخ‌نشين رفته بود. اين ديد طبقاتي بيشتر با مارکسيسم سنخيت دارد تا با اسلام. آنچه در اسلام اصالت دارد ايمان و عمل صالح است، نه محروميت و فقر...، ثالثا در آن اشعار بعد از آنکه مي‌گويد ما از هر تحريمي استقبال مي‌کنيم، مي‌گويد «راه ما راه حسين است». گويي امام حسين عليه‌السلام بدون هرگونه محاسبه‌اي و صرفا از روي عصبانيت و احساس دست به قيام زد، درحالي‌که ايشان دقيق‌ترين محاسبات را داشت...، مطلب آخر اينکه اتفاقي مانند آنچه در روز قدس و آنچه در برنامه نماز عيد فطر تهران رخ داد، رهبر انقلاب را ناچار مي‌سازد که در خطبه‌هاي نماز عيد فطر درباره تعبير «آتش به اختيار» توضيح دهند، درحالي‌که اگر افرادي که خود را ولايت‌مدار مي‌نامند و ديگران را ضد ولايت، درست مي‌فهميدند و درست عمل مي‌کردند، نيازي به اين توضيح و ايجاد زحمت براي ايشان نبود».





منبع : شرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار