کد خبر: ۴۴۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 24 June 2017
تابناک گیلان / برخی از فعالان سیاسی و مسئولان دولتی نسبت به توهین صورت گرفته به برخی مقامات ارشد در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس واکنش نشان دادند.

 شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در واکنش به توهین‌های صورت گرفته به رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور و نائب رییس مجلس در توئیتر خود نوشت « وحدت‌شکنی در روز قدس همگامی با تلاش‌های بی‌وقفه اشغالگران قدس برای انحراف جهان اسلام از مسئله فلسطین است».

جمشید انصاری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در توئیتر خود نوشت: « اهانت به رییس جمهور ، معاون اول و نایب رییس مجلس ، آنهم در روزی که نمادوحدت علیه دشمنان اسلام است مصداق واقعی بازی خوردن از دشمن است».

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست با انتقاد از توهین‌های صورت گرفته در توئیتر خود نوشت: « اقدام زشت عده قلیلی با هتاکی وتوهین به رییس جمهور نمیتواند وحدت ملی ،اقتدار مردم ایران و حمایت قاطع از اقای روحانی را خدشه‌دار کند».

زهرا احمدی پور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در توئیتر خود نوشت: « توهین به رئیس جمهور در روز قدس پاسخ ناشایست افراط گرایان است به انتخاب عقلائی و اعتماد ملت به نظام جمهوری إسلامی ایران».

آذرمنصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در این باره در توئیتر خود نوشت: « وحدت شکنانى که درروزى که بایدنمادوحدت ملت ایران باشد،باشعاردادن علیه منتخب ملت،تلاش علنى خودرابرای دوقطبی سازی جامعه ایران به نمایش گذاشتند».

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به این ماجرا در توئیتر خود نوشت: « توسعه کشور و بهبود وضعیت اشتغال و معیشت عمومی در گرو حفظ اتحادملی است نباید در دام دوقطبی سازی مصنوعی عوامل آمریکا افتاد که وحدت ملی را هدف دارند».

محمود صادقی نماینده مردم تهران نیز در توئیتر خود نوشت:‌«اهانت به رئیس‌جمهورمنتخب ملت، برخلاف رهنمود رهبرانقلاب، جامعه را دوقطبی می‌کند. اهانت به رئیس‌جمهور مستقر و منتخب ملت با فلسفه‌ی روز قدس، که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد.»

محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت گفت: انچه در حاشيه راهپيمايي بزرگ مردم فهيم و متدين تهران در روز قدس توسط عده معدودي به طور سازمان يافته نسبت به رييس جهموري صورت گرفت كه در ماه گذشته با اكثريت قاطع مردم تهران مورد اعتماد قرارگرفت از نظر سياسي خطاي بزرگ و ازنظر حقوقي جرم اشكار بود كه براي جلوگيري از تكرار و پيامد هاي ان أركان مسول در نظام بايد اقدام كنند. بي احترامي به رييس جمهور اهانت به جمهوريت نظام است.

وی تاکید کرد: اگر حاكميت قانون مخدوش شود دستاورد هاي نظام در شرايط نا مناسب منطقه دچار مخاطره خواهد شد رخدادي كه تشنج افرينان مسول ان خواهند بود.

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: شعار علیه رئیس جمهور منتخب ملت و توهین به ایشان ایستادن در برابر جمهورت نظام و شعار علیه ملت ایران است. متأسفانه درنمایش وحدت و یکپارچگی ملت ایران و همه مسلمانان جهان در روز جهانی قدس در برابر رژیم اشغال گر صهیونیستی و دشمنان ملت ایران، عده ای دانسته یا ندانسته در جهت منافع اسرائیل و امریکا و حکام مزدور سعودی اقدام به شعارهای تفرقه افکنانه و توهین آمیز نمودند. بی تردید پشت صحنه این اقدامات خلاف منافع و امنیت ملی عناصر نفودی اسرائیل و منافقین قرار دارند، مسؤلین امنیتی، اطلاعاتی و قضایی کشور باید به شناسایی و برخورد قاطع با آن ها بپردازند.

متاسفانه علی رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از دو قطبی کردن جامعه، عده‌ای همچنان در فضای رقابت های انتخاباتی و عصبانی از رای مردم با توهین به رئیس جمهور منتخب ملت در حقیقت از مردم انتقام می گیرند و خوراک تبلیغاتی مناسب برای رسانه های بیگانه فراهم می کنند. البته تجربه نشان داده است که این دسته از اقدامات قطعاً به زیان آنان و موجب بیداری بیشتر ملت و حمایت جدی تر مردم از رئیس جمهور خواهد شد.

سید حسین مرعشى خواستار برخورد با متخلفان و وحدت شکنان شد و نوشت: توهین به رییس جمهور محترم که ریشه در عصبانیت ناشى از شکست برخى از افراد تندرو در انتخابات گذشته را دارد، توهین به نظام و توهین به ملت بزرگ ایران تلقى مى شود و نحوه برخورد با متخلفان و وحدت شکنان آزمون بزرگ مقامات قضایى و امنیتى است.

ملت بزرگ ایران و همه شخصیتها و احزاب در این مقطع تاریخى وظیفه حمایت از رییس جمهور محترم ، مقابله با بد اخلاقى صورت گرفته و تلاش براى رفع تشنج در فضاى سیاسى را دارند.

محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز: این اتفاقات اصلا پسندیده نیست و در راستای وحدت  و مصالح ملی ما نیست. این گونه برخوردهای خیابانی، آن هم در چنین روزی تبعات بدی دارد. این ها که دست به این اقدامات می زنند حزب اللهی و ولایتمدار نیستند و هیچ ربطی هم به جریان اصولگرا ندارند. کسی حزب اللهی و ولایتمدار است که مصالح نظام و کشور را رعایت کند. اینها افراد مغرضی هستند که اقدام شان به نفع دشمنان ما و برخلاف وحدت ملی و اجتماعی در درون کشور است. این تندروی ها بی مورد است و شاید از روی بی توجهی به مصالح کشور باشد. اصولا اینگونه حرکات ناشی از تندروی است و مخل نظم و وحدت ملی است. من هم به دولت انتقاد دارم، اما این نوع طرح شعار آن هم در روز قدس اصلا درست نیست و هنجارشکنی به حساب می آید.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی: این راهیپمایی ها اساسا باید موجب همبستگی بیشتر مردم شود. اگر گروهی کوچک یا جماعتی موجب تفرقه افکنی در مناسبت های ملی و ایام الله شوند، قاعدتا جایگاه خودشان را بیشتر از قبل بین مردم از دست می دهند.  قطعا به هیچ وجه این اقدامات را نمی توان انقلابی گری یا دفاع از ولایت خواند. اولین شرط انقلابی گری پایبندی به اخلاق است. از مسیر انحراف و بد اخلاقی، هیچ ارمانی تحقق نمی پیرذد. معتقدم، بزرگان انقلاب و ائمه جمعه نباید در این مورد سکوتت کنند و باید موضع بگیرند، چراکه نفس عمل باطل و محکوم است و اینهایی که دلداده انقلاب هستند باید موضع بگیرند. نمایندگان مجلس مثل مردم از این حرکت مشمئز کننده ناراحت و عصبانی هستند. غالب نمایندگان مصمم هستند که در اولین جلسه مجلس، حرکت موثری را از خود داشته باشند. ممکن است این اقدام در قالب تذکر باشد یا تشکیل کمیته حقیقت یاب و تحقیق.  بعد از انتخابات افراد باید ظرفیت خود را نشان دهند، نه اینکه افرادی که رای مردم را نتوانستند جلب کنند، توهین کنند و موجب وهن کشور شوند. به نظر می رسد توهین کنندگان به رئیس جمهور همان حلقه ای هستند که به  رئیس مجلس در ماجرای 22 بهمن حمله کردند. اینها حلقه ای به هم پیوسته، افراطی و انحرافی هستند که به نام انقلابی گری در صف انقلابیون رخنه کرده اند. اصولگرایان نیز باید تبری خودشان را از این افراد اعلام بکند. 


سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به شعارهای توهین آمیز عده ای "قلیل" و "خودسر" در روز قدس، گفت: تخريب گران بدانند ميان خودجوش وخود سرفاصله از راه به بيراهه است، فاصله از "خدمت" تا "خيانت" است. شگفت انگیز است که در روزی که رژیم صهیونیستی و جنایاتش باید محکوم می شد، جماعتی قليل، بهانه ای برای بیگانگانی مهیا کردند که همواره سعی داشته اند تاثیر شعارها و راهیپمایی باشکوه روز قدس را کم رنگ کنند. مردم و بالاخص جوانان عزیز، نيك مي دانند كه توهين به منتخت ملت توهين به شعور مردم است. روحاني رييس جمهور همه مردم ايران است و توهين به او كه اينك نماد مردمسالاري ديني در كشور محسوب مي شود، خشكاندن نهال دموكراسي در ايران است. 

علي طيب نيا وزير اقتصاد: متاسفانه رفتارهای دور از نزاکت اقلیتی ماجراجو در هتک حرمت خدمتگزارن ملت و تعرض به  رییس جمهور خدوم که مجددا مورد اقبال و اعتماد اکثریت مردم قرار گرفته است معنای خوبی نداشته و فقط از  شیرینی و حلاوت این نمایش بزرگ در کام مردم ما کاسته و مایه خوشحالی و امیدواری دشمنان بویژه صهیونیست ها خواهد شد. اقدامات سبکسرانه این افراد نمی تواند خللی در عزم و اراده مردم مومن و انقلابی ما بوجود آورد، خوشبختانه با هوشیاری مردم روزه دار ماجراجویی های آنان راه به جایی نبرد و همه یکصدا به تقبیح آن اقدام کردند. نهادهای امنیتی و انتظامی و قضایی لازم است بدون مماشات با این افراد و عوامل پشت صحنه آن برخورد کنند تا خدای ناخواسته شاهد تکرار چنین صحنه های دون شأن ملت ایران نباشیم. شايسته جامعه دینی و انقلابی ما نیست در روزی که ندای وحدت و برادری در جای جای آن بلند شده است اقلیتی خودسر اینچنین حاشیه سازی هایی را رقم زنند. سهل انگاری در مواردی که پیش از این در جاهای دیگر حادث شد موجب جسارت آنان در برنامه امروز شد، امیدوارم با قاطعیت نهادهای ذی ربط این رفتارهای سبکسرانه و دور از نزاکت برای همیشه از جامعه ما رخت بربندد.

محمدرضا بادامچی نماینده تهران: متاسفانه در روز بزرگ قدس، شاهد هستیم عده‌ای نابخرد با سخنانی ناشایست به رئیس‌جمهور توهین می‌کنند. این عده قلیل، نحله همان افرادی هستند که با تجاوز غیرقانونی به سفارت عربستان، ضمن ایجاد هزینه‌های مضاعف برای رشد و توسعه کشور و همچنین ایجاد خلل در روابط دیپلماتیک با سایر کشورها، در مسیر اهداف داعش و صهیونیست‌ها حرکت می‌کنند؛ آنانی که یا درکی از منافع ملی ندارند یا عامدانه با دشمنان ایران و اسلام به یکپارچگی کشور یورش می‌برند.

این افراد خودسر که به رئیس‌جمهور توهین می‌کنند، موجب خشم مردم هستند؛ رییس‌جمهوری که ٢٤ میلیون رای آحاد ملت را پشت سر دارد.

چگونه است که در روز عدالت‌خواهی و اعلام وحدت با مسلمین جهان علیه مستکبرین، در روز لبیک‌گویی به پیام امام خمینی (ره)، شخص دوم مملکت مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد؟! آیا این حرکت همراهی با دشمنان بغض‌آلود خمینی کبیر نیست؟!

در شرایطی که تنها دو هفته از حمله داعش به مرقد بنیان‌گذار انقلاب و مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و ایرانیان مورد تهدید دشمنان انسانیت و تروریست‌های جانی هستند، انتظار می‌رفت این عده قلیل با امواج خروشان ملت همصدا شده و فریاد وحدت سردهند نه اینکه با توهین به منتخب مردم و معاون اول او، آب به آسیاب دشمن بریزند.

به عنوان نماینده مردم شریف تهران از قوه قضائیه، مقامات انتظامی و اطلاعاتی انتظار دارم لحظه‌ای در توبیخ این نیروهای خودسر درنگ نکرده و همصدایی این نابخردان با دشمنان این مرز و بوم را منکوب نمایند.

ابوالفضل سروش نماینده تهران عضو فراکسیون امید: در کنار زیبایی صف‌های متحد مردم در این آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که ماه پرهیز از گناهان و لب بستن بر لغوگویی است، متاسفانه در بین صفوف مردم شریف ایران که برای پاسداری از میراث بزرگ و بین‌المللی امام خمینی (ره) یعنی روز قدس به صحنه آمده بودند، تعدادی صداهای خلاف وحدت به گوش می‌رسید که باید ریشه‌یابی و درمان شوند.

در حالیکه دستور دین مبین در آیه مبارکه صدرالاشاره و همچنین آموزه‌های سیاسی امام راحل و مقام معظم رهبری از ابتدای انقلاب «وحدت و اتحاد» بوده است اما عده‌ای معلوم‌الحال برخلاف اراده ملت دست به چنین حرکات و سخنان سخیفی در حق رئیس‌جمهور منتخب قاطبه ملت ایران ایران زده و اهانت‌ها بر زبان می‌آورند که باید منشاء ضد ملی آن مشخص گشته و دستگاه‌های امنیتی با آن برخورد و گزارش نمایند.

در جمهوری اسلامی آزادی بیان به معنی اجازه توهین به نماد اراده و آرای ملت نیست و این بر طبق قانون برتافته نمی‌شود.

مسلما جای کسانی که هیچ وَقعی به رای مردم و اتحاد داخلی نمیگذارند در صفوف تظاهرات روز قدس که سمبل اتحاد بین‌المللی در بین ملل مسلمان جهان بر علیه رژیم مجعول و اشغالگر قدس است نیز نمی‌باشد. این صداهای توهین‌آمیز و وحدت‌شکن که امروز قلیلاً در بین صفوف متحد مردم شنیده شد قصدی جز ریختن آب به آسیاب دشمنان غدار و دسیسه‌گر انقلاب یعنی آمریکا و اسرائیل نداشته است.

اما زهی خیال باطل که مردم از این توطئه‌ها به خوبی آگاهند و امیدواریم که بزودی دستگاه امنیتی کشور گزارشی از کشف پشت پرده این حادثه که قلب مردم را جریحه دار نمود ارائه نمایند.

مسلما همانطور که این آیه در سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید، راه ما جز راه وحدت کلمه و اتحاد نمی‌تواند باشد و خداوند الفت قلوب بین مسلمین و پرهیز از دشمنی در بین آنها را دوست می‌دارد و از آن راضی خواهد بود.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی: مرگ بر آخوند آمریکایی، مرگ بر منافق، مرگ بر دروغگو. اینها بخشی از توهین‌ها به رییس‌جمهور در روز قدس (امروز) توسط جماعتی بود که پایگاه در مسجد دارند.

سال گذشته که در راهپیمایی روز قدس حضور داشتم توهین‌های شرم‌آور همین جماعت را به آقای دکتر عارف شخصا شاهد بودم. شرم‌آور است که دفاع از ولایت و بصیرت انقلابی اینگونه تفسیر و اعمال شود. ظاهراً جماعتی از تعبیر آتش به اختیار زیادی ذوق زده شده‌اند تا جایی که ماموریت تفرقه‌افکنی در صفوف متحد ملت روزه‌دار علیه اسراییل را خودنویس کرده‌اند.

گرچه ممکن است (ابزارگونه) از عبارت، آتش به اختیار، دریدگی یا درندگی نیز تفسیر و تأویل شود اما به یقین چنین برداشتی هرگز منطبق با منویات والای رهبری معظم نیست. جا دارد بزرگان انقلاب و ائمه محترم جمعه در روشنگری شجاعانه موضع خود را نسبت به چنین رفتار انحرافی اعلام کنند تا جماعتی بنام انقلابیگری، فحاشی را در ایام مقدس ترویج نکنند.

گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

فرید موسوی نماینده تهران: اگر آن روزها که برخی معلوم الحال به خود اجازه هرگونه توهین و تهمت به مرحوم آیت‌الله‌هاشمی می‌دادند یا آن روزی که در قم سخنرانی دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی را برهم زدند یا روزی که در شیراز خودروی دکتر مطهری را مورد تعرض قرار دادند و... با امران و مجریان آنها مسامحه نمی‌شد و برخورد قاطع با اخلال‌گران نظم و امنیت کشور انجام می‌پذیرفت، قطعا امروز عده‌ای خودسر که نه فهمی از منافع ملی دارند نه در اندیشه عزت ایران‌اند، در برابر جمهوریت نظام نمی‌ایستادند و نمایش اقتدار، وحدت ملی و فریاد انزجار ملت روزه‌دار از ظلم و بی‌عدالتی، اینچنین تحت‌الشعاع اقدام نابخردانه آنها قرار نمی‌گرفت.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِک مِنْ نَزَغَاتِ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَ کیدِهِ وَ مَکایدِهِ، وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِیهِ وَ مَوَاعِیدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَایدِهِ.

"بارخدایا، به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از حیله و مکرهای گوناگونش و از تکیه‌کردن به آرزوها و وعده‌ها و فریب او و درافتادن به دام‌هایش"

(برگرفته از دعای هفدهم صحیفه سجادیه)

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید: شعارهای انحرافی در روز قدس همصدایی با دشمنان ملت است

طرح شعارهای انحرافی و توهین‌آمیز توسط وحدت‌شکنان در راهپیمایی روز قدس همسویی و همصدایی با دشمنان ملت است.

علی مطهری نایب رئیس مجلس: با انتشار مطلبی تحت عنوان «دادستان تهران در معرض آزمایش» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «شعارهایی که عده‌ای با برنامه‌ریزی قبلی علیه رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس سر دادند قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نیز موجود است. باید ببینیم قوه قضائیه که به صرف احتمال وقوع جرم یک برنامه سخنرانی را در روز اربعین در مشهد لغو می‌کند اکنون که با یک جرم مشهود مواجه است چگونه رفتار می‌کند. دادستان تهران اکنون در معرض یک آزمایش بزرگ است که آیا با تعقیب مجرمان استقلال و عدالت خود و قوه قضائیه را نشان می‌دهد یا با چشم‌پوشی از آن، گرایش سیاسی را بر اجرای حق و عدالت مقدم می‌دارد؟

البته توهین‌هایی که به خود من شد مورد نظرم نیست چون معمولا این افراد مستضعف فکری هستند که با چند دقیقه صحبت با آنها و آگاهی از واقعیات، طرفدار می‌شوند و روبوسی می‌کنند، ولی توهین‌های به رئیس‌جمهور که از روی عناد صورت گرفت حتما باید پیگیری شود.»

عبدالکریم حسین‌زاده عضو فراکسیون اهل سنت: برای این جریان مرموز توهین به رئیس‌جمهوری هم مثل غائله 22 بهمن قم باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا ریشه‌ها و اهداف این اقدام مشخص شود.

بهرام پارسایی نماینده شیراز: هتک حرمت منتخبین ملت، حربه انحصارطلبانی است که وحدت ملی را برنمی‌تابند. این حربه که جمهوریت نظام را نشانه رفته هم در مقابل اراده مردم، بی‌اثر است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن زاده نماینده رشت: امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس بود، روز انزجار از ظلم و متجاوز، روزی که همه یکدل و یک صدا به خیابان آمده بودند تا با عمل به وصایای امام راحل (ره) و توصیه‌های مقام معظم رهبری با هر سلیقه و جناحی، فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر بدهند چون دشمن دشمن است و وقتی پایش به کشوری باز بشود چپ و راست نمی‌شناسد. اما متاسفانه امروز که رسانه‌های دنیا می‌بایست فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را پوشش می‌دادند عده‌ای نادان خوراک تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها درست کردند تا آنها این اجتماع عظیم را بطور دیگری بتوانند ترسیم کنند و اصلا آن را وارونه جلوه دهند! انگار هدف اسرائیل نبوده است! واقعا این عده قلیل که این حماسه بزرگ را به حاشیه بردند و دل شهدا و امام شهدا را خون کردند و بر علیه رئیس‌جمهور و معاون اولش و نائب رئیس مجلس و تعدادی از نماینده‌های مجلس شعار دادند اینها در زمین اسرائیل و برای صهیونیست بازی نکردند؟ نمی‌بایست عده‌ای قلیل و کوچک این راهپیمایی بزرگ را به حاشیه برده و سطح آن را به یک نزاع داخلی تقلیل دهند و انسجام و وحدت ملی را خدشه‌دار نمایند بخدا قسم اعمال این عده (هر کسی که می‌خواهند باشند) عین خیانت به کشور و شهداست و هیچ وقت از حیث این خیانت‌ها پاسخ خون شهدا را نمی‌توانند بدهند! و قطعا هر آن کس که دلش برای این انقلاب و نظام و شهدا می‌سوزد می‌بایست اعمال این نابخردان را محکوم کند و از آن تبری بجوید! واقعا امروز که می‌بایست لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی می‌افتد با این رفتارهای ناپسند قند در دل صهیونیست‌ها آب شد و حال باید دید چه جشن و پایکوبی خواهند گرفت!

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

فریده اولادقباد نماینده تهران: توهین به رئیس‌جمهور، اهانت به یک ملت است. نهادهای انتظامی، حاشیه‌سازان راهپیمایی امروز را شناسایی نمایند. توصیه مکرر "رهبری" حفظ وحدت است.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران: به فرموده امام خمینی (ره) میزان رای ملت است. رفتار هنجارشکنانه و فتنه‌انگیز عده‌ای قلیل در روزی که نماد وحدت مسلمین در برابر مستکبرین و غاصبین قدس شریف است چیزی جز فتنه‌انگیزی و توهین به ملت نیست.

زهرا ساعی نماینده تبریز: ‏روز قدس نماد وحدت مسلمین در حمایت از ملت مظلوم فلسطین است، مبداء و منشاء این وحدت ایران بزرگ است، اختلاف‌افکنی عده‌ای قلیل تعرض به این وحدت است.

علی نجفی عضو کمیسیون امنیت ملی:  عرصه آرمان‌خواهی و همبستگی ملی را به صحنه مناقشات جناحی، تنزل ندهیم. توهین به رئیس‌جمهور محترم پذیرفتنی نیست. با عوامل آن باید برخورد شود.

محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور: طرح شعارهاى انحرافى و تقابلى توسط تعداد معدودی و با تدارك  قبلى با هدف حاشيه‌سازى و انحراف توجهات از موضوع اصلي انجام شده است، موضوع ابعاد بسيار محدود و كوچكي داشت كه حتي قابل ذكر و پرداختن هم نيست ولی برخى رسانه‌هاي داخلى و خارجى تلاش مي‌كنند ابعاد گسترده به آن بدهند.

وی افزود: روز قدس، روز نشان دادن وحدت ملي و يكپارچگى جهان اسلام در برابر دشمن صهيونيستي است و امسال هم فرصتى مغتنم شد براى طنين افكندن صداى رساى مردم در محكوميت رويكرد استكبارى دولت و كنگره آمريكا و حمايت از اقدام قاطع در مبارزه با ريشه‌هاى تروريسم تكفيرى. دوستداران اسلام و انقلاب از شكوه و صلابت اين مشاركت پر تنوع و پرمعنا خرسند شدند و طراحان شعارهاى تفرقه‌افكنانه با توهين به اراده مردم، دانسته يا ندانسته در خلاف مسير رهبرى و مردم حركت كرده‌اند. عظمت حضور مردم آنقدر بزرگ است كه نيت‌هاى حقير دشمن‌پسند در مقابل آن ارزش ديدن ندارد. خورشيد وحدت براي رفع هر ظلمتي كافى است.


رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی فراکسیون مطبوعات مجلس و نماینده مردم سبزوار: بايد از اين گونه رفتارهاي خودسرانه دوري و جلوگيري شود. اگر اختلافاتي وجود دارد اين اختلافات بايد در درون خانواده نظام حل شود و نبايد در مجامع و مراسم عمومي آن هم جلوي چشم هزاران نفر از مردم روزه‌دار و دوربين‌هاي تلويزيون‌هاي داخلي و خارجي شاهد چنين رفتارهاي خودسرانه، زننده و مشمئزكننده‌اي باشيم.

امروز كه روز حضور مردم از طبقات و اقشار مختلف مختلف در راهپيمايي وحدت‌آفرين روز قدس بود و مراسم در فضايي كاملا امن و آرام برگزار شد، متاسفانه به رييس‌جمهوري، معاون اول رييس‌جمهور و نايب رييس مجلس جلوي چشم هزاران نفر از مردم توهين شد. اگر جلوي خودسرها گرفته نشود به تدريج تفرقه و شكاف بين مسئولان و جريان‌هاي سياسي رخنه مي‌كند و ضرر و زيان و دود آن به چشم كل نظام خواهد رفت و صهيونيست‌ها و استكبار جهاني از اين اختلافات نهايت بهره‌برداري را خواهند كرد.

شعارهاي تند خودسرها نشان داد که منظور رهبري از «آتش به اختيار» را به درستي درك نكرده‌اند. اگر منظور بخواهد اين باشد كه هر كس به كس ديگري رسيد، شروع به توهين و ناسزاگويي كند و رفتارهاي تفرقه‌افكنانه را ترويج كند كه امر پسنديده‌اي نيست بلكه آتش به اختيار بايد در برابر دشمنان اسلام و ايران و افراد تفرقه‌افكن باشد. شعارها و رفتارهاي سياسي آن هم در درون خانواده انقلاب و اينكه هر كس بخواهد ساز خود را بزند نشان مي‌دهد که برداشت درستي از فرمايش رهبري نشده است.

فاطمه سعیدى، نماینده مردم تهران: چه شده که در روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین به رییس جمهور توهین مى‌کنند و شعار دروغ سر مى‌دهند و نایب‌رییس مجلس را هم از توهین‌ها بى‌نصیب نمى‌گذارند؟ ارزش‌هاى انقلاب با توهین‌هاى سخیف و زشتى که به رییس جمهور شد، هیچ نسبتى ندارد. به اسم امام و انقلاب و رهبرى کارهایى مى‌کنند که جز هزینه براى کشور چیزى ندارد. این ها چه کسانى هستند که در مصونیت کامل به نام انقلابیگرى چنین رفتارى مى‌کنند؟ رئیس مجلس را در قم با مهر و کفش زدند، رئیس فقد مجمع تشخیص مصلحت نظام را با شعار و تندروى بدرقه کردند، با آجر به نایب رئیس مجلس در شیراز حمله کردند و حالا از پشت رایانه‌هایشان بلند شده‌اند و توهین‌هاى فضاى مجازى را فریاد مى زنند. همین یک ماه پیش مردم با صداى بلند گفتند کدام تفکر را براى اداره کشور مى پسندند. اگر به عقب بازگشته بودیم همین عده که امروز خشمگین هستند مى‌خواستند عنان کشور را به دست گیرند. بر سر هر مساله‌اى عده اى دنبال منافع جناحى خودشان هستند و فرقى برایشان نمى‌کند از آبرو و اعتبار چه کسی خرج کنند. باید ریشه‌یابى شود این افراد چگونه برنامه ریزى و سازماندهى مى‌کنند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تجربه طولانی در مواجهه با این‌گونه حوادث دارم. ماجرا در چند گام سامان می‌گیرد. اول اینکه باید گفت این افراد و اقدام آنها به هیچ عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد. دوم اینکه تجربه به ما نشان داده است در راهپیمایی‌های مهم مثل بیست و دوم بهمن، روز قدس و...، مردم به رغم گرایش‌های متفاوت سیاسی، بر اصل حضور تاکید دارند و گرایش‌های سیاسی در چنین رویدادهایی مطرح نیست. بنابراین کنش‌های سیاسی این‌گونه در مراسم ملی و مذهبی بزرگ، از متن طبیعت چنین مراسمی سامان نمی‌گیرد.

سوم اینکه جریانی سامان‌یافته از طرقی، محل ورود فرد مورد نظر به راهپیمایی و خروج آن را به دست می‌آورند. این افراد سامان‌یافته، به طور ثابت در آن مکان می‌مانند و به محض حضور فرد مورد نظر، شعارهای خود را می‌دهند.

 چهارم اینکه دوستان و همکاران من که شاهد این ماجرا بوده‌اند نقل کرده‌اند که عده زیادی از راهپیمایان به این افراد توجه نکرده‌اند و بخش دیگری هم به چنین شعارهایی واکنش نشان داده‌اند. این مشاهدات، نظریه پیش‌گفته درباره خودجوش نبودن این اتفاق را تایید می‌کند. متاسفانه با چنین تجربیاتی از روزهای نخست انقلاب و در جریان شعار دادن علیه شیخ محمد یزدی در مهدیه تهران تا دوره‌های مختلف همچون کفش‌پرانی به لاریجانی در قم و بسیاری از شخصیت‌ها در دوره‌های مختلف مواجه بوده‌ایم. دکتر روحانی خود نیز به خوبی با چنین پدیده‌ای آشناست و خوب می‌دانند که چنین اقداماتی، شان و منزلت ایشان را در پیشگاه ملت افزایش می‌دهد.

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات: بدترین دو قطبی ممکن تلاش برای بنی‌صدر سازی روحانی است. نه طرفین قابل قیاس اند و نه شرایط کشور و منطقه یکسان است. ملت نیز این تقابل را بر نمی‌تابد.

حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: اهانتی که به رییس جمهوری منتخب مردم امروز انجام شد خیانت به کشور بود که امیدواریم‌ مراجع و مقامات مسوول هر چه سریعتر نسبت به برخورد قاطع و قانونی با عوامل و فریب خورده های این رفتار زشت و ناپسند اقدام کنند و گزارش آن را به اطلاع مردم عزیز و ‌شریف ایران برسانند. روز قدس از روزهای تجلی اتحاد ملی است که باید در این روز علیه رژیم کودک کش صهیونیستی شعار داده شود نه علیه رییس جمهور منتخب مردم. هر چند تعداد شعاردهندگان علیه رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری، رییس و نایب رییس مجلس شورای اسلامی اندک بودند اما توهین همین جمعیت اندک به رییس جمهوری منتخبی که حدود یک ماه پیش رای اکثریت مطلق مردم کشور را کسب کرده تنها اهانت به ایشان نیست بلکه اهانت به مردم شریف و عزیز ایران است چرا که بعد از رهبری رییس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است. اهانت به رییس جمهوری اهانت به شعور مردم است. در واقع کسانی که امروز این کار زشت را انجام دادند آب به آسیاب دشمن ریختند و‌ دشمن صهیونیستی را خوشحال کردند.

 این افراد اندک که یا فریب خورده یا نادان هستند کار آن ها برای رسانه های معاند خوراک تبلیغاتی درست کرد. ‌این عده نادان یا فریب خورده در واقع جمهوریت نظام اسلامی را مورد اهانت قرار دادند؛ رییس جمهوری در نظام اسلامی با رای مستقیم مردم و براساس جمهوریت نظام انتخاب می شود. این افراد نابخرد یا نادان بدانند روحانی تنها نیست ،روحانی از پشتوانه اکثریت مطلق مردم برخوردار است. حماسه آفرینان 29 اردیبهشت ماه هیچ موقع دکتر روحانی تنها نمی گذارند.
وی ادامه داد: اهانتی که به رییس جمهوری منتخب مردم امروز انجام شد خیانت به کشور بود که امیدواریم‌ مراجع و مقامات مسوول هر چه سریعتر نسبت به برخورد قاطع و قانونی با عوامل و فریب خورده های این رفتار زشت و ناپسند اقدام کنند و گزارش آن را به اطلاع مردم عزیز و ‌شریف ایران برسانند. این انتظار مردم از مقامات مسوول دارند تا ریشه اینگونه اقدامات غیرشرعی و غیرقانونی و زشت و‌ناپسند که نفع برای دشمنان ما دارد خشکانده شود و عبرتی برای افراد ساختار شکن باشد.

محمد جواد حق شناس، عضو منتخب شورای شهر تهران: کسانی که این کار را کردند به نظر می رسد عده ای آنها را تحریک کردند و درصدد کمرنگ کردن حرکت بزرگ مردم در روز قدس در محکومیت رژیم صهیونیستی و دشمن اصلی تمام مسلمانان جهان بودند. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که حضرت امام (ره) این روز را برای حمایت مردم فلسطین نام گذاری کردند تا به امروز، تمام تلاش این بوده که نمادی علیه ظلم و استبداد در جنایات رژیم صهیونیستی باشد. عده ای در چنین روزی می آیند و در مرکز این حرکت بزرگ جهانی، هرساله در کشور ایران و به خصوص در تهران رخ می دهد تلاش می کنند یک سخن دیگر و صدای دیگری را مخابره کنند که البته مردم با هوشیاری مانع آن شدند.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور: رییس‌جمهور مظلوم است؛ او نمادعقلانیت، تدبیر، امید و اخلاق مداری درکشور است و برایش عظمت ایران و اسلام و آرمان‌هایش اصالت دارد.

دکتر روحانی دوقطبی سازی، نه درموضع کلام و قلم ونه اکنون انتقال آن به موضع اکسیون وعمل را به مصلحت کشور نمی داند و همه را به آرامش  حول "محورقانون ورهبری" فرا می خواند. اینکه عده ای در حمایت از ایشان بگویند سازماندهی بوده، برخی ندا سردهند که از نتایج آتش به اختیاری است و عده ای دیگر از آن پیراهن عثمان برای بر سرنیزه کردن بسازند به مصلحت هیچ کس نیست.

دکتر روحانی نه می پسندد و نه می پذیرد که حقوق مردم و شهروندان، بویژه نماد ملیت و ایرانیت و جمهوریت نظام و کشور توسط اندک افرادی گمراه و ماجراجو خدشه‌دار شود؛ ولی دامن زدن به تفرقه و بحران آفرینی را در شرائط کنونی به مصلحت ایران نمی داند. بهترین راه آن است که راه قانون و قانون‌مداری درکشور پیموده شده و همه در برابر آن سر تعظیم فرودآورند.

اما مردم و رسانه های جمعی و مجازی وظیفه‌ای دیگر دارند و آن آگاه‌سازی فکری و ایمن سازی روانی جامعه دربرابر هجمه به نماد اقتدار این ملت و تحت الشعاع قراردادن تمامی عظمت آفرینی‌های مردم روزه دار مظلوم در روز قدس است.

باید یکبار برای همیشه در اجماعی ملی به پلیدی آفرینی و تخریب امیدهای این ملت نه گفت.

مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات: دشمن‌ستیزی یا مردم ستیزی، رییس‌جمهور منتخب مردم بالاترین مقام اجرایی کشور، مجری قانون اساسی و میثاق ملی و نماینده ملت است. اهانت به او توهین به همه مردم و خیانت به آرایشان است. به راستی دادستان قاضی القضات و مسئولان اطلاعات و امنیت کجا هستند؟

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد: حاشیه‌سازی در ⁧ روز قدس ⁩، مخالف منافع ملی و رهنمودهای صریح رهبری بود. مواظب باشیم که جنگ سالاران خارجی را امیدوار نکنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار